Mari Duhovnici Romani: Felix Dubneac ( 1912 -2008 ): "Părintele arhimandrit Felix Dubneac s-a născut la 29 iunie 1912 în comuna Voloave, judeţul Soroca în familia lui David şi a Ştefaniei Dub..."
Noi ortodocsii ii cinstim pe sfinti ca sa laudam pe Hristos, a Carui lucrare si-a dovedit eficienta prin rodirea sa in ei; ii cinstim, cinstind criteriul dupa care trebuie sa lucram si noi. Cerem ajutor sfintilor, Maicii Domnului, socotindu-ne smeriti fata de ei, si convinsi ca noi insine nu putem avea o atat de mare ascultare de la Dumnezeu ,pentru ca nu suntem atat de smeriti ca ei.
4 ianuarie 2011
Mari Duhovnici Romani: Felix Dubneac ( 1912 -2008 )
Labels:
SFINTI
Sunt pe internet , pentru Slava Lui Hristos si lucrez la Via Domnului ..Iubesc Ortodoxia ,,Credinta adevărată!
Protosinghelul Nicodim Măndiță ( 1889 -1975 ) de la Manastirea Agapia
Nicodim Măndiță (n. 28 octombrie 1889, satul Bunești, județul Argeș - d. 6 iulie 1975, Mănăstirea Agapia) a fost un scriitor și duhovnic ortodox român, viețuitor al Mănăstirii Agapia.
Biografie
S-a născut în anul 1886 într-un sat din județul Argeș, în familia țăranilor Ioniță și Filofteia Măndiță, primind la botez numele de Nicolae. A absolvit numai cinci clase elementare [1]. Între anii 1911-1918 a fost înrolat în armată, participând la campania din 1913 din Bulgaria și la luptele din timpul primului război mondial.
În anul 1920 s-a călugărit la Schitul Măgura-Bacău, cu numele de Nicodim, fiind hirotonit ca ieromonah în vara aceluiași an. A slujit apoi ca preot misionar in satul Schitul Frumoasa-Bacău (1921-1923), duhovnic la Mănăstirea de maici Giurgeni-Roman (1923-1925) și preot misionar în satele Pâclișa-Alba, Hășmașul Ciceului și Leurda Gârboului-Cluj din Transilvania (1925-1935).
În următorii 40 de ani a fost duhovnic la mănăstiri de maici: la Agapia (1935-1945), la Văratec (1945-1962) și din nou la Agapia (1962-1975). A primit rangul monahal de protosinghel.
În perioada regimului comunist (1948-1964), a scris cărți de învățături duhovnicești, cu conținut anticomunist, care erau multiplicate de colaboratori și distribuite în diferite localități printr-o rețea de colportaj. Acuzat de "infracțiunile de răspândire de publicații interzise", a fost condamnat prin sentința penală nr. 38 a Tribunalului Militar București dată în ședința din 22 ianuarie 1965 la 8 ani închisoare corecțională [2]. Ținându-se seama de vârsta și boala de care suferea părintele Nicodim, completul Tribunalului Militar București s-a deplasat în orașul Târgu Neamț. Părintele Măndiță a fost arestat și încarcerat în Penitenciarul Aiud, iar cele 500.000 de cărți confiscate au fost trimise la topit.
După un an și jumătate de închisoare, i-a fost anulat restul de pedeapsă și i s-a permis să revină la Mănăstirea Agapia, unde se retrăsese ca pensionar din anul 1962. A murit la Agapia în anul 1975, la vârsta de 86 ani, și a fost înmormântat în cimitirul mănăstirii.
Cărți publicate
* Rugăciunea lui Iisus (Ed. Ortodoxox Kypseli, Tesalonic, 1996)
* Învățături despre rugăciune (Ed. Agapis, 1997)
* Îndrumar pentru spovedanie (Ed. Agapis, 1997)
* Viața Maicii Domnului (Ed. Agapis, 1997)
* Oglindă Duhovnicească (Ed. Agapis, 1998)
* Vrednicia sufletului (Ed. Agapis, 1998)
* Îndreptar pentru spovedanie (Ed. Agapis, 2001)
* Al cui chip să purtăm? (Ed. Agapis, 2003)
* Dai voință iei putere (Ed. Agapis, 2003)
* Despre păcatul înjurăturilor (Ed. Agapis, 2003)
* Judecata particulară a sufletului omenesc după ieșirea din corp (Ed. Agapis, 2003; reeditată în 2006)
* Pacea părinților cu pruncii lor (Ed. Agapis, 2005)
* Priveghiul creștinesc (Ed. Agapis, 2005)
* Ce să facem și ce nu trebuie să facem în Sfânta Biserică (Ed. Agapis, 2007)
* Capcanele iadului (Ed. Agapis, 2007)
* Minunile Maicii Domnului (Ed. Agapis, 2008)
* Vămile văzduhului și mărturii despre existența lor (Ed. Agapis, 2008)
* Păcatul furtului (Ed. Agapis, 2008)
* Fumatul este un păcat? (Ed. Agapis, 2008)
* Oglindă duhovnicească - 6 vol. (Ed. Agapis, 2008-2009)
Fapte si cuvinte de invatatura
1. Acest cuvios parinte avea de mic o aleasa traire duhovniceasca, iubind cel mai mult rugaciunea, postul si citirea sfintelor carti. Pentru aceea toti se foloseau de intelepciunea lui.
2. Cand a intrat in Schitul Magura-Targu Ocna, staretul, vazand ascultarea lui, indata l-a facut calugar. Apoi, vazandu-l bland si priceput in Sfanta Scriptura, l-a facut preot si pastor de suflete. Si invata asa de frumos pe credinciosi, incat veneau de departe sa-l vada si sa primeasca de la el cuvant de mangaiere.
3. Satul Schitu Frumoasa-Moinesti era un sat mic, lipsit de preoti si dezbinat de secte. Timp de trei ani, cat a fost paroh aici, parintele Nicodim a schimbat profund viata duhovniceasca a credinciosilor. Mai intai a intors la Ortodoxie pe toti cei dezbinati. Apoi a combatut cu multa putere imoralitatea, betia si certurile in familie, desfiintand carciumile si intarind unitatea, buna credinta si omenia intre toti. Si acestea toate le-a savarsit prin trei cai: printr-o viata personala exemplara, prin slujbe frumoase la biserica si prin predicarea vie si permanenta a cuvantului lui Dumnezeu.
4. Spun fiii sai duhovnicesti ca parintele Nicodim era plin de dragoste pentru Dumnezeu si pentru oamnei si foarte ravnitor la savarsirea celor sfinte. Iubea pana la jertfa Biserica si dreapta credinta apostolica si cunostea bine Sfanta Scriptura si invataturile Sfintilor Parinti. Pentru aceea era permanent cautat de credinciosi si temut celor rau-credinciosi. Ca oricine asculta cuvintele lui se lumina la suflet si se intorcea cu bucurie la Hristos.
