Parintele Serafim Rose
ramane unul dintre marii apologeti ai Ortodoxiei, nu numai ai Americii,
ci ai intregii lumi. Lucrarea sa a rasunat nu doar in SUA, ci si in
Europa, din Marea Britanie in Romania si Grecia, ba chiar si in Rusia si
alte parti ale lumii. El s-a aratat un teolog desavarsit, unul din
marii marturisitori ai Ortodoxiei.
Parintele Serafim Rose - viata
Serafim Rose, pe numele de mirean Eugene
Dennis Rose, s-a nascut in San Diego, in vara anului 1934, in sanul
unei familii protestante. Numele de Eugene, dat la nastere, care
inseamna „nobil“ sau „nascut intr-o familie buna“, marturiseste nobletea
acestui suflet avea sa devina un simbol al Ortodoxiei americane. Ca
elev, atat in cadrul studiilor primare si medii cat si mai tarziu, a
dovedit o seriozitate exceptionala, impresionandu-si deopotriva colegii
si profesorii. Era deosebit de talentat in matematica, dar si in
filosofie si limbi straine, in biologie si alte domenii.
Studiaza o vreme filosofia occidentala,
dar descopera in ea o noua cale infundata. Mult mai esentiala se
dovedeste intalnirea cu vechea intelepciune a Orientului, invata atat
chineza veche, cat si chineza moderna; licentiat in limbi orientale, isi
continua pregatirea la Academia de Studii Asiatice din San Francisco,
in acest mediu academic il cunoaste pe filosoful taoist Giming Shien, cu
care face munca de cercetare si traducere pe vechi texte chinezesti
(Tao Te King). Obtine titlul de master la Berkeley - California si pare
destinat unei stralucite cariere de orientalist.
Lipsa unei traditii autentice, vii, care sa dea sens existentei, filosofia lui Nietzsche, generatia beat, practicile zen si yoga l-au condus treptat pe Serafim Rose, dupa cum avea s-o marturisesca el insusi, la marginea prabusirii. A trecut prin diferite experimente si experiente pe care le-a considerat cumplite. In aceasta perioada cauta cu disperare Adevarul, nu un adevar oarecare, ci Adevarul absolut. Despre aceasta perioada cumplita si plina de pacat din viata sa insusi Serafim Rose avea sa spuna: „Am fost in iad. Stiu cum este iadul.”
Intre timp, o influenta puternica exercita asupra sa si opera lui Rene Guenon, de la care retine mai ales, dincolo de ideea unitatii polimorfice a Traditiei, valoarea aderarii la forma ortodoxa a unei religii, oricare ar fi acea religie. Astfel ajunge sa-si puna problema Ortodoxiei crestine (pe care, in mod destul de curios, Guenon insusi mai degraba o ignorase) si traieste revelatia unica a miracolului rasaritean. In acest sens, el marturisea "Cand am vizitat o biserica ortodoxa, a fost doar ca sa vad o alta traditie. Insa, cand am intrat pentru prima data intr-o biserica ortodoxa (una ruseasca, in San Francisco), ceva mi s-a intamplat, ceva ce nu mai traisem intr-un templu budist sau in alt templu oriental; ceva imi rostea in inima ca sunt acasa, ca intreaga mea cautare luase sfarsit."
Lipsa unei traditii autentice, vii, care sa dea sens existentei, filosofia lui Nietzsche, generatia beat, practicile zen si yoga l-au condus treptat pe Serafim Rose, dupa cum avea s-o marturisesca el insusi, la marginea prabusirii. A trecut prin diferite experimente si experiente pe care le-a considerat cumplite. In aceasta perioada cauta cu disperare Adevarul, nu un adevar oarecare, ci Adevarul absolut. Despre aceasta perioada cumplita si plina de pacat din viata sa insusi Serafim Rose avea sa spuna: „Am fost in iad. Stiu cum este iadul.”
Intre timp, o influenta puternica exercita asupra sa si opera lui Rene Guenon, de la care retine mai ales, dincolo de ideea unitatii polimorfice a Traditiei, valoarea aderarii la forma ortodoxa a unei religii, oricare ar fi acea religie. Astfel ajunge sa-si puna problema Ortodoxiei crestine (pe care, in mod destul de curios, Guenon insusi mai degraba o ignorase) si traieste revelatia unica a miracolului rasaritean. In acest sens, el marturisea "Cand am vizitat o biserica ortodoxa, a fost doar ca sa vad o alta traditie. Insa, cand am intrat pentru prima data intr-o biserica ortodoxa (una ruseasca, in San Francisco), ceva mi s-a intamplat, ceva ce nu mai traisem intr-un templu budist sau in alt templu oriental; ceva imi rostea in inima ca sunt acasa, ca intreaga mea cautare luase sfarsit."
A fost primit in Biserica Ortodoxa in
luna februarie a anului 1962, cand inca nu implinise 28 de ani. Va
marturisi mai tarziu ca, la prima impartasanie, Sfintele Taine i-au
lasat in gura o dulceata dumnezeiasca, pe care a simtit-o vreme de o
saptamana. Sub purtarea de grija a Sfantului Ioan Maximovici, Serafim
este tuns in monahism, in 1970.
