8 noiembrie 2010

O icoana inedita a Sfantului Arhanghel Mihail




Una dintre icoanele Sfantului Arhanghel Mihail, specifica perioadei post-bizantine, este cea in care acesta apare reprezentat biruitor si psihopomp (calauzitor al sufletului dupa moarte). Arhanghelul Mihail, in tinuta militara, reprezentat in picioare, isi indreapta privirea asupra unui suflet reprezentat sub forma unui copil infasat, pe care il poarta in mana stanga. Tine o sabie in cealalta mana si calca in picioare un batran cu ochii inchisi ce este acoperit numai partial cu o panza alba. Deasupra figurii alungite a batranului citim urmatorut text: “Vazand aceasta, te cutremura, o, suflete al meu”.

Acestea sunt caracteristicile unei reprezentari a arhanghelului Mihail reproduse in maniera fidela in nu mai putin de patru icoane de la sfarsitului secolului XVI si inceputul sec. XVII.



Una dintre aceste icoane, fara indoiala prima din aceasta serie, este semnata de catre Antoine Mitaras si se gaseste in Institutul Elen din Venetia; celelalte, fara semnaturi, sunt pastrate in cadrul colectiei Lichacev. Caracteristicile personajelor, postura insolita a adversarului Sfantului Arhanghel Mihail, ca de altfel si epigrama, denota pentru acest grup de opere, descendenta incontestabila dintr-un model comun, pe care il putem identifica, fara nicio retinere, cu incoana semnata de Mitaras si care, potrivit criteriilor stilistice a lucrarii din urma, se inscrie pe linia Scolii Cretane.

Grupul operelor inspirate din icoana lui Mitaras din Venetia nu a incetat sa se largeasca in secolele urmatoare. Astfel, intalnim o astfel de icoana datand din prima jumatate a sec. XVII, un portret al celor trei Arhangheli, aflat astazi in Muzeul Antivouniotissa din Corfu. Escortat de catare Gavriil si Rafail, Mihail, reprezentat in centru, se inscrie fara indoiala in acelasi tip iconografic, in pofida catorva deosebiri. De asemenea, o fresca din biserica Sfantul Nicolae a printesei Teologhina din Kastoria, datata la 1663, evoca in aceeasi masura aceasta compozitie, fara a o reproduce insa in mod fidel.



Unul dintre exemplele aceluiasi tip iconografic al Sfantului Arhanghel Mihail, a fost atribuit lui Georges Klontzas, pictor cretan renumit din sec. XVI. Personajul aflat la picioarele Arhanghelului, o femeie in varsta aflata deasupra mormantului si, mai mult, sexul feminin al sufletului reprezentat in mana Arhanghelului, in plus, scenele narative care il insotesc, marcheaza originalitatea acestei compozitii unice ale carei elemente nu au mai fost reproduse pana in prezent. Ea se inscrie in randul unor numeroase variante al tipului iconografic tarziu al Arhanghelului Mihail bioruitor si psihopomp, care va cunoaste in sanuliconografiei post-bizantine o amploare remarcabila, pana in sec XIX, cand, multe din aceste compozitii – picturi murale, icoane sau gravuri – au devenit de-a dreptul inedite.

Dupa icoana din sec. XVII, semnata de Emmanuel Tzanes, un alt pictor cretan important, personajul de la picioarele lui Mihail este reprezentat mort. In unele reprezentari mai tarzii, continutul moralizator al iconai este accentuat, personajul aflat la picioarele Arhanghelului Mihail putand fi identificat prin inscriptii nu numai ca “om de rand”, ci chiar tipul “bogatului”.

Sfantul Arhanghel Mihail psihopomp

Imaginea asociaza doua elemente distincte pe care trebuie sa le tratam pentru inceput: pe de o parte, Arhanghelul poarta in mana stanga un suflet sub forma unui prunc infasat, ceea ce face trimitere la calitatea sa de psihopomp, iar pe de alta, el calca peste un om, urmand schema iconografica tipica a biruintei. In teologia si, prin urmare, in iconografia bizantina, ingerii sunt in mod profund legati de soarta sufletelor dupa moarte. In general, numerosi si anonimi, ei asista la separarea sufletelor de trup, si le calauzesc in cer, iar la a doua venire, acestia se lupta pentru ele impotriva demonilor, fiind de fata la Judecata. In numerose tipuri iconografice precum Adormirea Maicii Domnului, adormirea cuviosilor si dreptilor sunt reprezentati ingeri care calauzesc sufletul.