5. Spun iarasi ucenicii lui ca se ruga mult la chilie si nimic nu facea fara rugaciune. Zilnic citea cele sapte Laude la vremea lor, psalmii si alte rugaciuni de taina. Apoi citea cateva capitole din Biblie, precum si viata sfantului respectiv. La urma statea de vorba cu oamenii, spovedea si scria cuvinte de folos.
6. Zece ani parintele Nicodim a fost preot misionar in Transilvania. Spun parintii care l-au cunoscut ca s-a dovedit un mare aparator al Ortodoxiei si unitatii romanesti. Cel mai mult ostenea pentru intoarcerea celor rataciti in sanul Bisericii noastre. In putina vreme a realizat o unitate religioasa deplina, inlaturand cu pricepere dezbinarile confesionale, imoralitatea si intarind dreapta credinta.
7. Vazand acest cuvios parinte ca numai cu cuvantul vorbit nu se pot apara credinta si morala ortodoxa, cu binecuvantarea Patriarhiei Ortodoxe Romane si a episcopului de Cluj, a scris si a tiparit sute de brosuri cu continut moral profund ortodox, impodobite cu imagini pe intelesul credinciosilor, pe care apoi le impartea gratuit. Opera sa literar-duhovniceasca insumeaza peste 40 de volume a peste 400 de pagini fiecare, plus alte peste zece mii de pagini in manuscris.
Prin aceasta s-a dovedit un bun pedagog si un preot misionar rar intalnit in monahismul nostru.
8. Se spunea despre dansul ca in satul Leurda Garboului a zidit din temelie o biserica noua si a inzestrat-o cu tot felul de obiecte de cult, donate, atat de credinciosi ardeleni, cat si de moldoveni. Dupa patru ani de preotie in acest sat, s-a intors din nou in Moldova.
9. Se mai spunea despre parintele Nicodim ca in parohia lui nu puteau locui sectantii si carciumarii. Sectantii fanatici plecau in alte sate, pentru ca nu puteau face nici un prozelit, iar carciumarii plecau pentru ca nu venea nimeni sa le cumpere bauturile. Ei erau singurii oameni care nu-l iubeau pe acest slujitor al lui Hristos.
10. Odata l-au reclamat unii la episcop cum ca ar fi preot eretic. Deci, chemandu-l episcopul si cercetandu-l, i-a zis:
- Du-te, parinte Nicodim, inapoi la parohie si invata pe credinciosi ca si pana acum, ca nu sfintia ta, ci cei care te-au reclamat mi se pare ca sunt eretici.
11. La Manastirile Agapia si Varatec, parintele Nicodim a continuat aceeasi activitate de duhovnic si preot misionar. Slujea cele sfinte cu frica de Dumnezeu, se ruga si citea mult la chilie, spovedea, invata pe oameni si tiparea carti bisericesti. Dupa anul 1940 ajunsese cel mai iscusit duhovnic pentru mireni si calugari din partea locului.
12. Parintele Nicodim considera spovedania cel dintai si cel mai necesar mijloc de cunoastere, de formare duhovniceasca si de indreptare a crestinului. De aici incepea urcusul duhovnicesc. Iar spovedania o facea astfel:
Mai intai cerea credinciosului sa citeasca pravila bisericeasca, sa se roage, sa-si cerceteze constiinta si sa-si noteze pe hartie toate pacatele. Apoi il spovedea fara graba, din copilarie, lasand pe om sa-si spuna liber pacatele. La urma adauga si cateva intrebari, apoi rupea hartia in fata penintentului, ca semn de iertare, ii randuia canon dupa putere si indata ii citea rugaciunea de dezlegare. Daca cineva avea pe constiinta pacate grele, il lasa pe penitent dupa spovedanie inca un ceas-doua sa-si cerceteze constiinta, apoi il dezlega.
13. Acest duhovnic iscusit nu dadea la spovedanie canon aspru niciodata. Mai intai cerea crestinului sa inceteze pacatul, apoi sa se roage. Ii cerea sa citeasca zilnic cele sapte Laude, sa citeasca Sfanta Scriptura, Invatatura de credinta, Vietile Sfintilor si alte carti de folos sufletesc. El punea accent indeosebi pe cunoasterea dreptei credinte si pe sfanta rugaciune.
- Cine nu citeste, zicea el, nu cunoaste, Si cine nu cunoaste Sfanta Scriptura si credinta ortodoxa, acela cade usor in pacate de moarte si este prins in mreaja sectelor.
14. Odata spunea unui din ucenici:
- Parinte, eu nu-ti pot da post si metanii multe. Ca si ursul si sarpele postesc. Dar ursul tot urs ramane si sarpele tot sarpe. Cand musca, amandoi omoara! Asa si omul, posteste uneori mult, dar in inima este plin de rautate, iar cand dezleaga la mancare, bautura, cade in pacatul lacomiei. Deci, posteste si te roaga dupa putere, dar mai intai citeste Sfanta Scriptura si pe Sfintii Parinti. Atunci singur te vei invata ce trebuie sa faci, cum sa te rogi si sa postesti, de ce sa te feresti si cum sa te mantuiesti.
15. Altui ucenic pe care l-a spovedit i-a zis:
- Frate, nu-ti dau alt canon decat sa citesti Noul Testament de cinci ori. De patru ori ca sa-ti fie ca patru pereti de casa, iar a cincea oara ca sa-ti fie de acoperamant pentru casa sufletului tau.
16. O batrana care nu stia carte l-a intrebat:
- Parinte, cum sa citesc Noul Testament, ca nu stiu carte?
Iar el i-a raspuns:
- Dar cand primesti scrisoare de la feciorul tau, nu te duci la un vecin sa ti-o citeasca? Asa fa si cu Noul Testament. Roaga pe cei ce au dragoste sa-ti citeasca si amandoi va veti folosi.
17. Se spunea despre dansul ca daca il intreaba cineva ceva, batranul nu-i raspundea imediat si direct la intrebare, ci il trimitea la Sfanta Scriptura, la canoane si la Sfintii Parinti, ca singur sa citeasca, sa se invete si sa afle raspunsul dorit.
18. Se spuneau si acestea despre dansul, ca niciodata nu chema pe nimeni la spovedanie, ca sa nu vina cineva din sila. Nici nu se interesa de la altii despre fiii sai duhovnicesti, ci lasa pe fiecare ca in mod liber si constient sa lucreze si sa-L caute pe Hristos.
19. Uneori le spunea fiilor sai duhovnicesti:
- Fratilor, pe langa citirea sfintelor carti, va dau si acest canon, ca unul pe altul sa va indemnati la biserica, la spovedanie, la milostenie si la citirea Sfintei Scripturi... Ca de nu va veti ajuta pe calea mantuirii, veti da socoteala in fata lui Hristos de cei care se pierd. Nu vedeti pe sectanti cum se silesc sa amageasca pe ortodocsi?
20. Spun ucenicii lui ca parintele Nicodim nu primea la spovedanie pe calugarii si mirenii care aveau alti duhovnici, fara binecuvantarea acelora. Nici el nu dadea voie fiilor sa duhovnicesti sa mearga de la un duhovnic la altul fara motive intemeiate. Pe mireni ii sfatuia sa se marturiseasca la preotii lor, iar pe calugari la duhovnicii din manastirile lor.
