Predica la Duminica a III-a a Sfantului si Marelui Post
Predica la Duminica Sfintei Cruci
Despre valoarea sufletului
...Ce va folosi omul de va dobindi lumea toata si
isi va pierde sufletul sau? Sau ce va da omul, in schimb,
pentru sufletul sau? (Marcu 8, 36-37)
Iubiti credinciosi,
In predica Sfintei Evanghelii de astazi vom vorbi, pe
cat ne va lumina Preabunul Dumnezeu, despre cinstea omului si despre
valoarea sufletului omenesc. Iata ce spune Mintuitorul: Ce va folosi
omul de ar dobindi toata lumea, dar isi va pierde sufletul sau? (Marcu
8, 36). Apoi zice: Ce va da omul, in schimb, pentru sufletul sau (Marcu
8, 37). Auziti, fratii mei, cat de mare si nemasurata valoare are
sufletul nostru si la cata cinste si pretuire l-a ridicat Insusi
Mantuitorul nostru Iisus Hristos? Si daca este asa, cine va putea vreodata a se impotrivi acestui adevar?
Sfanta Scriptura are obicei de multe ori sa numeasca
pe om "suflet". Iata ce spune la Facere: Iar sufletele care au intrat cu
Iacob in Egipt si care au iesit din coapsele lui, au fost de toate
saizeci si sase de suflete, afara de femeile feciorilor sai (Facere 46,
26). Iata ca Sfanta Scriptura il numeste pe om "suflet". Si de ce il
numeste Sfanta Scriptura pe om "suflet"? Raspunsul este acesta: pentru
valoarea cea mare ce o are sufletul fata de trup. Dar poate cineva sa-i
spuna sufletului om? Nu, omul se poate numi suflet, dar sufletul nu se
poate numi om. Pentru ca sufletul are fire nevazuta, iar trupul are fire
vazuta si simtita, si numai cand acestea se unesc intr-un singur
ipostas atunci se cheama om. Dar nici sufletul nu se cheama om fara
trup, nici trupul nu se zice fara suflet. Caci omul este un ipostas unit
din doua firi, suflet si trup.
Ce este omul? Omul este un simbure si un centru al
intregii lumi pe care a zidit-o Dumnezeu in cer si pe pamint. Omul este
fiinta care tine legatura cu cele patru feluri de lumi pe care le-a
facut Dumnezeu in Univers. El comunica cu intreaga creatie insufletita:
cu regnul mineral, cu lumea vegetala, cu lumea animalelor si cu lumea
nevazuta a ingerilor, adica cu lumea cea ginditoare. Deci omul este un
centru al lumii vazute
si al celei nevazute, de aceea Sfanta si dumnezeiasca Scriptura il
numeste pe om "mare" (Isus Sirah 3, 18). Si in alt loc zice: Mare este
omul si cinstit barbatul milostiv.
Dar de ce il numeste mare? Pentru ca in om se reunesc
toate lumile create de Dumnezeu si pentru ca, peste toate acestea, el
este chipul si asemanarea lui Dumnezeu
(Facere 1, 26). Pentru ca omul uneste in sine cele patru lumi in mic,
omul se numeste "microcosmos", adica lume mica. Dupa Sfintul Grigorie Teologul si dupa alti Sfinti Parinti ai Bisericii lui Hristos
omul se cheama si macrocosmos, fiindca este mai mare decit toate
creaturile vazute. Omul este o lume mare in cea mica, deoarece el uneste
in sine nu numai lumea cea vazuta si simtita ci si pe cea nevazuta a ingerilor si, pe deasupra tuturor, el este singura creatie facuta dupa chipul si dupa asemanarea lui Dumnezeu (Facere 1, 26-27).