Sufletul Nascatoarei de Dumnezeu in marea majoritate a scenelor Adormirii prezinta tipul copilului infasat, ca de altfel si sufletele pustinicilor si ale sfintilor, a caror adormire se inscrie in aceeasi scheme iconografica.

O serie de ilustratii ale vesrsetului 3-1 din Cartea lui Solomon: ”sufletele dreptilor sunt in mana lui Dumnezeu”, este atestata in pictura monumentala incepand cu epoca paleologilor. Bine integrat intr-un context eshatologic, tipul iconografic al copilului infasat este aici rezervat Dreptilor tinuti de “mana lui Dumnezeu”.

Sfantul Arhanghel Mihail biruitor

In aceasta reprezentare Arhanghelul Mihail calca peste un personaj aflat la picioarele sale, urmand o schema foarte veche ce ilustreaza biruinta si face referire explicita la ideea dominarii si umilirii adversarului. Aceasta schema este raspandita printre bizantini prin imagini pur simbolice, in care adversarii sunt personificari ale raului. De asmenea, mai sunt intalnite si in reprezentarile legate de un contex istoric sau politic particular.

Ideea fundamentala a biruintei asupra raului, privita simplu doar din perspectiva schemei victoriei, ia forme diferite in Occident. Imaginea in care Arhanghelul Mihail il zdrobeste pe satan sub forma unui monstru hibrid, se bucura de o mare popularitate. Aparent urmand aceeasi schema, o intreaga serie de sfinti calca in picioare sau inving montri, balauri, simboluri ale raului sau ale unui adversar. Intr-o maniera asemanatoare, tipul sfantului militar omorand dragonul, este larg raspandita in icoanele post-bizantine incepand cu sec. XV.

Sfantul Gheorghe, Sfantul Teodor sau Sfantul Fanurie – sunt infatisati in astfel de ipostaze. In mod specific, intr-o reprezentare a Sfantului Mercurie pe un triptic mobil (sec. XVII), ca adversar este reprezentat Iulian Apostatul.

Nici reprezentarea Arhanghelilor nu putea fi lipsita de aceasta formula triumfala. Aceasta se inscrie intr-o vasta traditie iconografica ce lega Orientul de Occident si care punea in valoare arhetipul biruintei.

Pe cine biruieste Arhanghelul Mihail?

Interpretii acestui tip icoonografic au luat in considerare trei raspunsuri posibile acestei intrebari. Cu alte cuvinte, personajul pe care Arhanghelul Mihail il calca in picioare poate fi identificat cu Lucifer, ingerul cazut care, asemenea lui Mihail, are o natura spirituala si este in mod curent considerat ca un vrasmas prin excelenta; personajul poate fi de asemenea un simplu om pacatos, al carui suflet este infatisat in mana Arhanghelului; in final, personajul poate fi identificat cu Hades, zeul lumii subpamantene si personificarea mortii, din cauza reprezentarii sale ca batran , semi-nud, cu o musculatura pronuntata.

Lucifer

Lucifer, desi impartaseste aceeasi natura spirituala cu Arhanghelul Mihail a devenit prin caderea in pacat contratipul acestuia. Apocalipsa Sfantului Ioan constituie singura referire scripturistica la faptul ca acesta a fost alungat de catre Arhanghelul Mihail din Cer.



Daca il recunoastem pe Satan ca fiind cel care se afla la picioarele Arhanghelului, trebuie sa vedem in aceasta imagine, compozita diferitelor aspecte ale cultului Sfantului Arhanghel Mihail: psihopomp, biruitor asupra raului, militar (dupa costum) etc. Cu alte cuvinte, fiecare detaliu trebuie inteles separat de celalalt. Acest gen de compilatii de motive si idei este conform eclectismului caracteristic creatiei iconografice post-bizantine.

