Sfinte Ioan Maximovici, care ai iubit si pe sfintii
romani, roaga-te si pentru noi si pentru Biserica noastra aflata in grea
cumpana!
“Astăzi suntem în Săptămâna înfricoşatei Judecăţi şi este firesc
să vorbim despre înfricoşata Judecată şi despre semnele sfârşitului
lumii. Nimeni nu cunoaşte ziua aceea, afară de Dumnezeu-Tatăl, dar
semnele apropierii ei sunt date şi în Evanghelie, şi în Apocalipsa
Sfântului Apostol Ioan Teologul. Apocalipsa vorbeşte despre evenimentele
sfârşitului lumii şi despre înfricoşata Judecată cu precădere în
simboluri şi în ghicitură, dar Sfinţii Părinţi au tâlcuit-o şi există o
tradiţie autentică a Bisericii care ne vorbeşte şi despre semnele
apropierii sfârşitului lumii, şi despre Judecata de Apoi.
Înainte de sfârşitul vieţii pe pământ vor fi tulburare,
războaie, frământări civile, foamete, cutremure. Oamenii vor suferi de
spaimă, vor muri de aşteptarea nenorocirilor (Luca 21, 26). Nu va fi
nici viaţă, nici bucuria vieţii, ci o stare chinuitoare de pierdere a
legăturii cu viaţa. Dar nu se va pierde numai legătura cu viaţa, ci şi
cu credinţa; şi Fiul omului, venind, va găsi oare credinţă pe pământ?
(Luca 18, 8). Oamenii vor fi mândri, vor fi nemulţumitori, vor respinge
Legea lui Dumnezeu: alături de pierderea legăturii cu viaţa, va slăbi şi
morala. Binele va slăbi şi răul va creşte.
Despre aceste vremuri vorbeşte şi Sfântul Apostol Ioan Teologul
în lucrarea sa insuflată de Dumnezeu, numită Apocalipsa. El însuşi
mărturiseşte că „a fost în Duh“, ceea ce înseamnă că însuşi Duhul Sfânt
era în el când i s-au descoperit în diferite imagini simbolice destinele
Bisericii şi ale lumii; de aceea, Apocalipsa este o descoperire a lui
Dumnezeu. El prezintă destinul Bisericii în chipul unei femei care se
ascunde în acele zile în pustie: ea nu se arată în viaţă, aşa cum se
întâmplă acum în Rusia.
În realitate, vor avea importanţă hotărâtoare forţele care
pregătesc venirea lui Antihrist. Antihrist va fi un om, iar nu diavolul
întrupat. Cuvântul „anti” înseamnă „vechi” sau „în loc de” sau
„împotrivă“. Acel om doreşte să fie în locul lui Hristos, să ocupe locul
Său şi să aibă ceea ce ar trebui să aibă Hristos. El doreşte să aibă
aceeaşi putere de fascinaţie şi aceeaşi stăpânire asupra întregii lumi.
El va primi acea putere înainte de pieirea sa şi a întregii lumi. El îl
va avea ca ajutor pe un mag care prin puterea falselor minuni îi va
împlini voia şi-i va ucide pe cei ce nu recunosc stăpânirea lui
Antihrist. Înainte de moartea lui Antihrist vor apărea doi drepţi, care
îl vor da în vileag. Magul îi va omorî şi timp de trei zile trupurile
lor vor rămâne neîngropate. Aceasta va fi cea mai mare jubilare a lui
Antihrist şi a tuturor slujitorilor lui. Dar, deodată, acei drepţi vor
învia şi toată oştirea lui Antihrist va fi în mare tulburare şi se va
îngrozi, iar Antihrist va cădea deodată mort, omorât de puterea Duhului.
Dar ce se ştie despre omul-Antihrist? Originea lui exactă nu se
cunoaşte. Tatăl este cu totul necunoscut, iar mama este o femeie
stricată care se dă drept fecioară. El va fi evreu din seminţia lui Dan.
Pentru aceasta avem semn că Iacov, murind, a spus că printre urmaşii
săi “Dan va fi şarpe la drum, viperă la potecă, înveninând piciorul
calului, ca să cadă călăreţul” (Facerea 49, 17). Aceasta ne indică
metaforic că el va acţiona prin viclenie şi răutate. Ioan Teologul
vorbeşte în Apocalipsă despre mântuirea fiilor lui Israel, că înainte de
sfârşitul lumii o mulţime de evrei se vor întoarce la Hristos, dar din
şirul seminţiilor mântuite lipseşte seminţia lui Dan.
Antihrist va fi foarte inteligent şi va şti cum să se poarte cu
oamenii. Va fi fermecător şi prietenos. Filozoful Vladimir Soloviov a
lucrat mult ca să-şi închipuie venirea şi personalitatea lui Antihrist.
