17 ianuarie 2019

Prima minune săvâșită de Domnul Iisus. Nunta din Cana.






Familia constituie biserica cea mică, în timp ce Biserica constituie familia cea mare.
Citind Evanghelia a patra a Sfântului Ap. Ioan, descoperim că minunile săvârşite de Iisus Domnul nostru, pe lângă prezentarea faptică istorică de unde nu lipsesc şi elementele geografice, dezvăluie în relatarea lor importante învăţături dogmatice care ne-au revelat nouă taina dreptei credinţe, care ne asigură calea spre viaţa cea veşnică, spre împărăţia fără final a lui Dumnezeu. Chiar în capitolul al doilea al Evangheliei, primul început al minunilor pe care Domnul şi Mântuitorul nostru îl face la rugămintea Preasfintei Sale Maici se desfăşoară la o nuntă în localitatea Cana din Galileea, oraşul în care se născuse Natanael (Bartolomeu) cel fără vicleşug (Ioan 1, 47). Conform relatării evanghelice, dialogul dintre Hristos şi Preasfânta Fecioară Maria a grăbit acest început al minunilor. Terminându-se vinul, mama Lui, I-a spus: "Nu mai au vin". În textul grec al Sfintei Evanghelii răspunsul Mântuitorului nu a întârziat: "ce aştepţi de la Mine femeie? Ceasul Meu nu a sosit!". Mama Lui s-a îndreptat către cei ce slujeau spunând: "Ceea ce vă spune El faceţi !" cap. 2, 5. Minunea s-a petrecut la cuvântul Lui când cele şase vase de piatră s-au umplut cu apă, iar apa, spre bucuria celor prezenţi s-a prefăcut în vin, lucru apreciat cum se cuvine de către ucenici.
Nunta - imaginea împărăţiei lui Dumnezeu Adesea ascultăm această minune când participăm la bucuria unei nunţi sau când citim din Sfânta Evanghelie în capitolul al doilea, scrisă de Sfântul Ioan. Fiecare ascultând-o îşi face o imagine proprie asupra minunii, alţii care au avut fericirea vizitării Ţării Sfinte o localizează geografic prin imaginaţia memoriei, gândindu-se la ea. Însă scopul propus aici este de a descoperi sensul minunii şi mesajul transmis în Evanghelie către noi.
La început, Sfântul Ioan vorbeşte despre nunta din Cana Galileii. Ce însemna atunci o nuntă şi care era impactul asupra vieţii obişnuite a unui astfel de eveniment? Înainte de nunta propriu-zisă exista logodna; aceasta se făcea timpuriu, după ani, mirele (logodnicul) ducea logodnica în casa părinţilor lui, adesea pe un asin, însoţiţi de un convoi în care dominantă era starea de bucurie exprimată prin muzică şi cântece specifice momentului. Când logodnica era în casa părinţilor lui, acesta (logodnicul) mergea şi se bucura împreună cu prietenii lui de acest eveniment. Târziu în noapte se întorcea acasă la părinţii lui. Pilda celor zece fecioare, dintre care cinci erau înţelepte, iar cinci fără minte, dezvăluie partea acestui ritual, când trebuiau să aştepte până la miezul nopţii venirea mirelui (Matei 25, 1-13). După logodnă urma o perioadă de timp în care se pregătea nunta. Punctul central îl constituia masa de nuntă. În acest sens, amintim căsătoria regelui Solomon care a închinat acestui eveniment Cântarea cântărilor: "Ieşiţi fetele Sionului, priviţi pe Solomon încoronat, cum a lui maică l-a încununat, în ziua sărbătorii nunţii lui, în ziua bucuriei inimii lui" cap. 3. 1. Oaspeţii (nuntaşii) cântau în cinstea mirilor, dansând de bucurie. "Marea nu poate să stingă dragostea, nici râurile s-o potolească..." cap. 8-7. Adesea, Mântuitorul Iisus Hristos S-a folosit de imaginea nunţii pentru a exprima frumuseţea şi bucuria de negrăit a imaginii împărăţiei lui Dumnezeu... "Împărăţia cerurilor s-a asemănat unui împărat care a făcut nuntă fiului său..." (Matei 22, 2-14).

