Sfantul Atanasie cel Mare
(295-373) a fost unul dintre cei mai de seama episcopi care au condus
Biserica crestina din Alexandria. S-a nascut la Alexandria in anul 295
sau 296, unde este instruit in cultura clasica si in teologie, probabil
chiar la scoala catehetica din localitate. A fost hirotonit diacon in
319 de catre Alexandru, episcopul locului, si devine secretarul sau. in
aceasta calitate, il insoteste pe Alexandru la primul
sinod ecumenic de la Niceea
(325), unde se impune in disputa impotriva arienilor. La moartea lui
Alexandru (328), ii succede la tronul episcopal, intrucat refuza sa faca
orice compromisuri cu partida arienilor, isi atrage ura acestora. Sunt
raspandite impotriva lui o serie de calomnii,
imparatul Constantin ii porunceste sa-l reprimeasca pe Arie, revenit din exil, in comuniunea Bisericii. Atanasie refuza.
Dusmanii sai se aduna la un sinod in Tyr (335) si il depun din treapta,
pentru ca nu dupa mult timp imparatul insusi sa-l exileze la Treveri, in
Galia. Revine in scaunul episcopal din Alexandria in 337, dupa moartea
imparatului Constantin. Oponentii sai, strang insa randurile si il depun
din nou din treapta la Sinodul de la Antiohia (339). Atanasie se
retrage la Roma. Papa luliu I convoaca un sinod la Roma (341), care il
achita de toate acuzele, iar sinodul de la Sardica (343) il repune in
treapta. Nu se poate intoarce la Alexandria decat in 345, dupa moartea
episcopului Grigorie din Capadocia, instalat de adversarii sai. Ajunge
la Alexandria in 346. Intre timp ocrotitorul sau, imparatul Constans,
decedeaza (350). Noul imparat, Constantius, care stapanea peste intreg
imperiul roman, sustinator al arianismului, convoaca un sinod la Arles
(353) si un altul Ia Milano (355), unde il condamna pe Atanasie si il
inlocuieste cu un oarecare George din Capadocia. Atanasie paraseste
scaunul episcopal pentru a treia oara. De aceasta data se retrage
printre calugarii din desertul egiptean.
Ramane printre calugari timp de sase ani, cand revine din nou la
Alexandria, in timpul imparatului Iulian, care recheama pe toti
episcopii aflati in exil. Se dedica pacificarii taberelor semiariana si
ortodoxa, tinand, in acest scop, un sinod la Alexandria (362). Iulian nu
dorea ca pacea sa domneasca printre crestini, in consecinta el il
expulzeaza pe Atanasie prin decret imperial, numindu-l "distrugator al
pacii si dusman al zeilor". Iulian moare in 363, iar Atanasie revine pe
tronul episcopal, insa nu pentru multa vreme. Va fi din nou exilat de
imparatul Valens in 365. El se retrage intr-o casa in afara cetatii,
unde ramane patrii luni de zile. Locuitorii Alexandriei il ameninta pe
imparat cu rascoala. Temandu-se de consecinte, imparatul Valens il
recheama pe Atanasie. De aceasta data, el ramane in scaun pana la
moarte, in ziua de 2 mai 373, dedicandu-si intreaga putere de munca
pentru intarirea si promovarea crezului niceean. Biserica Ortodoxa il
praznuieste la 18 ianuarie, impreuna cu Sf. Chiril al Alexandriei.
Aducerea
moastelor Sf. Atanasie Ia 2 mai.
In pofida unei vieti nespus de zbuciumata, Atanasie a lasat mostenire o
opera deosebit de bogata. Majoritatea lucrarilor sale au ca obiect lupta
pentru apararea credintei niceene. El supune argumentele exegetice si
dialectice ale oponentilor sai unei analize critice, scrupuloase,
dovedindu-le netemeinicia. Ajutat de vastele sale cunostinte
scripturistice, teologice si filosofice, el a izbutit sa puna pe temelii
solide credinta crestina ortodoxa.
Chiril al Alexandriei (+ 444), patriarh al Alexandriei,
succesor al lui Teofil (+15 oct. 412). S-a nascut in jurul anului 370 la
Alexandria. Este educat la scolile din localitate. Sederea in una din
comunitatile monahale egiptene, pare a nu fi un eveniment sigur, desi
Isidor Pelusiotul vorbeste despre o astfel de petrecere. De altfel, el
insusi nu pomeneste in corespondenta sa purtata cu diversi monahi, cum
ca ar fi petrecut vreo perioada oarecare in manastire. Unul din primele
evenimente certe din viata sa este calatoria, in compania patriarhului
Teofil, al carui nepot era, la Constantinopol spre a participa la
sinodul de la Stejar (403), unde a fost depus pe Sf. Ioan Hrisostom. Se
pare ca de la unchiul sau, Chiril a mostenit un duh neostoit in ale
razbunarii si ranchiunei. Sentimentul de ura fata de
Sf. Ioan Hrisostom,
a carui singura vina fata de scaunul Alexandriei a fost aceea de a fi
dat gazduire, din caritate, celor patru 'frati lungi', fara a intra in
comuniune cu ei (Coman), a dainuit cu cerbicie pana in anul 417, cand,
dupa multe ezitari, concede, trecand numele acestuia in dipticele
Bisericii din Alexandria.