El a folosit minuţios toate materialele existente pe această temă, nu
numai ale Sfinţilor Părinţi, ci şi textele musulmane, şi a creionat
acest tablou tulburător. Până la venirea lui Antihrist în lume, venirea
lui este deja pregătită. „Taina lucrează deja” şi forţele care-i
pregătesc apariţia se luptă, în primul rând, împotriva împărăţiei
legiuite. Sfântul Apostol Pavel spune că Antihrist nu poate apărea până
nu va fi îndepărtat „cel care o împiedică” (II Tes. 2, 7). Sfântul Ioan
Gură de Aur tâlcuieşte că „cea care o împiedică” este stăpânirea
legiuită cinstitoare de Dumnezeu. Această stăpânire se luptă cu răul.
„Taina” care lucrează în lume nu doreşte aceasta, nu doreşte lupta cu
răul prin mijloacele forţei: dimpotrivă, ea doreşte stăpânirea
fărădelegii şi când o va obţine, nimic nu va mai împiedica venirea lui
Antihrist. El nu va fi doar inteligent şi fermecător, dar va fi
milostiv, va face acte de caritate şi fapte bune pentru întărirea
stăpânirii sale. Iar când şi-o va întări într-atât, încât îl va
recunoaşte întreaga lume, atunci îşi va arăta faţa. Capitala pe care o
va alege va fi Ierusalimul, pentru că aici Mântuitorul Şi-a descoperit
învăţătura dumnezeiască şi Persoana, aici întreaga lume a fost chemată
să guste fericirea binelui şi a mântuirii. Dar lumea nu L-a primit pe
Hristos şi L-a răstignit la Ierusalim. În timpul lui Antihrist,
Ierusalimul va deveni capitala lumii, care i-a recunoscut stăpânirea.
Atingând culmile puterii, Antihrist le va cere oamenilor să-l
recunoască drept cel ce a obţinut ceea ce nici o altă putere pământeană
şi nimeni nu a mai obţinut vreodată şi va pretinde închinare ca unei
fiinţe supreme, ca unui dumnezeu. Vladimir Soloviov descrie foarte bine
caracterul activităţii lui Antihrist, ca a unui conducător de rang
înalt. El le va face pe plac tuturor, cu condiţia ca aceştia să
recunoască supremaţia puterii sale. El va crea condiţii de viaţă
Bisericii, îi va îngădui să slujească, va promite că va construi
biserici splendide, cu condiţia recunoaşterii lui ca „fiinţă supremă” şi
ca lumea să i se închine. Va avea o ură personală faţă de Hristos. Va
trăi din această ură şi se va bucura de lepădarea oamenilor de Hristos
şi de Biserică.
Va fi o apostazie generală şi, pe deasupra, mulţi episcopi vor
trăda credinţa, iar ca justificare, vor arăta spre starea strălucită a
Bisericii. Căutarea compromisului va fi atitudinea caracteristică a
oamenilor. Fermitatea mărturisirii va dispărea. Oamenii vor căuta cu
asiduitate să-şi motiveze căderea, iar răul, ca o moleşeală malignă, va
susţine această stare generală. Oamenii vor avea obişnuinţa lepădării de
dreptate, a dulceţii compromisului şi a păcatului. Antihrist va îngădui
oamenilor totul, numai ca ei „căzând în faţa lui, să i se închine“. Nu
este o atitudine nouă faţă de oameni: şi împăraţii romani erau gata să
le redea libertatea creştinilor cu condiţia ca ei să le recunoască
divinitatea şi suprema putere divină şi îi chinuiau doar pentru că ei
mărturiseau că „Domnului Dumnezeului tău să te închini şi Lui Singur
să-i slujeşti” (Matei 4, 9-10). Întreaga lume i se va supune şi atunci
el îşi va descoperi faţa şi ura faţă de Hristos şi de creştinism.
Sfântul Ioan Teologul spune că toţi cei ce i se vor închina vor avea un
semn pe frunte şi pe mâna dreaptă. Nu se ştie dacă aceasta va fi cu
adevărat un semn pe trup sau este o exprimare simbolică a faptului că
oamenii vor recunoaşte şi cu mintea necesitatea închinării la Antihrist
şi că întreaga lor voinţă îi va fi supusă, în timpul unei astfel de
supuneri totale a întregii lumi – şi cu voinţa, şi cu conştiinţa - vor
apărea cei doi drepţi de care am amintit, care vor propovădui fără teamă
credinţa şi îl vor da în vileag pe Antihrist. Sfânta Scriptură spune că
înainte de venirea Mântuitorului vor apărea două „sfeşnice“, doi
„măslini arzători“, „doi drepţi“. Pe aceştia Antihrist îi va omorî cu
puterile magului. Cine sunt drepţii aceştia? După Predania Bisericii,
sunt cei doi drepţi care nu au gustat moartea: profetul Ilie şi profetul
Enoh. Există o proorocire că aceşti drepţi Care nu au gustat moartea o
vor gusta pentru trei zile, iar peste trei zile vor învia. Moartea lor
va fi o mare bucurie pentru Antihrist şi pentru slugile lui. Învierea
lor de peste trei zile îi va aduce într-o stare de nespusă groază, de
înfricoşare şi tulburare. Atunci va veni sfârşitul lumii.