De ce tocmai la o nuntă a săvârșit Hristos prima Sa minune? Legătura dintre Dumnezeu și poporul Său, care se realizează de-a lungul a secole întregi, duce la o legătură tainică, asemenea legăturii unei nunți, această legătură este imaginea fidelității întemeiată pe dragoste, “în ce chip se însoțește mirele cu mireasa, Cel ce te-a zidit Se va însoți cu tine, și în ce chip se veselește mirele de mireasă, așa Se va veseli de tine Dumnezeul tău!“ Familia privită din perspectiva existenţei umane poate fi comparată atât cu un izvor cât şi cu o albie a vieţii, care îşi are sursa în Creator. Aşadar, familia conferă prin structura sa unitate întregii societăţi. Contextul istoric al legăturii dintre Dumnezeu şi poporul Său, de-a lungul a secole întregi, realizează o legătură tainică asemenea unei nunţi. În limba noastră pământească, această legătură este imaginea fidelităţii întemeiate pe dragoste, "în ce chip se însoţeşte mirele cu mireasa, Cel ce te-a zidit Se va însoţi cu tine, şi în ce chip se veseleşte mirele de mireasă, aşa Se va veseli de tine Dumnezeul tău!" (Isaia 62, 5). Nunta înseamnă viaţă, bucurie, viaţa are nevoie de apă, de sens, de curaj, de dăinuire şi putere de biruinţă. Sfântul Evanghelist Ioan relatează despre această minune la nuntă, ca un program pentru toţi, ca un îndemn la participarea bucuriei ospăţului ceresc care începe în taina Sfintei Liturghii aici, pe pământ. Acest început al minunilor la nunta din Cana Galileii descoperă sensul unei alte bucurii, a unei alte împliniri, a unui alt sens al existenţei. Primii apostoli prezenţi la nuntă erau obişnuiţi cu viaţa lor destul de obositoare a pescuitului, a greutăţilor zilnice, a asupririi celor mai puternici, a celor străini ocupanţi ai ţării lor, a aşteptării venirii unui timp nou în care să domnească adevărata fericire şi dreptate. Scoaterea apei din vase, deci ascultarea de cuvântul Domnului, a arătat puterea minunii, bunătatea vinului şi perpetuarea bucuriei nunţii. Iisus Domnul a vorbit adesea despre "apa cea vie" (Ioan 4, 10), despre vinul din "roada vieţii" (Matei 26, 29), despre nuntă, şi toate acestea au avut mesajul unei bucurii biruitoare asupra lipsurilor, suferinţelor şi a morţii.
Vinul cel nou este învăţătura Mântuitorului. Acest moment înălţător, sublim şi unic îl arată pe Iisus Domnul ca Cel ce veşnic poartă grijă de propria creaţie pe care a venit s-o izbăvească din moarte prin bunătate, îngăduinţă, iertare şi mângâiere. Slava Lui începe a se arăta la acest eveniment, vinul cel nou era şi este învăţătura Sa, cuprinsă în Sfintele Evanghelii, şi pentru ca ea să rămână mereu actuală, având capacitatea şi misiunea de a schimba radical şi definitiv viaţa noastră, a fost transformată din apă în vinul cel nou şi bun care se dă tuturor celor ce cred, ca pahar al binecuvântării spre împărtăşirea cu Sângele Lui care este "adevărata băutură" (Ioan 6, 55).
"Faceţi ceea ce vă va spune!". Pe de altă parte, atunci ca şi astăzi în unele cazuri, o nuntă presupune multă cheltuială şi mult sacrificiu, provocând financiar pe cei ce o organizau. Multe familii nu-şi puteau permite anumite cheltuieli, alţii se îndatorau pentru mulţi ani după trecerea fericitului eveniment. În Cana Galileii nunta s-a desfăşurat în sensul celor mai sus menţionate. Oameni sărmani au epuizat vinul, vasele erau goale, bucuria celor prezenţi era ameninţată de lipsă, de final neprevăzut, de tristeţe. Istoria minunii biblice are ceva demn de sesizat şi bine menţionat. Scurtul dialog dintre Iisus şi mama Sa pare mai degrabă un răspuns negativ la cerere. Textul original grec se traduce: "Ce am eu şi tu", dând o întreagă serie de păreri şi interpretări. În limbajul nostru obişnuit care evoluează din timp în timp, cuvintele Mântuitorului se pot adapta astfel "ce este aşa de important?" sau "ce ne priveşte pe noi" sau "aceasta nu-i problema noastră...".
Subtil, Sfântul Ioan redă îndemnul celei ce L-a născut şi crescut pe Cel veşnic venit în lume pentru mântuirea ei. Cuvintele ei reprezintă mesajul ei către lume, către noi, către fiecare mamă, apostol, slujitor: "Faceţi ceea ce vă va spune!" sau "împliniţi ceea ce auziţi de la El" sau "aceasta este calea spre viaţă, împlinirea celor auzite de la El". În aceste cuvinte, predica Maicii Domnului sintetizează toată datoria noastră de creştini în împlinirea poruncilor lui Dumnezeu. Apariţia în creaţie a unui nou element, apa; dintru început, apa era semnul vieţii, al existenţei, elementul care întreţine viaţa. Apa serveşte la curăţirea şi întreţinerea corpului uman, fereşte de boală şi moarte (mai ales în epoca temutelor epidemii) care au secerat viaţa a milioane de oameni. Cele şase vase erau pline cu apă pentru spălarea de praful roşu al străzilor galileene, se pare că în timpul nunţii se goliseră, apa fiind folosită, iar acum trebuiau din nou umplute. Ritualurile spălărilor aveau şi au aspect de strictă necesitate igienică, mai ales în zona foarte caldă, toridă în care furtunile de nisip sunt o realitate mereu prezentă, aducând cu ele neplăcerile specifice. Acum la această nuntă, din elementul esenţial al vieţii, apa, prin minunea cuvântului "umpleţi vasele până sus, scoateţi acum şi duceţi nunului", Ioan 2, 7-8, izvorăşte vinul cel bun, ca semn al nesfârşitei bucurii a vindecării şi a înnoirii. Nunta aceasta, trăind bucuria prezenţei Mirelui celui veşnic, descoperă în minune gustul cel bun al vinului bun, tainic ştiut de unde provine doar de Preasfânta Sa Maică, slujitorii prezenţi şi cei câţiva ucenici ai Săi.
Astăzi, rolul şi importanţa acordate familiei sunt tot mai mult diminuate. Biserica Ortodoxa nu şi-a schimbat si nu îşi va schimba vreodată viziunea asupra familiei, care are drept temei iubirea Sfintei Treimi si icoana văzuta Familia Sfânta, în care Fiul lui Dumnezeu a crescut ,,Cu înţelepciunea si cu vârsta si cu harul la Dumnezeu si la oameni” Rolul sau este acela de a susţine şi afirma valorile familiei şi a întări poziţia acesteia în societate. Familia este parte a întregului, trup din trupul Bisericii. Dacă Regula Mare a Bisericii este valabilă în egală măsura şi pentru biserica mica, se aplica si reciproca. De aceea, responsabilitatea şi grija pe care statul, toate celelalte instituţii şi fiecare dintre noi trebuie să le manifestăm faţă de ea, constituie o necesitate ce se impune de urgenţă în zilele noastre. Familia este prima societate naturală care se sprijină pe legătura indisolubilă dintre bărbat şi femeie şi care se completează cu o lume nouă, în care apar copiii. Familia conferă omului ajutor şi siguranţa celui dintâi pas pe care îl face în viaţă şi fără de care nu poate face un altul. Dacă Dumnezeu a zis ,,nu este bine sa fie omul singur pe pământ”, înseamnă că familia este însăşi viaţa şi cea dintâi instituţie, mama a tuturor celorlalte, fiind astfel unitatea primordială, embrionul, întregii societăţii, purtând în sine toată viaţa, aşa cum poartă celula energiile materiei. În cultura creştină, familia reflecta în constituţia ei misterul Sfintei Treimi. După cuvântul Mântuitorului care a spus că ,,Eu si Tatăl Una suntem”, în chip asemănător, bărbatul şi femeia, prin căsătoria lor, alcătuiesc o singură fiinţă, în lumina Sfintei Treimi. Dealtfel, Taina Slujbei