Sa vedem in ce fel omul se impartaseste de insusirile
ingeresti. Ingerii se tilcuiesc slugi ale lui Dumnezeu, dupa cum este
scris: Cel ce faci pe ingerii Tai duhuri si pe slugile Tale para de foc
(Psalmi 103, 5). Ingerii sunt cei ce ne ajuta in necazuri, in scarbe si
in ispite. Ei se bucura neincetat de cei ce cresc in virtute si se
mahnesc de cei ce cad in pacate si le ajuta sa se ridice din nou prin
pocainta. Ingerii slujesc la mantuirea sufletelor omenesti si niciodata
nu ne parasesc, pana la iesirea noastra din viata
aceasta. Ingerii alcatuiesc ceata cea mai aproape de noi, lor li s-a
dat spre paza pamintul si slujesc mai aproape de noi la mintuirea
sufletelor oamenilor. De aceea Sfantul Apostol Pavel
a zis: Ingerii oare nu sunt toti duhuri slujitoare, trimisi spre
slujba, pentru cei ce vor fi mostenitorii mantuirii? (Evrei 1, 14).
Sufletul omului are si el de la Dumnezeu o lucrare asemanatoare cu a ingerilor. El are credinta si dragoste de Dumnezeu
si Ii slujeste cu frica si cutremur. Sufletul omului are si el putere
de a sluji, de a ajuta pe fratii sai, de a-i mangiia in necazuri, de a-i
intari cu cuvantul si de a veni intotdeauna spre ajutorul lor. Pentru
aceasta omul este un fel de inger amestecat din doua firi, cum il
numeste Sfantul Ioan Damaschin (Dogmatica, cap. 12, Bucuresti, 1938).
Sfantul Grigorie de Nyssa, marele filosof
duhovnicesc, spune si el ca "omul este frate cu ingerul dupa puterea sa
cuvantatoare. Ce este mintea omului, aceea este si ingerul cu trup" (Sf.
Grigorie de Nyssa,
Comentar la viata lui Moise, p. 813). Caci trebuie sa stim ca numai
Dumnezeu este cu desavirsire netrupesc, ca toti ingerii au trupurile
lor. Dar trupurile lor sint preasubtiri, din foc ceresc si sint numiti
in scrierile bisericesti "netrupesti".
Sufletul nostru nu este strain nici de lucrarea
arhanghelilor. El are memorie data de Dumnezeu, tine minte toate, iar
mintea lui, daca este luminata de Preasfantul Duh, impartaseste si
binevesteste Evanghelia in care este cuvantul lui Dumnezeu si toate
invataturile mantuitoare de suflet.
Omul, asemenea incepatoriilor, stapineste orase, tari
si tinuturi, da legi si conduce suflete dupa cum a zis Dumnezeu:
Cresteti si va inmultiti si umpleti pamantul si-l stapaniti (Facere 1,
28).
Imitind ceata ingerilor care stapinesc in vazduh pe
diavoli, sufletul omului curat si luminat de darul lui Dumnezeu
stapaneste si el pe diavoli, ii arde cu rugaciunea si smerenia. Sufletul
curat nu vrea sa faca voia lor si, mai ales, nu se lasa biruit de
patimile trupului si ale sufletului pentru ca are in el pe Tatal, si pe Fiul si pe Duhul Sfant (Matei 10, 8; Marcu 3, 15; Luca 9, 1).
Omul, asemenea stapaniilor, are de la Dumnezeu darul
de a face puteri si minuni mari si in loc de a ocirmui vinturile si
schimbarile vremurilor el stapaneste madularele trupului sau,
ocarmuieste virtutile, alunga furtuna gandurilor si patimile sufletului, punandu-le pe toate in randuiala spre slujba si slava lui Dumnezeu.
Si cu ceata domniilor se aseamana foarte mult
sufletul omului. Caci prin darul lui Dumnezeu ajunge sa domneasca peste
simturi, si peste patimile trupului si ale sufletului sau.
Sufletul omului are inca de la Dumnezeu
darul pe care il au sfintele tronuri, putand si el intr-o masura sa
primeasca si sa odihneasca pe Preasfanta Treime in mintea si in inima
sa, prin curatirea de patimi, prin iubire si smerenie.