21. Uneori invata pe calugari, zicand:
- Cand mergi la cineva dornic de invatatura si lipsit, sa-i duci vreo carte buna de citit, du-i si vreo paine sau altceva de mancare. Nu vezi ca pestele nu vine la undita goala? Ca trebuie sa intrebuintam tot ce ne sta la indemana ca sa puteam castiga suflete pentru Imparatia lui Dumnezeu. Astfel, vazand fratele dragostea ta, va primi cu bucurie cuvantul vietii.
22. Alteori spunea la spovedanie:
- Fratilor, am socotit sa va dau ascultare si canon citirea cuvantului lui Dumnezeu. Ca de va veti lumina mintea cu cuvantul lui Dumnezeu, atunci veti fi capabili sa duceti o viata plina de fapte bune si folositoare. De va dau sa postiti mai mult si sa faceti metanii, nu va cunosc puterea. De va dau sa faceti milostenie, nu va cunosc starea materiala. Si daca nu va miluiti mai intai sufletul vostru, ci il lasati flamand, ce folos mai are milostenia?
23. Acest cuvios parinte era in toate foarte chibzuit si cu dreapta socoteala. La mancare si la post, la rugaciune si la citire, la tacere sau la cuvant, la chilie sau la slujba. Toate le facea in tacere, cu blandete si cu multa frica de Dumnezeu.
24. Spun calugarii care l-au cunoscut ca el niciodata nu amintea lucruri din trecut. Cand vorbea, rostea fiecare cuvant cu atentie sa nu greseasca sau sa sminteasca pe cinvea cu ceva. Niciodata n-a fost auzit sa osandeasca, sa se certe sau sa vorbeasca de rau. Nici pe altul nu-l ingaduia sa parasca sau sa cleveteasca pe aproapele in chilia lui.
- Nu uitati, zicea batranul, ca pentru tot cuvantul desert vom da seama in ziua judecatii lui Hristos (Matei 12,36). Alteori le amintea cuvantul psalmistului: Pune Doamne, paza gurii mele si usa de ingradire imprejurul buzelor mele (Ps.140,3). Cuvantul lui era intelept, linistit, dres cu sare.
25. Mai spun parintii ca el nu primea slujbe, nici nu se ruga pentru cei ce nu citeau cuvantul lui Dumnezeu. De asemenea, nu primea la spoveanie pe cei ce nu veneau la biserica si refuzau citirea sfintelor carti.
26. Parintele Nicodim pretuia mult timpul si nici un minut nu-l risipea in zadar.
- Timpul, zicea el, este scump ca si sufletul. Ai pierdut timpul, ai pierdut sufletul! Ca eu daca n-as fi economisit bine timpul si n-as fi trait cu program, nimic n-as fi facut in viata.
27. Batranul cerea ucenicilor sai sa faca toate cu rugaciune si sfat; sa-si faca dinainte canonul si rugaciunea pentru timpul cat lipsea din manastire.
28. Uneori invata pe maici, zicand:
- Daca plangi numai si nu pui inceput bun, nu te folosesti. De aceea sa fim cu grija, sa nu ne gaseasca moartea dormind. Vai de noi de ne va afla moartea dormind. Ca in ce ne va gasi in aceea ne va judeca (Romani 2,6).
29. Zicea parintele Nicodim:
- Patru sunt felurile de vietuire in lume:
a. Vietuire diavoleasca, a celor ce se ridica impotriva lui Dumnezeu, a Bisericii si a oamenilor. Adica a celor ce hulesc impotriva Duhului Sfant si fac rau binefacatorilor lor.
b. Vietuire dobitoceasca, a celor ce se razbuna pe semenii lor, care rasplatesc rau pentru rau, care nu iarta si rabda nedreptatea, precum si a celor ce traiesc in betii si desfranari.
c. Vietuire omeneasca, a celor ce rasplatesc cu bine pentru bine si iubesc pe cei ce ii iubesc; a celor ce cad si iarasi se ridica din pacate.
d. Vietuire duhovniceasca, a celor ce se ostenesc a face bine vrajmasilor lor. Adica a celor ce iarta, miluiesc si vorbesc de bine pe cei ce ii urasc, precum si a celor ce pururea cugeta la legea Domnului.
30.Zicea iarasi:
-Crestinul are patru feluri de parinti:
a. parinti trupesti, care ne-au nascut dupa legile firii;
b. parinti sufletesti, nasii de botez, de la cununie sau calugarie;
c. parinti duhovnicesti, adica preotii si duhovnicii, si
d. Tatal Nostru Cel Ceresc, Care ne-a creat si ne poarta in toate de grija.
Pe parintii nostri cei pamantesti se cuvine sa-i cinstim si sa-i ascultam, iar pe Dumnezeu se cade neincetat sa-L slavim si sa-L laudam.
31. Zicea iarasi parintele Nicodim:
- Sunt patru feluri de impartasiri:
a. prin savarsirea a toata fapta buna, dupa cuvantul Domnului, Care zice: Cine face poruncile Mele acela Ma iubeste pe Mine (Ioan 14,21);
b. prin ascultarea cu atentie a cuvantului lui Dumnezeu, adica prin citirea sfintelor carti, prin slujbe si cantari duhovnicesti, dupa cuvantul care zice: Nu numai cu paine va trai omul, ci si cu tot cuvantul care iese din gura lui Dumnezeu (Matei 4,4);
c. prin sfanta rugaciune facuta cu smerenie si luare-aminte, si
d. prin impartasirea cu Trupul si Sangele Domnului nostru Iisus Hristos; aceasta este impartasirea cea mai inalta, fara de care nimeni nu se poate mantui.
32. Spuneau maicile din Manastirile Varatec si Agapia ca parintele Nicodim era un om de rugaciune. Se ruga in chilie cu mainile inaltate spre cer, se ruga in biserica, se ruga pe cale, se ruga in padure, permanent slavea pe Dumnezeu. Dupa ce isi termina rugaciunea, deschidea usa chiliei si vorbea cu oamenii, spovedind si mangaind pe toti. Uneori fata lui era luminata de darul rugaciunii si de bucuria Duhului Sfant.
33. Acest renumit duhovnic era foarte ravnitor pentru mantuirea celor ce veneau la el. Pe toti ii primea cu dragoste, ii marturisea cu atentie si ii sfatuia cu intelepciune, caci era statornic si hotarat in cuvant si niciodata nu se schimba. Facea totul ca sa salveze sufletul omului.
34. Odata a venit la parintele un om tulburat si i-a spus:
- Parinte, au venit peste mine multe necazuri si nu le mai pot rabda. Da-mi un cuvant de folos.
- Nu te tulbura, frate, a zis batranul. Vezi scarbele acestea? Iata, pe aici a pasit Hristos. Pe aici au trecut Sfantul Ioan Botezatorul, Sfintii Apostoli, sfintii mucenici si toti parintii. Pe aici se cade sa trecem si noi, cei care urmam lui Hristos. Ca nu este alta cale de mantuire. Nu putem dobandi bucuria mantuirii, pana nu gustam mai intai din paharul suferintei si al necazurilor vietii.