Cununiei începe cu invocarea Sfintei Treimi: Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt, care să vă binecuvânteze pe voi, cei ce vă uniţi prin ea, să vă dea viaţă îndelungată, să vă înmulţiţi pentru naştere de prunci buni, de asemenea pentru a da spor în viaţă şi în credinţă. Rugăciunea invocată mai cere să îi umple pe cei doi, mire şi mireasă, de toate bunătăţile cele pământeşti, dar şi să îi învrednicească de deplina desfătare a bunătăţilor făgăduite în viaţa veşnică. De ce oare familia constituie biserica cea mică, în timp ce Biserica constituie familia cea mare? Fiindcă prin aceasta familia devine un mijloc prin care se promovează nu doar valorile lumii acesteia, dar mai ales, valorile vieţii veşnice, scopul ei fiind acela de a lărgi hotarele Împărăţiei lui Dumnezeu, prin lucrarea ei duhovnicească sub oblăduirea proniei cereşti. Iisus Hristos a venit în lume să ne asigure şi să ne înveţe sensurile Împărăţiei Cerurilor, dar pentru aceasta era nevoie de mântuire. Înţelepţii folosesc trăirea creştină, în familie, pentru a obţine mântuirea şi întrarea în Împărăţia Cerurilor. A privi familia numai din perspectivă umană, fără a ne raporta la Sfânta Treime, este un fapt care depărtează familia de taina iubirii lui Dumnezeu, astfel ea este ameninţată de numeroasele primejdii interioare şi exterioare, pentru că societatea şi perspectiva umană priveşte ca normalitate adulterul, divorţul, păcatul împotriva firii, avortul, abandonul copiilor şi multe alte racile care afundă familia în păcate. Învăţătura Bisericii defineşte familia, care ia fiinţă prin Sfânta Taina a Nunţii, sau a Căsătoriei, drept biserica cea mica, sau biserica domestica. La baza uniunii naturale a bărbatului cu femeia stă Taina Iubirii, aşa cum mai este numita plastic Căsătoria, iar scopul urmărit este acela al trăirii unei vieţi creştine şi al procreării. Pentru că aceasta uniune se face în Hristos şi în Biserica, ea primeşte chipul unirii dintre Iisus Hristos şi Biserica. Prin unirea tainei, cele doua parţi devin indisolubile şi convergente. Prin asimilare şi reciprocitate, Regula Bisericii Mari devine regula bisericii de acasă, iar împlinirea ei face vie şi lucrătoare Evanghelia in Biserica şi în lume. Şi tot în virtutea acestei uniri, modul de manifestare, în raportul cu lumea al Sfintei Treimi, devine modelul de manifestare al familiei creştine. Iar aceasta, deoarece atitudinea actuala este una şi aceeaşi cu a tendinţelor manifeste ale sistemelor, politicilor şi necesităţilor imediate, în care se întrevăd trei mari tendinţe distructive pentru familie şi anume: cea privitoare la responsabilităţi, cea a delimitării şi izolării familiei de societate şi cea a alternativelor propuse să înlocuiască familia. Conştienţi fiind că suntem responsabili şi avem o datorie, mai întâi în faţa familiei şi abia apoi societăţii, altfel spus, în raport cu responsabilităţile tradiţionale ale părinţilor întreolaltă şi faţă de copii, ale copiilor faţă de părinţi, care formează coeziunea şi comuniunea în familie şi care sunt reduse uneori, tendenţios, la unul de subordonare dictatorială, tiranică chiar, observăm că se vorbeşte tot mai mult despre responsabilităţile indivizilor, a persoanelor în familie. Familia creştină, ca şi toate celelalte instituţii cu rol formativ şi educativ luate ca valori tradiţionale, se confruntă cu o reala criză, iar actuala starea de criză trebuie să ne pună pe gânduri, fiindcă este vorba de viitorul urmaşilor noştrii. Azi, toţi vor libertate, dar ce fel de libertate? Libertatea de a trăi în patimi, iar dacă le vorbeşti despre stăpânirea poftelor, te vor privi ca pe un duşman, ca pe un inamic al plăcerilor, sau poate ca pe un nebun. Într-o lume în care omul este supus procesului de dezintegrare, valorile tradiţionale creştine sunt într-un real proces de diluare sau de substituire, le lepădăm, sau ne îndoim de ele, deşi sunt de la Domnul. Până şi Sarra se îndoia de puterea şi mila lui Dumnezeu, care i-a promis un fiu la adânci bătrâneţe. „Să mai am eu oare această mângâiere acum, când am îmbătrânit şi când e bătrân şi stăpânul meu?”
În spiritualitatea românească, familia creştină se înscrie cu propriile ei valori. Femeile credincioase care îşi numeau soţul, omul meu, stăpânul meu, domnul meu, formulau o expresie care cuprinde o întreagă expunere și fundamentare a relaţiei dintre Hristos şi Biserica Sa. Soţul era capul trupului unic, dar soţul era pentru ea, mai ales, omul dat ei de către Dumnezeu, omul cu care îşi concepea şi năştea copiii, cu care îi creştea, îi ducea la Biserica şi alături de care îşi trăia viaţa în cea mai perfectă curăţenie trupească şi sufletească, lipsită de orice imaginaţie şi umbrire perversă a căsniciei. Cultul neprihănirii până la cununie şi a devotamentului, al credinţei şi al statorniciei până când moartea îi va despărţi, au fortificat şi fortifică familia tradiţională.
Gândeşte-te la Avraam, la Sarra, la Isaac, la cele 318 slugi ale lui, toată casa era în ordine şi unire, familia era plină de credinţă, de evlavie, de religiozitate, de pietate, de smerenie. Iată, în acest fel trebuie să ne îngrijim noi, azi, de căminele noastre, de familiile noastre, pentru ca să putem să intrăm în familia cea mare a Bisericii, fiindcă familia este o mică biserică şi numai în ea este cu putinţă ca femeile şi bărbaţii să devină mai buni şi împreună să treacă peste toate încercările vieţii. A avea deci, astfel, sentimentul unei adevărate revelaţii a divinităţii în cei pe care Dumnezeu ni i-a dat să ne fie alături, atunci viaţa de familie se poate baza pe fidelitate şi devotament, ca valori religios morale izvorâte din credinţă şi din frică de Dumnezeu. Avraam o iubea mult pe Sarra, fiindcă în toate câte îi poruncea ea avea încredere în el. Sarra plinea porunca Patriarhului neamurilor, dar în primul rând un adevărat Apostol al familiei sale, iar ea, soţia lui, se temea de bărbat. Ce frumos spune Sarra: Nu mi s-a întâmplat mie aceasta până acum, să pot să zămislesc copii, iar de acum domnul meu este bătrân şi nu mai putem spera decât de la o minune. Exista, aşadar, o ruşine sacră faţă de păcatele proprii, care astăzi, pentru soţul şi soţia contemporană au devenit virtuţi: căsătoriile de probă, fără legătura sacră a Tainei Sfintei Nunţi, desfrâul liber, perversiunile sexuale din cadrul cuplului sau cu alte cupluri, avorturile în masa, toate au devenit lucruri curente şi tind să polueze tot mai mult normalitatea, fără a se ţină seamă că ele sunt cu totul în afara firii. Ne trăim drama unei societăţi, care, deşi mai vorbeşte despre Dumnezeu, L-a transformat de mult într-o noţiune contractuală, mă rog lui Dumnezeu şi Sfinţilor Lui pentru ca să-mi ajute în afaceri şi să-mi dea sănătate, ca să pot să reuşesc la examene şi să-mi găsesc un bărbat bun. Uneori ne rugăm chiar şi pentru nelegiuiri, să cucerim soţul rivalei, să nu ne prindă când furăm, să reuşim să mituim sau să luăm mită, să reuşim să înşelăm pe cineva, să fim aleşi în diferite funcţii ca să ne pricopsim şi multe altele. Vezi deci că la mulţi aceasta este acum credinţa noastră şi pentru aceasta L-am făcut bun, acum, pe Dumnezeu. Omul nu trăieşte singur, izolat, ci în sânul familiei, ca o fiinţă socială. Această calitate rezultă şi din cuvintele lui Dumnezeu rostite după crearea lui Adam.“Nu este bine sa fie omul singur; să-i facem ajutor pe potriva lui”.