Totusi, in cazul nostru, incoerenta de temporalitate (caderea lui Satan nu coincide cu moartea unui om, al carui suflet sa fie tinut de Mihail), contribuie la o intelegere fragmentara a icoanei.

Un om anonim
Insemnarea aflata pe icoana ne indemana in mod firesc sa identificam adversarul Arhanghelului Mihai, ca fiind un om anonim al carui suflet este purtat de catre el. Aceasta este interpretarea pe care au adoptat-o cei mai multi bizantinisti ce au studiat acest tip iconografic. In acest sens, icoana are o profunda incarcatura morala. Personajul reprezinta figura generica a pacatosului. Cu alte cuvinte prezinta un contra-exemplu, unul ce trebuie evitat.
In favoarea acestei interpretari, pledeaza numele unei icoane de acest tip, din 1778, pastrata in Biserica Panagia Dexia din Tesalonic, anume “Moartea pacatosului”. De asemenea, o alta icona ce se inscrie in acelasi tipar iconografic este numita “Arhanghelul Mihail luand sufletul bogatului”.

Hades sau moartea personificata

Grupul de opere pe care le-am studiat care releva fara indoiala un prototip comun, reproduc in maniera fidela caracterele particulare ale adversarului Sfantului Arhanghel Mihail. Or, acest batran a fost considerat in conceptia unor interpreti, ca manifestand un tip iconografic al lui Hades, de origine elenistica, insa ramas in vigoare in iconografia bizantina.

Interpretii au in vedere asemanarea dintre acest personaj si cel din scena Invierii Domnului, biruinta asupra mortii, aflata in manastirea Daphni (sec. XI). Apropierea dintre imaginea noastra si cea a Invierii stabileste o legatura profunda intre Arhanghel si Mantuitorul, amandoi biruind asupra iadului si a asupra mortii.



Potrivit acestei interpretari Arhanghelul Mihail este vazut ca ingerul Judecatii de apoi. Din aceasta perspectiva, textul moralizator ce insoteste icoana poate fi inteles ca adresandu-se in mod direct privitorului, ca facand referire probabil la propriul suflet reprezentat ca un copil infasat, in mainile Arhanghelului Mihail.

Astfel, privitorul poate intelege imaginea in modul urmator: “Vazand aceasta, te cutremura, o, suflete al meu, de cea de-a doua venire cand Iadul va fi din nou invins si tu te vei afla in mainile Arhanghelului Mihail, cunoscuand pe Judecatorul nemitarnic, Cel care decide soarta ta in vesnicie. ” Imaginea ofera asadar un profund indemn moral ce atinge privitorul intr-o maniera precisa si eficace.

Chiar daca ultimele doua ipoteze par mai ademenitoare, niciuna dintre ele nu poate fi respinsa. Aceasta situatie nu releva incapacitatea pictorului de a fi clar si precis, cat, din contra, marturia unui procedeu creativ elaborat, care a putut asocia in mod constient trei interpreatari distincte propund privitorilor trei niveluri de lectura.

Mai mult decat sa faca o singura alegere, pictorul propune o intrepretare combinata a icoanei, care ne permite integrarea tuturor aspectelor ale cultului Sfantului Mihail (militar, triumful asupra lui Satan, psihopomp, Arhanghel al Judecatii de Apoi) si unfica trecutul (caderea diavolului), prezentul (moarte pacatosului) si viitorul (Judecata Finala).
Fara indoiala avand o pozitie particulara in randul reprezentarilor iconografice ale Arhanghelilor, acest tip iconografic ce releva tendinta generala a artei iconei post-bizantine caractrerizate de acest spirit “savant”, ilustreaza subtilitatea si complexitatea pe care le-a putut atinge pictura religioasa a acelei epoci.
Radu Alexandru

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

AVEM SFINTI
Sunt mii de sfinţi
Ce-au îndurat martiriu,
Chinuri cumplite ei au suferit,
Dar câţi din oameni
Ştiu de-a lor durere,
Câţi despre ei au auzit?

Avem mulţi sfinţi
Ce mijlocesc la Domnul
Pentru a noastră mântuire,
Să le aducem şi noi astăzi
Prinos de mulţumire.