Omul se impartaseste putin si de lucrarea
heruvimilor, dupa masura darului lui Dumnezeu, prin care poate fi
intelept si veghetor asupra patimilor, cu mintea si inima pline de
cunostinta dumnezeiasca, putind si el sa reverse intelepciune duhovniceasca prin propovaduirea cuvantului lui Dumnezeu spre mantuirea a mii de suflete iubitoare de Hristos.
Dar sufletul omenesc, imitind pe serafimi, cand
ajunge desavarsit, se umple de caldura si vapaie dumnezeiasca si are
atita dragoste arzatoare fata de Preabunul Dumnezeu incat, pe drept
cuvant, este "un serafim in trup, un serafim pamantesc".
Omul este mai mic decat ingerii cu cunostinta, iar cu
darul, cunoaste mai putine taine dumnezeiesti decat acestia. Asa
trebuie sa intelegem cuvintele Mantuitorului despre Sfantul Ioan
Botezatorul, care zice: Intre cei nascuti din femei, nimeni nu s-a ridicat mai mare ca Ioan, dar cel mai mic intru Imparatia Cerurilor este mai mare decat el (Matei 11, 11; Luca 7, 28). Dar pentru ca din toata zidirea, numai omul este facut dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu, omul este mai mare decat ingerii. Sufletul omului intrece pe ingeri prin trei insusiri, dupa Sfantul Vasile
cel Mare si anume: prin minte, prin cuvant si prin voie de sine
stapanitoare, adica libera. Caci prin minte sufletul omului se aseamana
mai ales cu Tatal si cu Fiul, iar prin voia sa libera, de sine
stapinitoare, care este radacina tuturor bunatatilor, sufletul se
aseamana Sfantului Duh. Astfel omul este icoana Preasfintei Treimi prin
aceste trei insusiri.
Iubiti credinciosi,
Vedeti cat de mare este valoarea sufletului omenesc?
Vedeti pana la ce cinste si stralucire se ridica? Si aceastea pentru ca
omul este regele creatiei, singura fiinta creata dupa chipul si asemanarea
lui Dumnezeu. De aceea zice Mantuitorul in Sfanta Evanghelie de astazi:
Ce va folosi omul de ar dobandi toata lumea daca isi va pierde sufletul
sau? Sau ce va da omul in schimb pentru sufletul sau? (Marcu 8, 35-37).
Tocmai de aceea ne aminteste Biserica cuvintele Mantuitorului care zice
sa avem grija de mantuirea noastra, mai ales acum in Postul Mare, cand
tot crestinul binecredincios isi cauta de suflet. De aceea S-a intrupat
si a patimit pentru oameni Fiul lui Dumnezeu, ca sa scoata sufletele
noastre, atat de pretioase, din robia patimilor si din adincul iadului,
unde erau aruncate de diavolii cei ucigasi.
Iata pentru ce s-a pus aceasta Evanghelie la mijlocul marelui Post, ca sa avem timp pina la Sfintele Pasti,
sa ne pocaim, sa ne spovedim, sa ne impacam cu Dumnezeu si cu oamenii
si sa primim cu vrednicie Sfinta Impartasanie care este cel mai mare dar
pe care ni-l daruieste Mintuitorul pe pamint. Sa luam deci aminte cum
traim, cum ne indreptam viata, ce am facut pina acum pentru sufletul
nostru si ce trebuie sa mai facem pe viitor ca sa dobindim mintuirea
noastra si sa scapam de osinda.
Sa luam aminte ca tocmai de aceea ne lupta atit de
mult diavolul prin slugile lui, ca sa ne rapeasca ce avem mai scump de
la Dumnezeu. Nu averea, nu cinstea, nu prietenii, nu trupul, nu viata
aceasta pamanteasca, ci sufletul pe care ni l-a dat Dumnezeu,
care este mai scump decat toate margaritarele lumii. Pentru el suferim
atatea ispite in trup; pentru el ne luptam o viata cu diavolii, cu
slabiciunile firii, cu oamenii rai si cu patimile ucigase de suflet care
ne ataca din toate partile.