Omul, creat de Dumnezeu, de la început a trăit în familie, familie care a fost nucleul social din care a făcut parte în primul rând bărbatul şi femeia sa, ei sunt fundamental, acesta este primul pas şi nu poţi face direct pasul al treilea sau al cincilea, începi cu primul. Familia este temelia vieţii sociale, sau după expresia unor învăţaţi, ea este celula societăţii, ea corespunde unei nevoi naturale a oamenilor, deoarece între cele două sexe există o coordonare şi o completare reciprocă spre a putea corespunde scopului procreării, care este aceea a înmulţirii neamului omenesc şi ajutorarea reciprocă. Familia creştină se întemeiază prin actul căsătoriei sub o formă solemnă, prin care cele doua persoane se obligă a convieţui împreună întreaga lor viaţă. Legătura care se crează în acest fel între bărbat şi femeie este mai puternica şi mai intimă decât orice altă legătură de sânge. “De aceea va lăsa omul pe tatăl si pe mama sa si se va lipi de femeia sa si cei doi vor fi un trup”.
În Noul Testament, căsătoria creştină nu numai că a fost binecuvântată de Mântuitorul, dar a fost ridicată la rang de Taină, legătura dintre bărbat şi femeie închipuind legătura dintre Hristos şi Biserică.„Taina aceasta este mare, iar eu zic, in Hristos si in Biserica”. Scopul căsătoriei este întreit: naşterea de copii, deci înmulţirea neamului omenesc, ajutorarea reciprocă a soţilor pentru uşurarea sarcinilor vieţii, dar şi ferirea de desfrânare, învăţătura creştină văzând în căsătorie singura cale accesibilă tuturor, spre a nu cădea în păcatul desfrânării.,,Dar din cauza desfrânării, fiecare să-şi aibă femeia sa şi fiecare femeie să-şi aibă bărbatul său. Bărbatul să-i dea femeii iubirea datorată, asemenea şi femeia bărbatului.” Circumstanţele căsătoriei creştine, ca eveniment viitor și nesigur, de a cărei îndeplinire atârnă existenţa unor factori este un examen dificil, precum, cei ce se căsătoresc să nu se afle în legătura de rudenie apropiata, să facă acest pas numai după o matură chibzuinţă şi numai dacă sunt convinşi ca între ei există iubire reciprocă şi bună înţelegere. Nu este indicat ca o căsătorie să fie bazată mai mult pe frumuseţea trupească şi pe instincte, deoarece pasiunea trece, nerămânând în urmă iubirea şi nici nu este indicat ca între cei doi viitori soţi să fie deosebiri de convingeri ideologice, dar nici diferenţe prea mari de vârstă. Cei ce se căsătoresc au datoria să facă acest pas după ce s-au convins ca au chemare spre viaţa de familie.Cuvântul familie, la creştini, are în general două sensuri: unul propriu şi altul duhovnicesc.
În sens propriu, înseamnă unirea conjugala dintre cei doi soţi, prin Taina Nunţii, în vederea naşterii de copii şi spre ajutorul reciproc. Iar în sens duhovnicesc, prin familie se înţelege obştea tuturor creştinilor, care formează Biserica unică, pe care a întemeiat-o Fiul lui Dumnezeu în lume, prin moartea şi învierea sa. Scopul principal al familiei creştine este ca fiecare din soţi să-şi ajute partenerul de căsătorie, pentru uşurarea greutăţilor vieţii pământeşti, îmbărbătarea lor în vremea primejdiilor şi ispitelor, înfrânarea trupească, evitarea cumplitelor păcate ale desfrânării care biruiesc şi stăpânesc, mai ales, pe cei necăsătoriţi şi pe cei divorţaţi.Prin aceste scopuri, familia devine cea dintâi Biserică, şcoală şi casă a credinţei în Dumnezeu, a sfinţeniei, a naşterii şi educării copiilor, în dreapta credinţă şi în frică de Dumnezeu. Numai o familie care împlineşte cu sfinţenie aceste scopuri divine pe pământ, poate fi cu adevărat binecuvântată de Dumnezeu şi umbrita de harul Duhului Sfânt. Sfântul Apostol Pavel numeşte căsătoria, prin care se înfiinţează familia, Taină mare, dar nu altfel, ci numai dacă ea este întemeiată în Hristos şi în Biserica ,,Taina aceasta mare este; iar eu zic în Hristos şi în Biserică.” În familiile întemeiate fără cununie şi deci fără binecuvântare divină, numai pentru desfrânare şi pentru ucidere de copii, pentru vază, dar şi pentru divorţ, pentru adunare de averi necinstite, precum şi pentru a face alte păcate, ei bine, familiile acelea vor fi greu pedepsite de Dumnezeu în ziua judecăţii, dacă nu se vor pocăi cât mai curând. Familia este izvorul divin al vieţii pe pământ, precum însuşi Dumnezeu este singurul izvor al vieţii cereşti şi pământeşti. Omul nu poate exista şi rodi singur, ci numai in comunitate, în familie. ,,Fericit este bărbatul care rabdă ispita, căci lămurit făcându-se va lua cununa vieţii, pe care a făgăduit-o Dumnezeu celor ce Îl iubesc pe El. Nimeni să nu zică, atunci când este ispitit: De la Dumnezeu sunt ispitit, pentru că Dumnezeu nu este ispitit de rele şi El însuşi nu ispiteşte pe nimeni. Ci fiecare este ispitit când este tras şi momit de însăşi pofta sa. Apoi pofta, zămislind, naşte păcat, iar păcatul, odată săvârşit, aduce moarte.” Atâta vreme cât creştinul îţi determină viaţa în funcţie de legi şi valori, el va putea fi un element sănătos al societăţii, un bun cetăţean, un tată de familie respectabil, o persoană cu demnitate, dar, de fapt, nu activează nici un element specific identităţii sale creştine. Toate acestea nu pentru că cele de mai sus ar fi necreştine sau împotriva creştinismului, dimpotrivă toate acestea, de obicei, se leagă de natura profundă a omului, care este creştină, sau chiar au fost determinate de influenţele peste veacuri ale învăţăturii şi poruncilor credinţei creştine. Astăzi, când părinţii sunt dispreţuiţi, chiar şi de copiii lot, iar rudele sunt uitate, când prieteniile dispar şi societăţile se dezintegrează, nu este putin lucru este să existe oameni cu iubire unii pentru alţii, chiar dacă aceasta iubire este de cele de mai multe ori interesată. De obicei, se prezentă lumii şi mai ales celor tineri, învăţătura creştină într-o formă pur convenţională, susţinând că numai în acest fel poate să aibă vreun ecou. Această afirmaţie este greşită, deoarece exclude de la început orice posibilitate ca omul să cunoască natura reala şi provenienţa învăţăturii creştine. Omul nu devine creştin atunci când se conformează pur şi simplu unor legi şi canoane, când este ordonat şi se adaptează mediului social, el devine creştin atunci când se smereşte şi se pocăieşte, când sparge carapacea egoismului sau.
Din Evanghelia Sfântului Apostol Ioan, ucenicul iubit și nevinovat al Mântuitorului pe care a scris-o într-un mod rezumativ și cu un scop bine definit “Acestea toate s-au scris ca să credeți că Iisus este Fiul lui Dumnezeu și crezând să aveți viață în numele Lui“ descoperim că minunile săvârșite de Iisus Domnul nostru, pe lângă prezentarea faptică istorică, de unde nu lipsesc și elementele geografice, dezvăluie în relatarea lor importante învățături fundamentale ale religiei, principii de bază şi obligatorii pentru care ne-au revelat nouă taina dreptei credințe, care ne asigură calea spre viața cea veșnică, spre împărăția fără sfârşit a lui Dumnezeu. Așa să ne ajute Dumnezeu. Amin (postat pe fb de ioan monahul)
Dumnezeu mi-a ajutat si anul trecut am fost si eu in pelerinaj ,in Israel, si la această frumoasă biserică...