Dar nu numai in acest caz Chiril a aratat un spirit de intansigenta
exagerata. Aceleasi manifestari aspre le dezvaluie fata de necrestini,
iudei, sau novatieni. Fata de iudei a mers pana la a le distruge
sinagogile si a-i alunga din cetate, confiscandu-le averile. Uciderea
Hypatiei, fiica filosoful Theon, vestita conducatoare si profesoara a
scolii de filosofic pagana (Mouseion) din Alexandria, a fost o actiune
de care cercurile intime ale lui Chiril, daca nu cumva si el personal,
data fiind cerbicia lui, nu au fost straine. Chiril ramane in istoria
gandirii crestine nu atat prin aceste gesturi mai putin explicabile daca
avem in vedere ca 'uciderile, luptele si cele asemenea acestora sunt cu
totul straine de cei ce cugeta la lucrurile lui Hristos' (Socrate, Ist.
bis.,VII, 15), ci pentru atitudinea sa, tot atat de ferma, in apararea
ortodoxiei invataturii hristologice impotriva ereticului Nestorie. Ajuns
patriarh la Constantinopol in 428, Nestorie incepe sa invete ca in
Hristos exista doua persoane, o persoana divina, care se salasluieste in
Iisus omul, si in consecinta
Fecioara Maria
nu este Theotokos, Nascatoare de Dumnezeu, ci cel mult Hrisiotokos sau
Nascatoare de Hristos. In scrisoarea sa pascala din 429 Chiril ataca
invatatura lui Nestorie, atac preluat intr-o scrisoare mai lunga
adresata monahilor egipteni.
Urmeaza un schimb de scrisori cu Nestorie care nu are nici un rezultat
si de aceea, cei doi vor apela la Episcopul Romei, Celestin. Acesta
condamna invatatura lui Nestorie la Sinodul de la Roma din 430 si aproba
hristologia lui Chiril. Chiril ii trimite lui Nestorie hotararea
sinodului de la Roma, insotita de 12 anateme prin care ii condamna
invatatura, cu avertismentul ca, daca in 10 zile nu va retracta si nu-si
va indrepta erorile doctrinare, va fi caterisit si excomunicat. Pentru a
se evita o schisma in sanul Bisericii, singura posibilitate care a mai
ramas era convocarea unui sinod ecumenic, imparatul Teodosie II, la
indemnul lui Nestorie, ii convoaca pe toti mitropolitii si episcopii la
Efes in anul 431, pentru ziua de Rusalii. Acesta va fi cel de al treilea
sinod ecumenic al Bisericii crestine. Nestorie este depus si condamnat,
iar cele 12 anateme confirmate. Sinodul recunoaste titlul de Theotokos
in mod oficial. Dupa numai 4 zile, loan de Antiohia, sosit cu
intarziere, tine un alt sinod impreuna cu sustinatorii lui Nestorie.
Acestia il excomunica pe Chiril.
Afland vestea, Teodosie II ii declara pe ambii prelati depusi din
treapta si ii pune in inchisoare. Dupa o reanalizare a situatiei, Chiril
primeste permisiunea de a se intoarce la Alexandria, unde a fost primit
cu mari onoruri, fiind considerat al doilea Atanasie, iar Nestorie se
retrage la o manastire in Antiohia. In 433 se realizeaza o reconciliere
intre Ioan de Antiohia si Chiril al Alexandriei, primul acceptand
condamnarea lui Nestorie, iscalind impreuna o marturisire de credinta,
un Simbol de unire (Coman), intocmit probabil de Teodoret din Cyr, in
care se recunoaste ca
Fecioara Maria
este Nascatoare de Dumnezeu. Chirii se stinge din viata la 27 iunie
444, nu fara a evita inainte de moartea sa o noua izbucnire a
controversei hristologice. Chiril a lasat o opera deosebit de vasta.
Desi o parte din ea s-a pierdut, ceea ce a supravietuit cuprinde nu mai
putin de 10 volume din Migne (68-77). Opera sa a fost tradusa in latina
de Marius Mercator, in siriaca de Rabbulas din Edessa, in armeana,
etiopiana si araba. Datorita acestor traduceri, o serie din lucrarile
pierdute au fost recuperate. Putem sesiza in periodizarea operelor
chiriliene doua etape. Pana in anul 428 ele se ocupa de polemica
antiariana, iar dupa aceasta data si pana la sfarsitul vietii sale, sunt
dedicate hristologiei, in speta polemicii anti-nestoriene.