35. Intr-o zi a venit la parintele Nicodim o femeie sa se spovedeasca, iar el i-a spus:
- Citeste cu atentie aceasta carte, noteaza pacatele pe care le-ai facut, apoi stai in genunchi inaintea sfintelor icoane si le repeta de sapte ori cu cainta si cu lacrimi. Dupa aceea, vino sa te marturisesc. Ca precum Neeman Sirianul s-a afundat de sapte ori in apa Iordanului (IV Regi 5,10) si s-a curatat de lepra, asa si noi se cade sa ne caim din inima, ca sa ne spele Dumnezeu de lepra pacatelor.
36. Iar pentru sfanta rugaciune invata:
- Fratilor, sa ne rugam neincetat cu luare-aminte si cu atentie. Sa nu lasam mintea sa hoinareasca in timpul rugaciunii. Ca la ce te gandesti,la aceea te si inchini si rugaciunea se preface in pacat,ca te inchini idolilor din minte,iar nu lui Hristos. Deci, sa cerem ajutorul lui Dumnezeu, ca sa ne putem ruga cum trebuie. Iar daca gandurile noastre fug, sa le intoarcem inapoi, precum isi intoarce ciobanul oile ce fug din turma.
37. Odata i-au zis ucenicii:
- Parinte, da-ne un cuvant de folos.
Iar batranul le-a raspuns:
- Fratilor,sa aveti credinta in Dumnezeu ca, ce nu pot face oamneii, face El intr-o clipa. De nimic sa nu va temeti decat de Dumnezeu. De aceea paziti poruncile Lui ca lumina ochilor, ca a lui e slava in vecii vecilor. Amin!
38. Parintele Nicodim avea mare evlavie catre Maica Domnului, careia i-a inchinat multe rugaciuni si pagini frumoase. Iar in fata sectantilor a aparat cu multa putere cinstirea Preasfintei Fecioare, marturisind-o Nascatoare de Dumnezeu cu adevarat si mijlocitoarea mantuirii noastre. El nu ingaduia sa puna cineva podoabe si obiecte de mult pret la icoana Maicii Domnului.
39. Acest neobosit duhovnic purta mare grija pentru mantuirea tuturor. Pe calugari ii sfatuia sa faca ascultare fara cartire si sa se roage neincetat. Pe mireni ii sfatuia sa munceasca cu demnitate pentru painea cea de toate zilele si sa vina neintrerupt la biserica. Pe cei casatoriti ii sfatuia sa nasca copii si sa-i creasca cu frica de Dumnezeu, combatand cu multa putere divortul si avortul. Iar pe tineri ii indemna sa asculte de parinti, sa invete carte, sa se fereasca de betie si desfranare, ca sa fie folositori societatii in care traiesc.
Pe toti ii imbarbata ca un parinte ii invata ca un duhovnic si ii mangaia cu dragoste de mama. Inca si pe cei bolnavi ii vindeca cu rugaciunea, caci era intarit cu darul Duhului Sfant.
40. Un calugar iubitor de liniste l-a intrebat:
- Parinte Nicodim, ce este mai de folos astazi pentru calugari? Sa stea la liniste si sa se roage sau sa ajute la mantuirea altora?
- Sa le faca pe amandoua: intai rugaciunea si viata cat mai sfanta si apoi misiunea care este dragoste si milostenie duhovniceasca. Cand vezi casa vecinului in flacari, poti sa stai la liniste si sa te rogi, pana nu arunci pe foc o galeata de apa? Lumea de astazi este aprinsa de focul urii, al desfraului si al pacatului. Sa ajutam si noi, calugarii, dupa putere la mantuirea oamenilor.
41. Spunea parintele Nicodim ucenicilor sai:
- Cand am fost hirotonisit preot, m-am rugat in taina lui Dumnezeu si I-am cerut sa-mi dea darul cuvantului, al intelepciunii duhovnicesti si al povatuirii sufletelor pe calea mantuirii, ca sa pot calauzi cat mai multi crestini la Imparatia cerurilor. Am gandit atunci sa nu primesc bani pentru slujbele religioase. Dar, vazand ca prin aceasta aduc sminteala altora si se mahnesc credinciosii ca le refuz darul, am hotarat inaintea lui Dumnezeu sa primesc cele ce-mi dau credincioasii la biserica; insa, o parte de bani sa-i dau la saraci, iar alta parte sa-i folosesc pentru tiparirea si cumpararea de carti sfinte, pe care apoi sa le impart gratuit celor ce au nevoie. Asa am facut toata viata mea de preot si multe suflete s-au folosit si s-au intors la Hristos cu ajutorul rugaciunilor, al sfatului bun si al cartilor sfinte.
42. Unui ucenic, care se certa cu cei din jur, i-a zis:
- Nu este bine si crestineste sa-ti pierzi timpul in discutii care duc la cearta si dezbinare. Acela este biruitor in discutii care la inceput se pare ca este biruit, dar pana la urma reuseste sa ramana in pace si dragoste cu acela cu care nu se potriveste in idei.
43. Uneori zicea batranul catre ucenicii sai:
- Poporul nostru crestin este foarte iubitor de Dumnezeu, de adevar, de dreptate, insa fiecare i-a pipait numai buzunarul. Rar s-a gasit cate unul ici-colo ca sa-l ajute, sa-l calauzeasca si sa-l indemne cu adevarat la cele bune, la mantuire. Ma doare inima ca nu pot face mai mult pentru acest popor, caci si eu sunt os din oasele lui, carne din carnea lui. Daca as putea, m-as duce din casa in casa sa stau de vorba cu credinciosii nostri, sa-i invat dreapta credinta, sa le las vreo carte buna pentru citit, sa fac rugaciuni cu ei, sa-i mangai in necazuri si sa ma bucur impreuna cu ei, ca sa nu se simta singuri si parasiti.
44. Parintele Nicodim punea mare accent pe raspandirea cartilor bune, ortodoxe, in randul credinciosilor. Uneori zicea catre fiii sai duhovnicesti:
- O carte buna, crestineasca, este un inger al lui Dumnezeu, caci te invata sa-L cunosti si sa-L iubesti, sa descoperi frumusetea vietii in Hristos, sa iubesti pe oameni, sa te feresti de pacat si sa te ingrijesti de mantuirea sufletului. Daca in viata agonisesti carti sfinte in locul banilor, urmasii s-ar folosi de pe urma lor; iar daca le-ar vinde, tu nu vei pierde folosul lor si ti se va socoti ca o milostenie sufleteasca, pentru ca oriunde vor ajunge cartile sfinte, vor raspandi lumina si vor aduce sufletele la cunostinta de Dumnezeu. Iar daca vor ramane dupa tine bani sau averi si urmasii le vor chletui in pacate, nu numai ca nu te vei folosi cu ceva, ci vei fi gasit vinovat ca, prin zgarcenia si lacomia ta, ai dat urmasilor prilej de pacate.