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

AVEM SFINTI
Sunt mii de sfinţi
Ce-au îndurat martiriu,
Chinuri cumplite ei au suferit,
Dar câţi din oameni
Ştiu de-a lor durere,
Câţi despre ei au auzit?

Avem mulţi sfinţi
Ce mijlocesc la Domnul
Pentru a noastră mântuire,
Să le aducem şi noi astăzi
Prinos de mulţumire.

Să le urmăm credinţa neclinită
Şi dragostea de Dumnezeu,
Să îi rugăm să ne ajute,
Căci drumul vieţii este
Din zi în zi mai greu.

Arhivă blog

CARUI SFANT TREBUIE SA NE RUGAM?

Drumul către viaţa cea veşnică şi fericită a împărăţiei lui Dumnezeu trece prin multe necazuri şi ispite în această scurtă viaţă, iar noi avem nevoie de ajutor în aceste încercări, ajutor pe care nici un om nu poate să ni-l dea. De aceea ne întoarcem către Dumnezeu, către Maica Domnului şi către sfinţi. Şi cele pe care nu întotdeauna putem de unii singuri să le înfăptuim, acelea întru care nu întotdeauna pot să ne ajute ­medicii cei pământeşti şi mai-marii zilei, pot întotdeauna să ni le dea sfinţii lui Dumnezeu. Orice sfânt poate să ceară de la Dumnezeu ­lucrurile pentru care ne rugăm, dacă acestea ne sunt spre folos şi spre mântuirea sufletelor noastre. Şi totuşi, după cuvintele Apostolului, ­„darurile sunt felurite” (I Cor. 12, 4). După împrejurările vieţii sfinţilor, ori după voia osebită a lui Dumnezeu, unii ­dintre sfinţi ajută celor care se roagă lor pentru un anumit lucru, alţii – pentru un altul, după darurile lor; şi nu există necaz al vieţii, nevoie sufletească ori trupească la care să nu răspundă un plăcut al lui Dumnezeu şi pe care să n-o împlinească acesta.