Să le urmăm credinţa neclinită
Şi dragostea de Dumnezeu,
Să îi rugăm să ne ajute,
Căci drumul vieţii este
Din zi în zi mai greu.

Arhivă blog

CARUI SFANT TREBUIE SA NE RUGAM?

Drumul către viaţa cea veşnică şi fericită a împărăţiei lui Dumnezeu trece prin multe necazuri şi ispite în această scurtă viaţă, iar noi avem nevoie de ajutor în aceste încercări, ajutor pe care nici un om nu poate să ni-l dea. De aceea ne întoarcem către Dumnezeu, către Maica Domnului şi către sfinţi. Şi cele pe care nu întotdeauna putem de unii singuri să le înfăptuim, acelea întru care nu întotdeauna pot să ne ajute ­medicii cei pământeşti şi mai-marii zilei, pot întotdeauna să ni le dea sfinţii lui Dumnezeu. Orice sfânt poate să ceară de la Dumnezeu ­lucrurile pentru care ne rugăm, dacă acestea ne sunt spre folos şi spre mântuirea sufletelor noastre. Şi totuşi, după cuvintele Apostolului, ­„darurile sunt felurite” (I Cor. 12, 4). După împrejurările vieţii sfinţilor, ori după voia osebită a lui Dumnezeu, unii ­dintre sfinţi ajută celor care se roagă lor pentru un anumit lucru, alţii – pentru un altul, după darurile lor; şi nu există necaz al vieţii, nevoie sufletească ori trupească la care să nu răspundă un plăcut al lui Dumnezeu şi pe care să n-o împlinească acesta.