Sfântul Apostol Petru spune că prima lume a fost creată din apă
şi a pierit prin apă. „Din apă” este tot un simbol al haosului masei
fizice, şi a pierit prin apa potopului. Iar lumea de azi este păstrată
pentru foc (II Petru 3, 5-7). “Pământul şi lucrurile de pe el se vor
mistui” (II Petru 3, 10), toate stihiile se vor aprinde. Această lume de
acum va pieri într-o singură clipă, într-o clipă totul se va schimba.
Şi se va arăta semnul Fiului lui Dumnezeu – adică semnul Crucii,
întreaga lume care sa supus de bunăvoie lui Antihrist „va plânge“. Totul
s-a sfârşit. Antihrist a fost omorât. Este sfârşitul împărăţiei sale, a
luptei cu Hristos. Este sfârşitul şi vremea răspunsului pentru întreaga
viaţă, răspuns dat Adevăratului Dumnezeu. Atunci, din munţii Palestinei
va apărea chivotul Legii: profetul Ieremia ascunsese chivotul şi Focul
sacru într-o adâncă fântână. Când din acea fântână a fost luată apă, ea
s-a aprins. Dar chivotul nu a fost găsit.
Când privim acum la viaţa din jur, cei ce pot vedea văd că tot
ce a fost prezis despre sfârşitul lumii se împlineşte. Cine este, dar,
acest om, Antihrist? Sfântul Ioan Teologul îi dă în mod simbolic numele
666, dar toate încercările de a înţelege acest însemn au fost zadarnice.
În viaţa contemporană putem avea o viziune destul de clară despre
posibilitatea arderii lumii, când „toate stihiile se vor aprinde“.
Această viziune ne-o oferă fisiunea atomului. Sfârşitul lumii nu
înseamnă distrugerea ei, ci schimbarea ei. Totul se va schimba deodată,
într-o clipită. Morţii vor învia în trupuri noi: vor fi trupurile lor,
dar înnoite, aşa cum Mântuitorul a înviat în trupul Său, care purta
urmele rănilor şi ale suliţei, dar avea însuşiri noi şi, în acest sens,
era un trup nou. Nu se ştie clar dacă va fi un trup nou cu totul sau va
fi trupul cu care omul a fost creat. Şi Se va arăta Domnul în slavă, pe
nor. Cum îl vom vedea? Cu ochii duhului. Şi acum, înainte de moarte
drepţii văd în jurul lor ceea ce ceilalţi oameni nu văd.
Trâmbiţele vor suna cu putere. Ele vor suna în suflete şi în
conştiinţe. Totul se va limpezi în conştiinţa omului. Proorocul Daniel,
vorbind despre Judecata de Apoi, povesteşte despre un Bătrân Judecător
aşezat pe tron, în faţa căruia este un râu de foc. Focul este elementul
curatitor. Focul mistuie păcatul, îl arde şi dacă păcatul s-a altoit de
sufletul omului, atunci îl mistuie şi pe om. Acest foc se va aprinde
înlăuntrul omului: văzând Crucea, unii se vor bucura iar alţii vor cădea
în disperare, se vor tulbura, se vor îngrozi. Astfel, oamenii se vor
despărţi dintr-o dată: în relatarea evanghelică unii se aşază la
dreapta, în faţa Judecătorului, iar alţii la stânga: i-a despărţit
conştiinţa, însăşi starea sufletească a omului îl aruncă într-o parte
sau în cealaltă, la dreapta sau la stânga. Cu cât mai sârguincios şi mai
insistent a năzuit omul spre Dumnezeu în viaţa sa, cu atât mai mare îi
va fi bucuria când va auzi cuvântul: „Veniţi la Mine, binecuvântaţilor!”
şi, dimpotrivă, aceleaşi cuvinte vor stârni focul groazei şi al
chinului celor care nu L-au dorit, L-au evitat ori chiar s-au luptat cu
El sau L-au hulit în timpul vieţii.
Judecata de Apoi nu cunoaşte martori sau listă de protocol.
Totul este scris în sufletele oamenilor şi aceste însemnări, aceste
„cărţi” se vor deschide. Totul se va descoperi tuturor şi fiecăruia în
parte, şi starea sufletească a omului îl va face să meargă la dreapta
sau la stânga. Unii, la bucurie, alţii la chin. Când se vor deschide
„cărţile”, toţi vor înţelege limpede că rădăcinile tuturor viciilor sunt
în sufletul omului. Iată beţivul, desfrânatul: când moare trupul, unii
cred că moare şi păcatul. Nu e aşa, în suflet exista o înclinaţie,
pentru suflet păcatul era dulce. Şi dacă nu s-a pocăit de păcatul
respectiv, dacă nu s-a eliberat de el, sufletul va veni la Judecata de
Apoi cu aceeaşi dorinţă a dulceţii păcatului şi niciodată nu îşi va
satisface dorinţa. Va suferi de ură şi de răutate. Şi aceasta e o stare
infernală. „Gheena de foc” este focul lăuntric, este flacăra viciului,
flacăra neputinţei şi a răutăţii şi aici va fi „plânsul şi scrâşnirea
dinţilor” răutăţii neputincioase”.