SFANTA SCRIPTURA

Totalul afișărilor de pagină

Etichete

. . Despre Evlavie .RUGĂCIUNE “Tâlcuire la Tatăl nostru” ABECEDARUL VIETII DUHOVNICESTI ACATISTE ACATISTUL Cuviosului Ioan de la Prislop Acatistul Sfântului GHERASIM KEFALONITUL Acatistul Sfintei Cruci Acatistul Sfintilor Brancoveni Adormirea Maicii Domnului Adormirea Preasfintei Născătoare de Dumnezeu Adormirea Sfintei Ana ADUCEREA MOAŞTELOR SFÂNTULUI MUCENIC ŞTEFAN AGHIAZMA SAU APA SFINTITA AICI GASESTI CANTARI BISERICESTI AICI GASESTI INDREPTAR PENTRU SPOVEDANIE AICI GASESTI INTREBARI SI RASPUNSURI AICI GASESTI SFATURI DUHOVNICESTI AICI SANT CELE MAI IMPORTANTE RUGACIUNI AICI SE GASESC SFINTE MOASTE Alexandru Pesamosca Arhanghelui Gabriel. Arhiepiscop Justinian Chira ARHIMANDRIT TEOFIL PARAIAN Articole Apopei Roxana Articole Ioan Monahul AUDIO..VISARION IUGULESCU BISERICI BUNA VESTIRE CANOANELE SFANTULUI CALINIC Canon de rugăciune către Sfinţii Mucenici Evlampie şi Evlampia - sora lui Canonul Sfantului Andrei Criteanul din Postul Sfintelor Pasti Canonul Sfantului Meletie al Antiohiei CARTI INTERESANTE Cei patru Sfinţi Evanghelişti CELE 7 PLANSURI..EFREM SIRUL Cine a fost Zorica Laţcu Teodosia? CITATE DESPRE RABDARE CITATE DIN FILOCALIE CITATE DIN SF EVANGHELIE CUGETARI ORTODOXE CUM SA NE RUGAM CUVINTE DE FOLOS Cuviosul Arhimd. Sofronie Cuviosul Gherontie Cuviosul Nicodim de la Tismana (26 Decembrie) CUVIOSUL SERGHIE: Cuviosul Tadei de la Vitovnita Cuviosului Sofronie Saharov DESPPRE VRAJI SI FARMECE DESPRE CINSTIREA SFINŢILOR DESPRE AVORT DESPRE ACATISTE SI PARACLISE DESPRE APOCALIPSA DESPRE BOALA Despre Boboteaza DESPRE CLEVETEALA SI JUDECATA. Despre Clopote Despre colivă DESPRE CREDINTA DESPRE CRUCE DESPRE DIAVOL DESPRE DRAGOSTE Despre educatia crestina a copiilor Despre Frică DESPRE HAINELE PREOTESTI DESPRE ICOANE DESPRE INGER PAZITOR Despre invidie Despre iubire DESPRE JUDECAREA APROAPELUI DESPRE JUDECATA DE APOI SI VIATA DUPA MOARTE DESPRE JUDECATILE LUI DUMNEZEU DESPRE LACRIMI DESPRE LUMANARI DESPRE MAICA DOMNULUI DESPRE MANIE Despre milostenie DESPRE MOARTE DESPRE OZN-URI DESPRE PACAT DESPRE POCAINTA DESPRE POST Despre PREOTUL DUHOVNIC DESPRE RAI SI IAD DESPRE RUGACIUNE Despre Rugaciunea Inimii Despre Sfanta Impartasanie DESPRE SFINTELE MOASTE DESPRE SFINTELE MOASTE Sfântul Ioan Gură de Aur DESPRE SMERENIE DESPRE SMERENIE MANDRIE SI EGOISM DESPRE SUFLET DESPRE TALISMAN DESPRE TRUFIE DESPRE URA DIN SFATURILE DE LA PARINTELE IOAN Din sfaturile Preotului Ioan Clopotel DREPTUL SIMEON ŞI SFÂNTA PROOROCIŢĂ ANA Drumul sufletului după moarte DUCEŢI-VĂ SĂ VĂ ARĂTAŢI PREOŢILOR Dudul lui Zaheu - Biserica Sfantul Elisei din Ierihon Duminica Tuturor Sfintilor ENIGMA MARAMEI VERONICĂI EPISTOLIA DOMNULUI Fuga in Egipt ICOANA BIZANTINĂ IER. SAVATIE BASTOVOI IEROD. VISARION IUGULESCU INDICATIILE TESTAMENTARE ALE LUI IOAN IANOLIDE: Inmormantarea Înalt Prea Sfințitului Mitropolit Nicolae al Banatului Intampinarea Domnului INTERVIURI Intrarea Domnului in Ierusalim INVATATURI IZVORUL TAMADUIRII ÎNAINTEPRĂZNUIREA ÎNTÂMPINĂRII DOMNULUI Kamenski Mănăstirea "Înălţarea Domnului" Lancea cu care a fost omorât Hristos Legenda Sfântului Valentin MANASTIREA HUREZU MARGARITARE DUHOVNICESTI MINUNEA DE LA SF.MORMANT Minuni ale Sfantului Nectarie MINUNI.. Mitropolitul Antonie al Surojului MITROPOLITUL BARTOLOMEU ANANIA O rugăciune de dimineaţă OSÂNDIRE DE SINE SI EGOISM PARACLISUL SFINȚILOR MUCENICI ADRIAN ȘI NATALIA (26 AUGUST) Parastasele și folosul lor PARINTELE ADRIAN FAGETEANU PARINTELE ARSENIE BOCA PARINTELE ARSENIE PAPACIOC Parintele Gheorghe Calciu Dumitreasa PARINTELE ILARION ARGATU PARINTELE ILIE LACATUSU PARINTELE IOSIF TRIFA PARINTELE JUSTIN PARVU Parintele Maxim un stalpnic al zilelor noastre Parintele Nichifor cel lepros PARINTELE PAISIE AGHIORITUL PARINTELE PETRONIU TANASE PARINTELE PORFIRIE PARINTELE SOFIAN BOGHIU Parintele Teofil Paraian PARINTELE VISARION IUGULESCU Părintele Cleopa Ilie Părintele Constantin Galeriu Părintele Iulian