SFANTA SCRIPTURA

Totalul afișărilor de pagină

Etichete

. . Despre Evlavie .RUGĂCIUNE “Tâlcuire la Tatăl nostru” ABECEDARUL VIETII DUHOVNICESTI ACATISTE ACATISTUL Cuviosului Ioan de la Prislop Acatistul Sfântului GHERASIM KEFALONITUL Acatistul Sfintei Cruci Acatistul Sfintilor Brancoveni Adormirea Maicii Domnului Adormirea Preasfintei Născătoare de Dumnezeu Adormirea Sfintei Ana ADUCEREA MOAŞTELOR SFÂNTULUI MUCENIC ŞTEFAN AGHIAZMA SAU APA SFINTITA AICI GASESTI CANTARI BISERICESTI AICI GASESTI INDREPTAR PENTRU SPOVEDANIE AICI GASESTI INTREBARI SI RASPUNSURI AICI GASESTI SFATURI DUHOVNICESTI AICI SANT CELE MAI IMPORTANTE RUGACIUNI AICI SE GASESC SFINTE MOASTE Alexandru Pesamosca Arhanghelui Gabriel. Arhiepiscop Justinian Chira ARHIMANDRIT TEOFIL PARAIAN Articole Apopei Roxana Articole Ioan Monahul AUDIO..VISARION IUGULESCU BISERICI BUNA VESTIRE CANOANELE SFANTULUI CALINIC Canon de rugăciune către Sfinţii Mucenici Evlampie şi Evlampia - sora lui Canonul Sfantului Andrei Criteanul din Postul Sfintelor Pasti Canonul Sfantului Meletie al Antiohiei CARTI INTERESANTE Cei patru Sfinţi Evanghelişti CELE 7 PLANSURI..EFREM SIRUL Cine a fost Zorica Laţcu Teodosia? CITATE DESPRE RABDARE CITATE DIN FILOCALIE CITATE DIN SF EVANGHELIE CUGETARI ORTODOXE CUM SA NE RUGAM CUVINTE DE FOLOS Cuviosul Arhimd. Sofronie Cuviosul Gherontie Cuviosul Nicodim de la Tismana (26 Decembrie) CUVIOSUL SERGHIE: Cuviosul Tadei de la Vitovnita Cuviosului Sofronie Saharov DESPPRE VRAJI SI FARMECE DESPRE CINSTIREA SFINŢILOR DESPRE AVORT DESPRE ACATISTE SI PARACLISE DESPRE APOCALIPSA DESPRE BOALA Despre Boboteaza DESPRE CLEVETEALA SI JUDECATA. Despre Clopote Despre colivă DESPRE CREDINTA DESPRE CRUCE DESPRE DIAVOL DESPRE DRAGOSTE Despre educatia crestina a copiilor Despre Frică DESPRE HAINELE PREOTESTI DESPRE ICOANE DESPRE INGER PAZITOR Despre invidie Despre iubire DESPRE JUDECAREA APROAPELUI DESPRE JUDECATA DE APOI SI VIATA DUPA MOARTE DESPRE JUDECATILE LUI DUMNEZEU DESPRE LACRIMI DESPRE LUMANARI DESPRE MAICA DOMNULUI DESPRE MANIE Despre milostenie DESPRE MOARTE DESPRE OZN-URI DESPRE PACAT DESPRE POCAINTA DESPRE POST Despre PREOTUL DUHOVNIC DESPRE RAI SI IAD DESPRE RUGACIUNE Despre Rugaciunea Inimii Despre Sfanta Impartasanie DESPRE SFINTELE MOASTE DESPRE SFINTELE MOASTE Sfântul Ioan Gură de Aur DESPRE SMERENIE DESPRE SMERENIE MANDRIE SI EGOISM DESPRE SUFLET DESPRE TALISMAN DESPRE TRUFIE DESPRE URA DIN SFATURILE DE LA PARINTELE IOAN Din sfaturile Preotului Ioan Clopotel DREPTUL SIMEON ŞI SFÂNTA PROOROCIŢĂ ANA Drumul sufletului după moarte DUCEŢI-VĂ SĂ VĂ ARĂTAŢI PREOŢILOR Dudul lui Zaheu - Biserica Sfantul Elisei din Ierihon Duminica Tuturor Sfintilor ENIGMA MARAMEI VERONICĂI EPISTOLIA DOMNULUI Fuga in Egipt ICOANA BIZANTINĂ IER. SAVATIE BASTOVOI IEROD. VISARION IUGULESCU INDICATIILE TESTAMENTARE ALE LUI IOAN IANOLIDE: Inmormantarea Înalt Prea Sfințitului Mitropolit Nicolae al Banatului Intampinarea Domnului INTERVIURI Intrarea Domnului in Ierusalim