45. Daca faci praznic mare, incat sa hranesti tot satul; daca imbraci pe cei saraci cu haine noi, daca faci chiar si biserici din temelie, nu se supara atat de mult vrajmasul, ca atunci cand dai o carte buna de citit, o carte crestineasca in care sa poata vedea, ca intr-o oglinda, starea lui sufleteasca de decadere morala si de pacatosenie.
46. Un credincios l-a intrebat pe parintele Nicodim:
- Cuvioase parinte, locuiesc intr-o casa mostenita de la o matusa de-a mea. Oare ce as putea face eu mai bun pentru sufletul ei?
- Ca sa ai mai multa nadejde pentru mantuirea ei, a raspuns batranul, si sa capeti si o pace launtrica, este bine ca din ce economisesti, dupa putere, sa cumperi carti crestinesti si sa le dai celor dornici drept milostenie, sa le citeasca si sa cunoasca voia lui Dumnezeu. Caci, pe langa sfintele slujbe pentru cei raposati, mare folos isi agonisesc crestinii care dau carti bune in dar celor ce doresc mantuirea sufletului.
47. Iar pentru Sfanta Spovedanie spunea ucenicilor sai:
- Aveti grija de cei care ii aduceti sa se marturiseasca. Nu purtati oamenii pe drumuri, daca ei nu sunt hotarati sa paraseasca pacatele. Nu legati oamenii la ochi, ci spuneti-le clar si deslusit sa stie ce au de facut pentru sufletele lor. Daca nu vor sa paraseasca betiile, desfranarile, judecatile, certurile, lenea si toata rautatea, lasati-i pe unii ca acestia in voia inimii lor. Iar daca vor incolti frica de Dumnezeu si gandul mortii in inimile lor, daca se vor hotari sa paraseasca pacatele care ii robesc, sa duca lupta cea buna crestineasca, sa se roage, sa posteasca, sa mearga regulat la biserica, sa faca milostenie, sa se impace cu semenii lor, sa nu mai injure de cele sfinte si sa asculte de pastorii Bisericii, atunci dati-le carti ziditoate de suflet si ajutati-i sa se pregateasca pentru Sfanta Spovedanie.
Dupa ce se vor pregati bine de tot, sa-si noteze pacatele din copilarie, sa si le citeasca inaintea sfintelor icoane cu candela aprinsa si cu o zi de post, sa se hotarasca a le parasi, a face canon si a pune inceput bun. Numai asa trebuie sa vina credinciosii nostri la Taina Spovedaniei. Iar daca vin in graba, fara hotarare de a parasi pacatele si nu fac nici canon, pacatele raman in inimile lor si spre osanda se impartasesc cu Sfintele Taine ale lui Hristos.
48. Odata, parintele Nicodim a spus unui grup de credinciosi:
- Dragii mei, chiar daca ati fost nebotezati, cand este vorba sa suferiti pentru dreapta credinta sau pentru sfintele carti, acea suferinta are putere sa curete pacatele celui ce sufera fara cartire. Cel ce patimeste pentru dreapta credinta si pentru cartile sfinte, acela este numarat cu mucenicii Bisericii lui Hristos. Pentru nimic nu se supara mai mult vrajmasul, ca pentru o carte buna, folositoare de suflet, data credinciosilor. Prin cartile sfinte ce le citim, se strica toate planurile vrajmasului diavol. Daca faci praznic cu saracii, el nu se supara atat de mult. Daca te faci ctitor de biserica, el nu-ti are grija. Daca postesti si te rogi, el se supara mult, dar nu ca atunci cand dai cuiva pentru citit o carte buna, ziditoare de suflet. Prin asemenea carti ortodoxe, multe suflete se trezesc din robia patimilor care ii stapanesc, ca dintr-o betie.
49. Un fiu duhovnicesc l-a intrebat pe parintele Nicodim:
- Crestinul care are ravna pentru fapte bune si citeste cartile sfinte, dar nu se marturiseste regulat si nu urmeaza sfatul duhovnicului sau se poate mantui?
- De va avea cineva, a raspuns batranul, multe carti sfinte si se va sili la implinirea poruncilor lui Dumnezeu fara spovedanie si fara ascultare fata de duhovnic iscusit, nu se poate mantui. Acela este asemenea unui om bolnav ce intra sa cumpere medicamente dintr-o farmacie, dar lipseste farmacistul. Fara cel ce poate da medicamentele necesare, bolnavul nu se va vindeca.
Duhovnicul este, pentru fiii sai duhovnicesti, doctor, dascal si parinte, model de traire in Hristos, rugator, povatuitor, garant inaintea Preasfintei Treimi, mijlocitor inaintea Fiului si izvor prin care se revarsa harul Duhului Sfant asupra ucenicilor sai. Prin mainile lui i se dezleaga pacatele, prin cuvintele lui se invata cele sfinte si prin rugaciunea lui se coboara peste el harul mantuirii. Mare rol are duhovnicul in viata crestinului.
50. Mai zicea Parintele Nicodim:
- Fratii mei, sa iubim cartea sfanta, incepand cu Sfanta Scriptura, Vietile Sfintilor si cartile de rugaciune si sa le dam cu inima deschisa si altora spre folos si mantuire. Banii dati pe o carte sfanta sunt o jertfa bineplacuta lui Dumnezeu. Noi ne vom duce de aici mai devreme sau mai tarziu, dar, daca reusim sa lasam urmasilor cat mai multe carti sfinte, le lasam o zestre de mare valoare pentru ei si pentru cei care vor urma dupa ei.
Dupa 55 de ani de aleasa slujire in Biserica lui Hristos, cunoscandu-si dinainte sfarsitul, parintele Nicodim si-a dat sufletul in mainile Domnului, Duminica, 6 Iulie, in anul mantuirii 1975. Obstea maicilor din Agapia si Varatec i-a asezat trupul, pana la a doua venire, langa altarul bisericii pe care cu demnitate a slujit-o peste o jumatate de secol.
Publicat de Avram Marian - Gabriel ( Graham )
Labels:
INVATATURI
Sunt pe internet , pentru Slava Lui Hristos si lucrez la Via Domnului ..Iubesc Ortodoxia ,,Credinta adevărată!
Abonați-vă la:
Comentarii (Atom)
Arhivă blog
-
►
2024
(512)
- ► septembrie (43)
-
►
2023
(534)
- ► septembrie (51)
-
►
2022
(474)
- ► septembrie (35)
-
►
2021
(287)
- ► septembrie (5)
-
►
2020
(325)
- ► septembrie (14)
-
►
2019
(235)
- ► septembrie (1)
-
►
2018
(234)
- ► septembrie (12)
-
►
2017
(162)
- ► septembrie (9)
-
►
2016
(53)
- ► septembrie (7)
-
►
2015
(104)
- ► septembrie (5)
-
►
2014
(176)
- ► septembrie (27)
-
►
2013
(178)
- ► septembrie (11)
-
►
2012
(260)
- ► septembrie (16)
-
►
2011
(406)
- ► septembrie (17)
CARUI SFANT TREBUIE SA NE RUGAM?