de la Prodromu Părintele Iustin Pârvu Părintele Proclu Nicău PĂRINTELE PROFESOR DUMITRU STĂNILOAE Părintele Rafail Noica Pătimirea Sfinţilor Mucenici Trofim Savvatie şi Dorimedont († 276) Pelerinaj Grecia 2017 Pelerinaj Israel PILDE PILDE CRESTINE PILDE DIN PATERIC POEZII POEZII ..IISUS HRISTOS Poezii cu Preot Ioan POEZII DE ANDREI BOTOSANU POEZII DE CAMELIA CRISTEA Poezii de Costel Ursu Poezii de Daniela Ibisin Poezii de Doru Avram Poezii de Eliana Popa POEZII DE ILARION ARGATU Poezii de Maria Pintecan Poezii de Pr.Gabriel Militaru Poezii de Preot Sorin Croitoru POEZII DE RADU GYR POEZII DE TRAIAN DORZ Poezii de Valeriu Gafencu Poezii de Vasile Militaru Policarp si Laurentiu POVESTIRE POVESTIRI DIN PATERIC POVESTIRI DUHOVNICESTI POVESTITE DE SFINTI Pr. Efrem Atonitul PR. PAISIE OLARU PREOT Ioan Dumitriu de la Parohia Tipografilor Preotul Andrei Constantin PREVIZIUNI Prigonită pentru Iisus Hristos la doar 14 ani PROFETII Prohodul Domnului Proorocul Moise PROTOSINGHELUL NICODIM MANDITA Pruncii Simeon şi Parascheva Psalmi Psalmul 50 (al lui David) Psaltirea PUSTNIC ONUFRIE Răspunsuri Duhovnicesti de la părintele Argatu Rucăciune către sfinti Rugaciune catre Domnul nostru Iisus Hristos Rugaciune pentru bolnavii de cancer. RUGACIUNEA PARINTELUI GHERONTIE - PENTRU ORICE DORINTA Rugaciunea Sfintei Cruci RUGACIUNI Rugăciune catre Sfantul Ilie Rugăciune catre Sfantul Nectarie Rugăciune către Mântuitorul a Sfântului Dimitrie al Rostovului RUGĂCIUNE CĂTRE PĂRINTELE ARSENIE BOCA Rugăciune către Sfântul Apostol Simon Zilotul Rugăciune către Sfântul Apostol şi Evanghelist Ioan Rugăciune către Sfântul Ierarh Ioan Maximovici RUGĂCIUNE CĂTRE SFÂNTUL MUCENIC VENIAMIN DIACONUL Rugăciune către Sfântul Prooroc Ilie Tesviteanul RUGĂCIUNE CĂTRE TOTI SFINTII Rugăciune de pocăinţă Rugăciune pentru căsătorie... RUGĂCIUNEA PREACUVIOSULUI PĂRINTE IOAN DAMASCHIN Rugăciunea ultimilor Părinţi de la Optina Rugăciuni Rugăciuni către Sfinţii Arhangheli pentru fiecare zi a săptămînii Rusaliile SA FIM OAMENI SA-I AJUTAM SARBATORI Săpămana Patimilor Sânzaienele Schimbarea la Fată SCOPUL VIETII CRESTINESTI SEMNIFICATIA NUMELUI NOSTRU. Sf .Ghelasie de la Râmeţ Sf ap Iacob al lui Zevedeu SF DIMITRIE IZVORATORUL DE MIR Sf Gheorghe Sf Ignatie SF. IERARH ANTIM IVIREANU Sf. Ignatie Teoforul SF. IOAN DE LA PRISLOP Sf. Mc. Calistrat; Sf. Porfirie Bairaktaris SF.APOSTOL SI EVANGHELIST LUCA SF.IERARH CALINIC DE LA CERNICA Sf.Ignatie Briancianinov Sfanta Mucenită Tatiana Sfanta Alina Sfanta Ana SFANTA CUVIOASĂ PARASCHEVA SFANTA DUMINICA SFANTA ECATERINA Sfanta Eugenia Sfanta Evdochia SFANTA FILOFTEIA Sfanta Fotinii SFANTA HRISTINA Sfanta Iulia SFANTA LITURGHIE Sfanta Lucia Sfanta Macrina Sfanta Maria Egipteanca Sfanta Maria Magdalena Sfanta Marina Sfanta Mucenita Haritina Sfanta Mucenita Tecla Sfanta Mucenită Tatiana SFANTA PARASCHIVA Sfanta Salomeea Sfanta Teodora Sfanta Varvara Sfanta Veronica SFANTA XENIA Sfantul Mc Ioan Valahul SFANTUL ADRIAN Sfantul Alexandru Sfantul Andrei - Apostolul romanilor Sfantul Andrei Rubliov Sfantul Antonie de la Veria Sfantul Ap.Timotei SFANTUL APOSTOL ANDREI SFANTUL APOSTOL IOAN Sfantul Apostol si Evanghelist Matei Sfantul Apostol Tadeu Sfantul Apostol Toma Sfantul Calinic de la Cernica SFANTUL CRISTIAN Sfantul Cuvios Patapie SFANTUL DANIIL SIHASTRUL Sfantul Dimitrie al Rostovului Sfantul Dobri Dobrev SFANTUL DUMITRU Sfantul Efrem Cel Nou Sfantul Efrem Katunakiotul Sfantul Eftimie cel Mare Sfantul Emilian Sfantul Ermolae Sfantul Fanurie SFANTUL GHEORGHE Sfantul GHERASIM DE LA IORDAN Sfantul Gherasim din Kefalonia Sfantul Grigorie cel Mare - Dialogul SFANTUL GRIGORIE DECAPOLITUL Sfantul Haralambie SFANTUL IERARH PARTENIE Sfantul Ierarh Vasile cel Mare SFANTUL ILIE Sfantul Ioan cel Nou de la Suceava SFANTUL IOAN DAMASCHIN Sfantul Ioan de Kronstadt SFANTUL IOAN RUSUL SFANTUL IOAN SCARARUL SFANTUL IOSIF DE LA PARTOS Sfantul Isidor din Hios Sfantul Isidor Pelusiotul Sfantul Iuda Sfantul Iuliu Veteranul