INVATATURI IZVORUL TAMADUIRII ÎNAINTEPRĂZNUIREA ÎNTÂMPINĂRII DOMNULUI Kamenski Mănăstirea "Înălţarea Domnului" Lancea cu care a fost omorât Hristos Legenda Sfântului Valentin MANASTIREA HUREZU MARGARITARE DUHOVNICESTI MINUNEA DE LA SF.MORMANT Minuni ale Sfantului Nectarie MINUNI.. Mitropolitul Antonie al Surojului MITROPOLITUL BARTOLOMEU ANANIA O rugăciune de dimineaţă OSÂNDIRE DE SINE SI EGOISM PARACLISUL SFINȚILOR MUCENICI ADRIAN ȘI NATALIA (26 AUGUST) Parastasele și folosul lor PARINTELE ADRIAN FAGETEANU PARINTELE ARSENIE BOCA PARINTELE ARSENIE PAPACIOC Parintele Gheorghe Calciu Dumitreasa PARINTELE ILARION ARGATU PARINTELE ILIE LACATUSU PARINTELE IOSIF TRIFA PARINTELE JUSTIN PARVU Parintele Maxim un stalpnic al zilelor noastre Parintele Nichifor cel lepros PARINTELE PAISIE AGHIORITUL PARINTELE PETRONIU TANASE PARINTELE PORFIRIE PARINTELE SOFIAN BOGHIU Parintele Teofil Paraian PARINTELE VISARION IUGULESCU Părintele Cleopa Ilie Părintele Constantin Galeriu Părintele Iulian de la Prodromu Părintele Iustin Pârvu Părintele Proclu Nicău PĂRINTELE PROFESOR DUMITRU STĂNILOAE Părintele Rafail Noica Pătimirea Sfinţilor Mucenici Trofim Savvatie şi Dorimedont († 276) Pelerinaj Grecia 2017 Pelerinaj Israel PILDE PILDE CRESTINE PILDE DIN PATERIC POEZII POEZII ..IISUS HRISTOS Poezii cu Preot Ioan POEZII DE ANDREI BOTOSANU POEZII DE CAMELIA CRISTEA Poezii de Costel Ursu Poezii de Daniela Ibisin Poezii de Doru Avram Poezii de Eliana Popa POEZII DE ILARION ARGATU Poezii de Maria Pintecan Poezii de Pr.Gabriel Militaru Poezii de Preot Sorin Croitoru POEZII DE RADU GYR POEZII DE TRAIAN DORZ Poezii de Valeriu Gafencu Poezii de Vasile Militaru Policarp si Laurentiu POVESTIRE POVESTIRI DIN PATERIC POVESTIRI DUHOVNICESTI POVESTITE DE SFINTI Pr. Efrem Atonitul PR. PAISIE OLARU PREOT Ioan Dumitriu de la Parohia Tipografilor Preotul Andrei Constantin PREVIZIUNI Prigonită pentru Iisus Hristos la doar 14 ani PROFETII Prohodul Domnului Proorocul Moise PROTOSINGHELUL NICODIM MANDITA Pruncii Simeon şi Parascheva Psalmi Psalmul 50 (al lui David) Psaltirea PUSTNIC ONUFRIE Răspunsuri Duhovnicesti de la părintele Argatu Rucăciune către sfinti Rugaciune catre Domnul nostru Iisus Hristos Rugaciune pentru bolnavii de cancer. RUGACIUNEA PARINTELUI GHERONTIE - PENTRU ORICE DORINTA Rugaciunea Sfintei Cruci RUGACIUNI Rugăciune catre Sfantul Ilie Rugăciune catre Sfantul Nectarie Rugăciune către Mântuitorul a Sfântului Dimitrie al Rostovului RUGĂCIUNE CĂTRE PĂRINTELE ARSENIE BOCA Rugăciune către Sfântul Apostol Simon Zilotul Rugăciune către Sfântul Apostol şi Evanghelist Ioan Rugăciune către Sfântul Ierarh Ioan Maximovici RUGĂCIUNE CĂTRE SFÂNTUL MUCENIC VENIAMIN DIACONUL Rugăciune către Sfântul Prooroc Ilie Tesviteanul RUGĂCIUNE CĂTRE TOTI SFINTII Rugăciune de pocăinţă Rugăciune pentru căsătorie... RUGĂCIUNEA PREACUVIOSULUI PĂRINTE IOAN DAMASCHIN Rugăciunea ultimilor Părinţi de la Optina Rugăciuni Rugăciuni către Sfinţii Arhangheli pentru fiecare zi a