Drumul către viaţa cea veşnică şi fericită a împărăţiei lui Dumnezeu trece prin multe necazuri şi ispite în această scurtă viaţă, iar noi avem nevoie de ajutor în aceste încercări, ajutor pe care nici un om nu poate să ni-l dea. De aceea ne întoarcem către Dumnezeu, către Maica Domnului şi către sfinţi. Şi cele pe care nu întotdeauna putem de unii singuri să le înfăptuim, acelea întru care nu întotdeauna pot să ne ajute medicii cei pământeşti şi mai-marii zilei, pot întotdeauna să ni le dea sfinţii lui Dumnezeu. Orice sfânt poate să ceară de la Dumnezeu lucrurile pentru care ne rugăm, dacă acestea ne sunt spre folos şi spre mântuirea sufletelor noastre. Şi totuşi, după cuvintele Apostolului, „darurile sunt felurite” (I Cor. 12, 4). După împrejurările vieţii sfinţilor, ori după voia osebită a lui Dumnezeu, unii dintre sfinţi ajută celor care se roagă lor pentru un anumit lucru, alţii – pentru un altul, după darurile lor; şi nu există necaz al vieţii, nevoie sufletească ori trupească la care să nu răspundă un plăcut al lui Dumnezeu şi pe care să n-o împlinească acesta.
Totalul afișărilor de pagină
Etichete
.
. Despre Evlavie
.RUGĂCIUNE
“Tâlcuire la Tatăl nostru”
ABECEDARUL VIETII DUHOVNICESTI
ACATISTE
ACATISTUL Cuviosului Ioan de la Prislop
Acatistul sf Stefan cel Mare
Acatistul Sfantului Nicolae
Acatistul Sfântului GHERASIM KEFALONITUL
Acatistul Sfintei Cruci
Acatistul Sfintilor Brancoveni
Adormirea Maicii Domnului
Adormirea Preasfintei Născătoare de Dumnezeu
Adormirea Sfintei Ana
ADUCEREA MOAŞTELOR SFÂNTULUI MUCENIC ŞTEFAN
AGHIAZMA SAU APA SFINTITA
AICI GASESTI CANTARI BISERICESTI
AICI GASESTI INDREPTAR PENTRU SPOVEDANIE
AICI GASESTI INTREBARI SI RASPUNSURI
AICI GASESTI SFATURI DUHOVNICESTI
AICI SANT CELE MAI IMPORTANTE RUGACIUNI
AICI SE GASESC SFINTE MOASTE
Alexandru Pesamosca
Arhanghelui Gabriel.
Arhiepiscop Justinian Chira
ARHIMANDRIT TEOFIL PARAIAN
Arhimandritul Tavrion
Articole Apopei Roxana
Articole Ioan Monahul
AUDIO..VISARION IUGULESCU
BISERICI
BUNA VESTIRE
CANOANELE SFANTULUI CALINIC
Canon de rugăciune către Sfinţii Mucenici Evlampie şi Evlampia - sora lui
Canonul Sfantului Andrei Criteanul din Postul Sfintelor Pasti
Canonul Sfantului Meletie al Antiohiei
CARTI INTERESANTE
Cei patru Sfinţi Evanghelişti
CELE 7 PLANSURI..EFREM SIRUL
Cine a fost Zorica Laţcu Teodosia?
Citate
CUGETARI ORTODOXE
CUM SA NE RUGAM
CUVINTE DE FOLOS
Cuviosul Arhimd. Sofronie
Cuviosul Efrem Filotheitul
Cuviosul Gherontie
Cuviosul Nicodim de la Tismana (26 Decembrie)
CUVIOSUL SERGHIE:
Cuviosul Tadei de la Vitovnita
Cuviosului Sofronie Saharov
DESPPRE VRAJI SI FARMECE
DESPRE CINSTIREA SFINŢILOR
DESPRE AVORT
DESPRE ACATISTE SI PARACLISE
DESPRE APOCALIPSA
DESPRE BOALA
Despre Boboteaza
DESPRE CLEVETEALA SI JUDECATA.
Despre Clopote
Despre colivă
DESPRE CREDINTA
DESPRE CRUCE
DESPRE DIAVOL
DESPRE DRAGOSTE
Despre educatia crestina a copiilor
Despre Frică
DESPRE HAINELE PREOTESTI
DESPRE ICOANE
DESPRE INGER PAZITOR
Despre invidie
Despre iubire
DESPRE JUDECAREA APROAPELUI
DESPRE JUDECATA DE APOI SI VIATA DUPA MOARTE
DESPRE JUDECATILE LUI DUMNEZEU
DESPRE LACRIMI
DESPRE LUMANARI
DESPRE MAICA DOMNULUI
DESPRE MANIE
Despre milostenie
DESPRE MOARTE
DESPRE OZN-URI
DESPRE PACAT
DESPRE POCAINTA
DESPRE POST
Despre PREOTUL DUHOVNIC
DESPRE RAI SI IAD
DESPRE RUGACIUNE
Despre Rugaciunea Inimii
Despre Sfanta Impartasanie
DESPRE SFINTELE MOASTE
DESPRE SFINTELE MOASTE Sfântul Ioan Gură de Aur
DESPRE SMERENIE
DESPRE SMERENIE MANDRIE SI EGOISM
DESPRE SUFLET
DESPRE TALISMAN
DESPRE TRUFIE
DESPRE URA
DIN SFATURILE DE LA PARINTELE IOAN
Din sfaturile Preotului Ioan Clopotel
DREPTUL SIMEON ŞI SFÂNTA PROOROCIŢĂ ANA
Drumul sufletului după moarte
DUCEŢI-VĂ SĂ VĂ ARĂTAŢI PREOŢILOR
Dudul lui Zaheu - Biserica Sfantul Elisei din Ierihon
Duminica Tuturor Sfintilor
ENIGMA MARAMEI VERONICĂI
EPISTOLIA DOMNULUI
Fuga in Egipt
ICOANA BIZANTINĂ
IER. SAVATIE BASTOVOI
IEROD. VISARION IUGULESCU
INDICATIILE TESTAMENTARE ALE LUI IOAN IANOLIDE:
Inmormantarea Înalt Prea Sfințitului Mitropolit Nicolae al Banatului
Intampinarea Domnului
INTERVIURI
Intrarea Domnului in Ierusalim
INVATATURI
IZVORUL TAMADUIRII
ÎNAINTEPRĂZNUIREA ÎNTÂMPINĂRII DOMNULUI
Kamenski Mănăstirea "Înălţarea Domnului"
Lancea cu care a fost omorât Hristos
Legenda Sfântului Valentin
MANASTIREA HUREZU
MARGARITARE DUHOVNICESTI
MINUNEA DE LA SF.MORMANT
Minuni ale Sfantului Nectarie
MINUNI..