Legand prietenie cu un tanar rus, Gleb Podmosenski, intemeiara impreuna o fratie misionara pusa sub obladuirea celui dintai sfant ortodox al lumii americane, Herman din Alaska. Deschisera o librarie la San Francisco si scoasera - cu mijloace putine si cu osteneala multa - revista The Orthodox Word ("Cuvantul Ortodox"). Trei ani dupa moartea Arhiepiscopului Ioan, cei doi se retrasera intr-un loc pustiu si izolat din zona muntoasa a Californiei, Noble Ridge, unde traira in aspra sihastrie, refacand experienta anahoretilor de odinioara. Dupa un an fura tunsi in monahism: Eugene sub numele Sfantului Serafim din Sarov, iar Gleb sub cel al Sfantului Herman din Alaska.
Monahul Serafim isi construi de unul singur o chilie in inima padurii, cufundandu-se in rugaciune si in studiul Sfintilor Parinti. Lucrarea pe care a dus-o la Sfanta Manastire Platina, din Muntii Stancosi, este exemplara. In conditii de o rara asprime, autoimpuse, Serafim Rose, parintele Herman Podmosenski si alti cativa ortodocsi americani au creat din nimic o manastire tipica, asemanatoare celor din primele veacuri.
Legand prietenie cu un tanar rus, Gleb Podmosenski, intemeiara impreuna o fratie misionara pusa sub obladuirea celui dintai sfant ortodox al lumii americane, Herman din Alaska. Deschisera o librarie la San Francisco si scoasera - cu mijloace putine si cu osteneala multa - revista The Orthodox Word ("Cuvantul Ortodox"). Trei ani dupa moartea Arhiepiscopului Ioan, cei doi se retrasera intr-un loc pustiu si izolat din zona muntoasa a Californiei, Noble Ridge, unde traira in aspra sihastrie, refacand experienta anahoretilor de odinioara. Dupa un an fura tunsi in monahism: Eugene sub numele Sfantului Serafim din Sarov, iar Gleb sub cel al Sfantului Herman din Alaska.
Monahul Serafim isi construi de unul singur o chilie in inima padurii, cufundandu-se in rugaciune si in studiul Sfintilor Parinti. Lucrarea pe care a dus-o la Sfanta Manastire Platina, din Muntii Stancosi, este exemplara. In conditii de o rara asprime, autoimpuse, Serafim Rose, parintele Herman Podmosenski si alti cativa ortodocsi americani au creat din nimic o manastire tipica, asemanatoare celor din primele veacuri.
A fost hirotonit preot in anul 1977.
Desi iubea pustnicia si avea o fire mai degraba retrasa, inclinata spre
meditatie si reculegere rugatoare, si-a petrecut ultimii cinci ani ai
vietii intr-o sustinuta si chiar istovitoare activitate pastorala, dupa
pilda mereu vie a fericitului parinte Ioan Maximovici.
O boala pe cat de neasteptata, pe atat de fulgeratoatre puse capat vietii Parintelui Serafim, in ziua de 2 septembrie 1982.
O boala pe cat de neasteptata, pe atat de fulgeratoatre puse capat vietii Parintelui Serafim, in ziua de 2 septembrie 1982.
Parintele Serfim Rose - scrierile
Parintele Seraphim Rose a scris, a
talmacit, a cules, a multiplicat, a tiparit si a raspandit prin cei
binevoitori reviste si mai ales carti a caror insemnatate si actualitate
apar tot mai pregnante in constiinta posteritatii: o opera teologica si
mistica de o inalta tinuta intelectuala, dar si de o mare forta
marturisitoare, deschizand zarile de lumina ale Traditiei crestine si
ortodoxe ratacitei si sfasiatei modernitati, fara a-i ignora
problematica si provocarile, in vorbirea si in scrisul lui Seraphim Rose
se intalneau religia si cultura, spiritul si stiinta, intr-o mare
sinteza apologetica, de limpezimi si avanturi hrisostomice.
Cartile sale au fost traduse, intr-o
perioada scurta in mai multe limbi de circulatie mondiala avand un viu
ecou in toata lumea crestina. Concepute in limba engleza, ele au fost
traduse si in ale limbi, precum rusa, greaca, romana.Ele au preschimbat
nenumarate vieti si destine, aducandu-le pe fagasul adevarului
dumnezeiesc, in Uniunea Sovietica, chiar si pe vremea cand comunismul
agonic mai interzicea inca difuzarea literaturii religioase, unele
dintre scrierile sale de referinta - precum Ortodoxia si religia viitorului , sau Sufletul dupa moarte, sau Descoperirea lui Dumnezeu in inima omului - circulau pe ascuns, in copii dactilografiate, ajungand sub ochii a sute de mii (si poate chiar a milioane) de oameni.
Sursa: CrestinOrtodox.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
AVEM SFINTI
Sunt mii de sfinţi
Ce-au îndurat martiriu,
Chinuri cumplite ei au suferit,
Dar câţi din oameni
Ştiu de-a lor durere,
Câţi despre ei au auzit?
Avem mulţi sfinţi
Ce mijlocesc la Domnul
Pentru a noastră mântuire,
Să le aducem şi noi astăzi
Prinos de mulţumire.
Să le urmăm credinţa neclinită
Şi dragostea de Dumnezeu,
Să îi rugăm să ne ajute,
Căci drumul vieţii este
Din zi în zi mai greu.