săptămînii Rusaliile SA FIM OAMENI SA-I AJUTAM SARBATORI Săpămana Patimilor Sânzaienele Schimbarea la Fată SCOPUL VIETII CRESTINESTI SEMNIFICATIA NUMELUI NOSTRU. Sf .Ghelasie de la Râmeţ Sf ap Iacob al lui Zevedeu SF DIMITRIE IZVORATORUL DE MIR Sf Gheorghe Sf Ignatie SF. IERARH ANTIM IVIREANU Sf. Ignatie Teoforul SF. IOAN DE LA PRISLOP Sf. Mc. Calistrat; Sf. Porfirie Bairaktaris SF.APOSTOL SI EVANGHELIST LUCA SF.IERARH CALINIC DE LA CERNICA Sf.Ignatie Briancianinov Sfanta Mucenită Tatiana Sfanta Alina Sfanta Ana SFANTA CUVIOASĂ PARASCHEVA SFANTA DUMINICA SFANTA ECATERINA Sfanta Eugenia Sfanta Evdochia SFANTA FILOFTEIA Sfanta Fotinii SFANTA HRISTINA Sfanta Iulia SFANTA LITURGHIE Sfanta Lucia Sfanta Macrina Sfanta Maria Egipteanca Sfanta Maria Magdalena Sfanta Marina Sfanta Mucenita Haritina Sfanta Mucenita Tecla Sfanta Mucenită Tatiana SFANTA PARASCHIVA Sfanta Salomeea Sfanta Teodora Sfanta Varvara Sfanta Veronica SFANTA XENIA Sfantul Mc Ioan Valahul SFANTUL ADRIAN Sfantul Alexandru Sfantul Andrei - Apostolul romanilor Sfantul Andrei Rubliov Sfantul Antonie de la Veria Sfantul Ap.Timotei SFANTUL APOSTOL ANDREI SFANTUL APOSTOL IOAN Sfantul Apostol si Evanghelist Matei Sfantul Apostol Tadeu Sfantul Apostol Toma Sfantul Calinic de la Cernica SFANTUL CRISTIAN Sfantul Cuvios Patapie SFANTUL DANIIL SIHASTRUL Sfantul Dimitrie al Rostovului Sfantul Dobri Dobrev SFANTUL DUMITRU Sfantul Efrem Cel Nou Sfantul Efrem Katunakiotul Sfantul Eftimie cel Mare Sfantul Emilian Sfantul Ermolae Sfantul Fanurie SFANTUL GHEORGHE Sfantul GHERASIM DE LA IORDAN Sfantul Gherasim din Kefalonia Sfantul Grigorie cel Mare - Dialogul SFANTUL GRIGORIE DECAPOLITUL Sfantul Haralambie SFANTUL IERARH PARTENIE Sfantul Ierarh Vasile cel Mare SFANTUL ILIE Sfantul Ioan cel Nou de la Suceava SFANTUL IOAN DAMASCHIN Sfantul Ioan de Kronstadt SFANTUL IOAN RUSUL SFANTUL IOAN SCARARUL SFANTUL IOSIF DE LA PARTOS Sfantul Isidor din Hios Sfantul Isidor Pelusiotul Sfantul Iuda Sfantul Iuliu Veteranul Sfantul Lazăr din Betania SFANTUL MARCU ASCETUL Sfantul Maxim Mărturisitorul SFANTUL MINA SFANTUL MUCENIC EUSTATIE Sfantul Mucenic Gheorghe Sfantul Mucenic Polieuct Sfantul Mucenic Procopie SFANTUL MUCENIC TRIFON Sfantul Nechifor Leprosul SFANTUL NECTARIE SFANTUL NICOLAE Sfantul Nicolae Steinhardt Sfantul Nil Dorobantu SFANTUL PANTELIMON Sfantul Parinte Vichentie Malău Sfantul Policarp Sfantul Prooroc Iona Sfantul Sava cel sfintit SFANTUL SELAFIL DE LA NOUL NEAMT SFANTUL SERAFIM DE SAROV Sfantul Serafim de Virita Sfantul Simeon Stalpnicul SFANTUL SPIRIDON SFANTUL STEFAN Sfantul Stefan cel Mare SFANTUL STELIAN Sfantul Teodor Studitul Sfantul Teodor Tiron Sfantul Teodosie cel Mare Sfantul Teodosie de la Brazi SFANTUL TIHON DE ZADONSK Sfantul Valentin (ORTODOXUL) SFANTUL VASILE SFANTUL VICTOR Sfantul. Cuvios Dimitrie cel Nou SFATURI DUHOVNICEŞTI ALE UNUI STAREŢ DE LA OPTINA SFATURI CRESTINE SFATURI DE LA PARINTELE IOAN SFATURI DUHOVNICESTI SFATURI PENTRU ANUL NOU Sfaturi pentru