Mitropolitul Antonie al Surojului
MITROPOLITUL BARTOLOMEU ANANIA
Nasterea Sf Ioan Botezatorul
O rugăciune de dimineaţă
OSÂNDIRE DE SINE SI EGOISM
PARACLISUL SFINȚILOR MUCENICI ADRIAN ȘI NATALIA (26 AUGUST)
Parastasele și folosul lor
PARINTELE ADRIAN FAGETEANU
PARINTELE ARSENIE BOCA
PARINTELE ARSENIE PAPACIOC
Parintele Gheorghe Calciu Dumitreasa
PARINTELE ILARION ARGATU
PARINTELE ILIE LACATUSU
PARINTELE IOSIF TRIFA
PARINTELE JUSTIN PARVU
Parintele Maxim un stalpnic al zilelor noastre
Parintele Nichifor cel lepros
PARINTELE PAISIE AGHIORITUL
PARINTELE PETRONIU TANASE
PARINTELE PORFIRIE
PARINTELE SOFIAN BOGHIU
Parintele Teofil Paraian
PARINTELE VISARION IUGULESCU
Părintele Cleopa Ilie
Părintele Constantin Galeriu
Părintele Iulian de la Prodromu
Părintele Iustin Pârvu
Părintele Proclu Nicău
PĂRINTELE PROFESOR DUMITRU STĂNILOAE
Părintele Rafail Noica
Pătimirea Sfinţilor Mucenici Trofim Savvatie şi Dorimedont († 276)
Pelerinaj Grecia 2017
Pelerinaj Israel
PILDE
PILDE CRESTINE
PILDE DIN PATERIC
POEZII
POEZII ..IISUS HRISTOS
Poezii cu Preot Ioan
POEZII DE ANDREI BOTOSANU
POEZII DE CAMELIA CRISTEA
Poezii de Costel Ursu
Poezii de Daniela Ibisin
Poezii de Doru Avram
Poezii de Eliana Popa
POEZII DE ILARION ARGATU
Poezii de Maria Pintecan
Poezii de Pr.Gabriel Militaru
Poezii de Preot Sorin Croitoru
POEZII DE RADU GYR
POEZII DE TRAIAN DORZ
Poezii de Valeriu Gafencu
Poezii de Vasile Militaru
Policarp si Laurentiu
POVESTIRE
POVESTIRI DIN PATERIC
POVESTIRI DUHOVNICESTI
POVESTITE DE SFINTI
Pr. Efrem Atonitul
PR. PAISIE OLARU
Preot
PREOT Ioan Dumitriu de la Parohia Tipografilor
Preot Dumitru Stăniloaie
Preotul Andrei Constantin
PREVIZIUNI
Prigonită pentru Iisus Hristos la doar 14 ani
PROFETII
Prohodul Domnului
Proorocul Moise
PROTOSINGHELUL NICODIM MANDITA
Pruncii Simeon şi Parascheva
Psalmi
Psalmul 50 (al lui David)
Psaltirea
PUSTNIC ONUFRIE
Răspunsuri Duhovnicesti de la părintele Argatu
Rucăciune către sfinti
Rugaciune catre Domnul nostru Iisus Hristos
Rugaciune pentru bolnavii de cancer.
RUGACIUNEA PARINTELUI GHERONTIE - PENTRU ORICE DORINTA
Rugaciunea Sfintei Cruci
RUGACIUNI
Rugăciune catre Sfantul Ilie
Rugăciune catre Sfantul Nectarie
Rugăciune către Mântuitorul a Sfântului Dimitrie al Rostovului
RUGĂCIUNE CĂTRE PĂRINTELE ARSENIE BOCA
Rugăciune către Sfântul Apostol Simon Zilotul
Rugăciune către Sfântul Apostol şi Evanghelist Ioan
Rugăciune către Sfântul Ierarh Ioan Maximovici
RUGĂCIUNE CĂTRE SFÂNTUL MUCENIC VENIAMIN DIACONUL
Rugăciune către Sfântul Prooroc Ilie Tesviteanul
RUGĂCIUNE CĂTRE TOTI SFINTII
Rugăciune de pocăinţă
Rugăciune pentru căsătorie...
RUGĂCIUNEA PREACUVIOSULUI PĂRINTE IOAN DAMASCHIN
Rugăciunea ultimilor Părinţi de la Optina
Rugăciuni
Rugăciuni către Sfinţii Arhangheli pentru fiecare zi a săptămînii
Rusaliile
SA FIM OAMENI SA-I AJUTAM
SARBATORI
Săpămana Patimilor
Sânzaienele
Schimbarea la Fată
SCOPUL VIETII CRESTINESTI
SEMNIFICATIA NUMELUI NOSTRU.
Sf .Ghelasie de la Râmeţ
Sf ap Iacob al lui Zevedeu
SF DIMITRIE IZVORATORUL DE MIR
Sf Gheorghe
Sf Ignatie
SF. IERARH ANTIM IVIREANU
Sf. Ignatie Teoforul
SF. IOAN DE LA PRISLOP
Sf. Mc. Calistrat;
Sf. Porfirie Bairaktaris
SF.APOSTOL SI EVANGHELIST LUCA
SF.IERARH CALINIC DE LA CERNICA
Sf.Ignatie Briancianinov
Sfanta Mucenită Tatiana
Sfanta Alina
Sfanta Ana
SFANTA CUVIOASĂ PARASCHEVA
SFANTA DUMINICA
SFANTA ECATERINA
Sfanta Eugenia
Sfanta Evdochia
SFANTA FILOFTEIA
Sfanta Fotinii
SFANTA HRISTINA
Sfanta Iulia
SFANTA LITURGHIE
Sfanta Lucia
Sfanta Macrina
Sfanta Maria Egipteanca
Sfanta Maria Magdalena
Sfanta Marina
Sfanta Mucenita Haritina
Sfanta Mucenita Tecla
Sfanta Mucenită Tatiana
SFANTA PARASCHIVA
Sfanta Salomeea
Sfanta Teodora
Sfanta Varvara
Sfanta Veronica
SFANTA XENIA
Sfantul Mc Ioan Valahul
SFANTUL ADRIAN
Sfantul Alexandru
Sfantul Andrei - Apostolul romanilor
Sfantul Andrei Rubliov
Sfantul Antonie de la Veria
Sfantul Ap.Timotei
SFANTUL APOSTOL ANDREI
SFANTUL APOSTOL IOAN
Sfantul Apostol si Evanghelist Matei
Sfantul Apostol Tadeu
Sfantul Apostol Toma
SFANTUL CRISTIAN
Sfantul Cuvios Patapie
SFANTUL DANIIL SIHASTRUL
Sfantul Dimitrie al Rostovului
Sfantul Dobri Dobrev
SFANTUL DUMITRU
Sfantul Efrem Cel Nou
Sfantul Efrem Katunakiotul
Sfantul Eftimie cel Mare
Sfantul Emilian
Sfantul Ermolae
Sfantul Fanurie
SFANTUL GHEORGHE
Sfantul GHERASIM DE LA IORDAN
Sfantul Gherasim din Kefalonia