Sfantul Lazăr din Betania SFANTUL MARCU ASCETUL Sfantul Maxim Mărturisitorul SFANTUL MINA SFANTUL MUCENIC EUSTATIE Sfantul Mucenic Gheorghe Sfantul Mucenic Polieuct Sfantul Mucenic Procopie SFANTUL MUCENIC TRIFON Sfantul Nechifor Leprosul SFANTUL NECTARIE SFANTUL NICOLAE Sfantul Nicolae Steinhardt Sfantul Nil Dorobantu SFANTUL PANTELIMON Sfantul Parinte Vichentie Malău Sfantul Policarp Sfantul Prooroc Iona Sfantul Sava cel sfintit SFANTUL SELAFIL DE LA NOUL NEAMT SFANTUL SERAFIM DE SAROV Sfantul Serafim de Virita Sfantul Simeon Stalpnicul SFANTUL SPIRIDON SFANTUL STEFAN Sfantul Stefan cel Mare SFANTUL STELIAN Sfantul Teodor Studitul Sfantul Teodor Tiron Sfantul Teodosie cel Mare Sfantul Teodosie de la Brazi SFANTUL TIHON DE ZADONSK Sfantul Valentin (ORTODOXUL) SFANTUL VASILE SFANTUL VICTOR Sfantul. Cuvios Dimitrie cel Nou SFATURI DUHOVNICEŞTI ALE UNUI STAREŢ DE LA OPTINA SFATURI CRESTINE SFATURI DE LA PARINTELE IOAN SFATURI DUHOVNICESTI SFATURI PENTRU ANUL NOU Sfaturi pentru suflet SFATURI PENTRU VIAŢA DUHOVNICEASCĂ Sfăntul Mercurie SFÂNTA MUCENIŢĂ AGATA Sfânta Muceniţă Agnia SFÂNTA MUCENIŢĂ PARASCHEVI Sfânta Muceniță Sofia și fiicele sale Sfânta Salomeea Sfânta Teodora de la Sihla SFÂNTUL LAVRENTIE DE CERNIGOV Sfântul Siluan Atonitul... Sfântul Antonie cel Mare Sfântul Apostol Filip SFÂNTUL APOSTOL IACOB AL LUI ALFEU Sfântul apostol Luca Sfântul apostol Luca al Crimeii Sfântul Apostol și Evanghelist Ioan Sfântul Ciprian si Iustina SFÂNTUL CUVIOS ANTIPA DE LA CALAPODEȘTI ( 10 ianuarie) SFÂNTUL CUVIOS IOAN ZEDAZNELI Sfântul Cuvios Macarie cel Mare sau Egipteanul Sfântul cuvios Memnon SFÂNTUL CUVIOS ONUFRIE CEL MARE Sfântul Cuvios Paisie de la Neamţ SFÂNTUL CUVIOS TEOFIL CEL NEBUN PENTRU HRISTOS Sfântul Efrem Sirul Sfântul Gheorghe Hozevitul Sfântul Grigorie de Nyssa Sfântul Grigorie Palama Sfântul Ierarh Eumenie Sfântul ierarh Ioan Maximovici cel nou SFÂNTUL IERARH IOSIF CEL NOU DE LA PARTOŞ Sfântul Ioan Botezătorul SFÂNTUL IOAN CARPATINUL: Sfântul Ioan Evanghelistul Sfântul Ioan Gură de Aur Sfântul Ioan Iacob Hozevitul Sfântul Ioan Rilă SFÂNTUL ISAAC SIRUL SFÂNTUL MARE MUCENIC TEODOR STRATILAT Sfântul Moise Etiopianul. SFÂNTUL MUCENIC CALINIC Sfântul Nicolae Sfântul Nicolae Velimirovici Sfântul Pahomie SFÂNTUL PROOROC ZAHARIA SFÂNTUL SERAFIM DE LA SAROV 1759 - 1833 SFÂNTUL SFINTIT MUCENIC FILUMEN Sfântul Sfinţit Mucenic Dionisie Areopagitul; Sfântul Mucenic Teoctist Sfântul Sfințit Mucenic Ierotei SFÂNTUL SFINŢIT MUCENIC LUCHIAN Sfântul Sfințitul Mucenic Ignatie SFÂNTUL TEOFAN ZAVORATUL SFIINTII-PRIETENII LUI DUMNEZEU Sfintele Mucenite Agapi Hionia si Irina SFINTELE PASTI SFINTELE TAINE SFINTI Sfintii Zotic Atal Camasis si Filip de la Niculitel Sfintii 42 de Mucenici din Amoreea SFINTII APOSTOLI SFINTII APOSTOLI PETRU SI PAVEL SFINTII ARHANGHELI MIHAIL SI GAVRIL Sfintii Atanasie si Chiril SFINTII CHIR SI IOAN SFINTII CONSTANTIN SI ELENA Sfintii Cozma si Damian Sfintii impărati Constantin si Elena Sfintii Inchisorilor SFINTII IOACHIM SI ANA Sfintii Mari Mucenici Serghie si Vah. Sfintii Martiri Brâncoveni Sfintii Marturisitori Ardeleni Sfintii Mihail si Gavril Sfintii Români Sfintii Simeon si Ana Sfintii Trei Ierarhi Vasile Grigorie si Ioan Sfintii Varsanufie si Ioan Sfintii Zilei Sfinţii 40 de Mucenici din Sevastia Armeniei (9 martie) Sfinții Mucenici Pavel şi Iuliana SFINŢII ŞI OCROTIRILE LOR Sfînta Mare Muceniţă Irina Sfîntul Antonie de la Iezeru-Vîlcea SINUCIGAŞII SOBORUL MAICII DOMNULUI Soborul Sfinților 70 de Apostoli. TAINA CASATORIEI TAINA SFINTEI SPOVEDANII TEODORA DE LA SIHLA TROPARUL SFANTULUI IERARH IOSIF DE LA PARTOS TROPARUL SFANTULUI MUCENIC VLASIE TROPARUL SFINTILOR TREI IERARHI TUTUNUL ŞI ŢIGĂRILE = PĂCATUL SINUCIDERII Ultimele trei dorinţe ale lui Alexandru cel Mare VALERIU GAFENCU VAMEȘUL ȘI FARISEUL VAMILE VAZDUHULUI Versuri de Horațiu Stoica VIATA LUI IISUS HRISTOS Viața Sfântului Iosif cel Nou de la Partos VORBESTE PARINTELE GEORGE ISTODOR zilei

SFINTI

SFINTI