suflet SFATURI PENTRU VIAŢA DUHOVNICEASCĂ Sfăntul Mercurie SFÂNTA MUCENIŢĂ AGATA Sfânta Muceniţă Agnia SFÂNTA MUCENIŢĂ PARASCHEVI Sfânta Muceniță Sofia și fiicele sale Sfânta Salomeea Sfânta Teodora de la Sihla SFÂNTUL LAVRENTIE DE CERNIGOV Sfântul Siluan Atonitul... Sfântul Antonie cel Mare Sfântul Apostol Filip SFÂNTUL APOSTOL IACOB AL LUI ALFEU Sfântul apostol Luca Sfântul apostol Luca al Crimeii Sfântul Apostol și Evanghelist Ioan Sfântul Ciprian si Iustina SFÂNTUL CUVIOS ANTIPA DE LA CALAPODEȘTI ( 10 ianuarie) SFÂNTUL CUVIOS IOAN ZEDAZNELI Sfântul Cuvios Macarie cel Mare sau Egipteanul Sfântul cuvios Memnon SFÂNTUL CUVIOS ONUFRIE CEL MARE Sfântul Cuvios Paisie de la Neamţ SFÂNTUL CUVIOS TEOFIL CEL NEBUN PENTRU HRISTOS Sfântul Efrem Sirul Sfântul Gheorghe Hozevitul Sfântul Grigorie de Nyssa Sfântul Grigorie Palama Sfântul Ierarh Eumenie Sfântul ierarh Ioan Maximovici cel nou SFÂNTUL IERARH IOSIF CEL NOU DE LA PARTOŞ Sfântul Ioan Botezătorul SFÂNTUL IOAN CARPATINUL: Sfântul Ioan Evanghelistul Sfântul Ioan Gură de Aur Sfântul Ioan Iacob Hozevitul Sfântul Ioan Rilă SFÂNTUL ISAAC SIRUL SFÂNTUL MARE MUCENIC TEODOR STRATILAT Sfântul Moise Etiopianul. SFÂNTUL MUCENIC CALINIC Sfântul Nicolae Sfântul Nicolae Velimirovici Sfântul Pahomie SFÂNTUL PROOROC ZAHARIA SFÂNTUL SERAFIM DE LA SAROV 1759 - 1833 SFÂNTUL SFINTIT MUCENIC FILUMEN Sfântul Sfinţit Mucenic Dionisie Areopagitul; Sfântul Mucenic Teoctist Sfântul Sfințit Mucenic Ierotei SFÂNTUL SFINŢIT MUCENIC LUCHIAN Sfântul Sfințitul Mucenic Ignatie SFÂNTUL TEOFAN ZAVORATUL SFIINTII-PRIETENII LUI DUMNEZEU Sfintele Mucenite Agapi Hionia si Irina SFINTELE PASTI SFINTELE TAINE SFINTI Sfintii Zotic Atal Camasis si Filip de la Niculitel Sfintii 42 de Mucenici din Amoreea SFINTII APOSTOLI SFINTII APOSTOLI PETRU SI PAVEL SFINTII ARHANGHELI MIHAIL SI GAVRIL Sfintii Atanasie si Chiril SFINTII CHIR SI IOAN SFINTII CONSTANTIN SI ELENA Sfintii Cozma si Damian Sfintii impărati Constantin si Elena Sfintii Inchisorilor SFINTII IOACHIM SI ANA Sfintii Mari Mucenici Serghie si Vah. Sfintii Martiri Brâncoveni Sfintii Marturisitori Ardeleni Sfintii Mihail si Gavril Sfintii Români Sfintii Simeon si Ana Sfintii Trei Ierarhi Vasile Grigorie si Ioan Sfintii Varsanufie si Ioan Sfintii Zilei Sfinţii 40 de Mucenici din Sevastia Armeniei (9 martie) Sfinții Mucenici Pavel şi Iuliana SFINŢII ŞI OCROTIRILE LOR Sfînta Mare Muceniţă Irina Sfîntul Antonie de la Iezeru-Vîlcea SINUCIGAŞII SOBORUL MAICII DOMNULUI Soborul Sfinților 70 de Apostoli. TAINA CASATORIEI TAINA SFINTEI SPOVEDANII TEODORA DE LA SIHLA TROPARUL SFANTULUI IERARH IOSIF DE LA PARTOS TROPARUL SFANTULUI MUCENIC VLASIE TROPARUL SFINTILOR TREI IERARHI TUTUNUL ŞI ŢIGĂRILE = PĂCATUL SINUCIDERII Ultimele trei dorinţe ale lui Alexandru cel Mare VALERIU GAFENCU VAMEȘUL ȘI FARISEUL VAMILE VAZDUHULUI Versuri de Horațiu Stoica VIATA LUI IISUS HRISTOS Viața Sfântului Iosif cel Nou de la Partos VORBESTE PARINTELE GEORGE ISTODOR zilei

SFINTI

SFINTI