Sfantul Grigorie cel Mare - Dialogul
SFANTUL GRIGORIE DECAPOLITUL
Sfantul Haralambie
SFANTUL IERARH PARTENIE
Sfantul Ierarh Vasile cel Mare
SFANTUL ILIE
Sfantul Ioan cel Nou de la Suceava
SFANTUL IOAN DAMASCHIN
Sfantul Ioan de Kronstadt
SFANTUL IOAN RUSUL
SFANTUL IOAN SCARARUL
SFANTUL IOSIF DE LA PARTOS
Sfantul Isidor din Hios
Sfantul Isidor Pelusiotul
Sfantul Iuda
Sfantul Iuliu Veteranul
Sfantul Lazăr din Betania
SFANTUL MARCU ASCETUL
Sfantul Maxim Mărturisitorul
SFANTUL MINA
SFANTUL MUCENIC EUSTATIE
Sfantul Mucenic Gheorghe
Sfantul Mucenic Polieuct
Sfantul Mucenic Procopie
SFANTUL MUCENIC TRIFON
Sfantul Nechifor Leprosul
SFANTUL NECTARIE
SFANTUL NICOLAE
Sfantul Nicolae Steinhardt
Sfantul Nil Dorobantu
SFANTUL PANTELIMON
Sfantul Parinte Vichentie Malău
Sfantul Policarp
Sfantul Prooroc Iona
Sfantul Sava cel sfintit
SFANTUL SELAFIL DE LA NOUL NEAMT
SFANTUL SERAFIM DE SAROV
Sfantul Serafim de Virita
Sfantul Simeon Stalpnicul
SFANTUL SPIRIDON
SFANTUL STEFAN
Sfantul Stefan cel Mare
SFANTUL STELIAN
Sfantul Teodor Studitul
Sfantul Teodor Tiron
Sfantul Teodosie cel Mare
Sfantul Teodosie de la Brazi
SFANTUL TIHON DE ZADONSK
Sfantul Valentin (ORTODOXUL)
SFANTUL VASILE
SFANTUL VICTOR
Sfantul. Cuvios Dimitrie cel Nou
SFATURI DUHOVNICEŞTI ALE UNUI STAREŢ DE LA OPTINA
SFATURI CRESTINE
SFATURI DE LA PARINTELE IOAN
SFATURI DUHOVNICESTI
SFATURI PENTRU ANUL NOU
Sfaturi pentru suflet
SFATURI PENTRU VIAŢA DUHOVNICEASCĂ
Sfăntul Mercurie
SFÂNTA MUCENIŢĂ AGATA
Sfânta Muceniţă Agnia
SFÂNTA MUCENIŢĂ PARASCHEVI
Sfânta Muceniță Sofia și fiicele sale
Sfânta Salomeea
Sfânta Teodora de la Sihla
SFÂNTUL LAVRENTIE DE CERNIGOV
Sfântul Siluan Atonitul...
Sfântul Antonie cel Mare
Sfântul Apostol Filip
SFÂNTUL APOSTOL IACOB AL LUI ALFEU
Sfântul apostol Luca
Sfântul apostol Luca al Crimeii
Sfântul Apostol și Evanghelist Ioan
Sfântul Ciprian si Iustina
SFÂNTUL CUVIOS ANTIPA DE LA CALAPODEȘTI ( 10 ianuarie)
SFÂNTUL CUVIOS IOAN ZEDAZNELI
Sfântul Cuvios Macarie cel Mare sau Egipteanul
Sfântul cuvios Memnon
SFÂNTUL CUVIOS ONUFRIE CEL MARE
Sfântul Cuvios Paisie de la Neamţ
SFÂNTUL CUVIOS TEOFIL CEL NEBUN PENTRU HRISTOS
Sfântul Efrem Sirul
Sfântul Gheorghe Hozevitul
Sfântul Grigorie de Nyssa
Sfântul Grigorie Palama
Sfântul Ierarh Eumenie
Sfântul ierarh Ioan Maximovici cel nou
SFÂNTUL IERARH IOSIF CEL NOU DE LA PARTOŞ
Sfântul Ioan Botezătorul
SFÂNTUL IOAN CARPATINUL:
Sfântul Ioan Evanghelistul
Sfântul Ioan Gură de Aur
Sfântul Ioan Iacob Hozevitul
Sfântul Ioan Rilă
SFÂNTUL ISAAC SIRUL
SFÂNTUL MARE MUCENIC TEODOR STRATILAT
Sfântul Moise Etiopianul.
SFÂNTUL MUCENIC CALINIC
Sfântul Nicolae
Sfântul Nicolae Velimirovici
Sfântul Pahomie
SFÂNTUL PROOROC ZAHARIA
SFÂNTUL SERAFIM DE LA SAROV 1759 - 1833
SFÂNTUL SFINTIT MUCENIC FILUMEN
Sfântul Sfinţit Mucenic Dionisie Areopagitul; Sfântul Mucenic Teoctist
Sfântul Sfințit Mucenic Ierotei
SFÂNTUL SFINŢIT MUCENIC LUCHIAN
Sfântul Sfințitul Mucenic Ignatie
SFÂNTUL TEOFAN ZAVORATUL
SFIINTII-PRIETENII LUI DUMNEZEU
Sfintele Mucenite Agapi Hionia si Irina
SFINTELE PASTI
SFINTELE TAINE
SFINTI
Sfintii Zotic Atal Camasis si Filip de la Niculitel
Sfintii 42 de Mucenici din Amoreea
SFINTII APOSTOLI
SFINTII APOSTOLI PETRU SI PAVEL
SFINTII ARHANGHELI MIHAIL SI GAVRIL
Sfintii Atanasie si Chiril
SFINTII CHIR SI IOAN
SFINTII CONSTANTIN SI ELENA
Sfintii Cozma si Damian
Sfintii impărati Constantin si Elena
Sfintii Inchisorilor
SFINTII IOACHIM SI ANA
Sfintii Mari Mucenici Serghie si Vah.
Sfintii Martiri Brâncoveni
Sfintii Marturisitori Ardeleni
Sfintii Mihail si Gavril
Sfintii Români
Sfintii Simeon si Ana
Sfintii Trei Ierarhi Vasile Grigorie si Ioan
Sfintii Varsanufie si Ioan
Sfintii Zilei
Sfinţii 40 de Mucenici din Sevastia Armeniei (9 martie)
Sfinții Mucenici Pavel şi Iuliana
SFINŢII ŞI OCROTIRILE LOR
Sfînta Mare Muceniţă Irina
Sfîntul Antonie de la Iezeru-Vîlcea
SINUCIGAŞII
SOBORUL MAICII DOMNULUI
Soborul Sfinților 70 de Apostoli.
TAINA CASATORIEI
TAINA SFINTEI SPOVEDANII
TEODORA DE LA SIHLA
TROPARUL SFANTULUI MUCENIC VLASIE
TROPARUL SFINTILOR TREI IERARHI
TUTUNUL ŞI ŢIGĂRILE = PĂCATUL SINUCIDERII
Ultimele trei dorinţe ale lui Alexandru cel Mare
VALERIU GAFENCU
VAMEȘUL ȘI FARISEUL
VAMILE VAZDUHULUI
Versuri de Horațiu Stoica
VIATA LUI IISUS HRISTOS
Viața Sfântului Iosif cel Nou de la Partos
VORBESTE PARINTELE GEORGE ISTODOR
SFINTI