Dupa ce am vazut ce este sufletul
si cat de mare este valoarea lui, sa vedem acum cum trebuie sa ne
pastram curat de pacate sufletul nostru; sau daca suntem stapaniti de
patimi, care formeaza cancerul sufletului, cum am putea sa ne izbavim de
robia lor si de vesnica osanda.
Sufletul pruncului dupa botez este curat ca un inger.
De aceea pruncul care moare indata dupa botez, fiind fara pacate este
sigur mantuit si numarat in ceata sfintilor. Pentru aceea si Mantuitorul
a luat un prunc in sfintele Sale brate, zicand: Lasati copiii sa vina
la Mine si nu-i opriti, caci a unora ca acestia este Imparatia lui Dumnezeu
(Marcu 10, 14). Copilul botezat este deci, prototipul ingerului, al
sufletului, al omului desavarsit, nestapanit de nici un pacat, de nici
un gand necurat. Iata, pe pamant, copilul este cea mai potrivita icoana a sfinteniei, a sufletului mantuit.
Cum ne putem curati sufletul, constiinta, inima si
trupul de pacatele ce ne apasa? Cel dintia lucru ce trebuie sa-l facem
in posturi este spovedania cu cainta si lacrimi si Sfanta Impartasanie.
Apoi este sfanta rugaciune. Ne trebuie mai multa rugaciune, fratii mei,
mai multa evlavie si rabdare la rugaciune, prezenta regulata la
biserica. Cititi apoi zilnic psaltirea, o catisma sau doua, ca psalmii
si din inima de piatra scot lacrimi, zice Sfantul Vasile cel Mare. Mai
cititi seara sau dimineata un acatist, paraclisul Maicii Domnului, rugaciunile zilnice din cartea de rugaciuni si adaugati metanii si inchinaciuni cu rugaciunea lui Hristos, dupa putere.
A treia fapta buna care ajuta mult rugaciunea este postul. Mare este puterea rugaciunii unita cu postul. Amandoua fac adevarate minuni;
inalbesc sufletul innegrit de pacate si de ginduri rele. Fiecare sa
posteasca dupa putere, numai sa posteasca. Adica sa manince de post, iar
miercurea si vinerea sa tina post macar negru pana la amiaza.
Alta mare fapta buna care ajuta mult la mintuirea
sufletului este milostenia. Miluiti cat puteti, ajutati cu dragoste si
inima buna pe orice om care va cere.
Mare putere are milostenia sufleteasca. Indemnati-va
unii pe altii la biserica, la rugaciune, la spovedanie, la pocainta.
Cercetati pe cei bolnavi, ajutati pe cei intristati cu cuvinte de
mangiiere, cu carti sfinte de citit si cititi, mai ales, in Noul
Testament. Iar cununa bunatatilor este dragostea crestina. Iubiti
duhovniceste pe toti, cereti iertare de la toti si bucurati-va in
Hristos, ca Dumnezeu este dragoste. Iata cea mai buna cale de curatenie
si de mintuire a sufletelor noastre.
Iubiti credinciosi,
Au trecut trei saptamani
din Sfantul si Marele Post al Pastelui. In acest timp unii crestini
s-au rugat mai mult, au venit la biserica, au postit, s-au impacat cu
oameni si cu Dumnezeu, s-au spovedit si impartasit. Acestia s-au ingrijit cum trebuie de sufletele lor. Dar multi inca n-au venit, desi Hristos ii cheama si ii asteapta.
Astazi, in Duminica a treia din Postul Mare, numita "a Sfintei Cruci", dupa cum vedeti, se scoate cu mare evlavie in mijlocul bisericii Sfanta Cruce. De ce se scoate Crucea la jumatatea postului
in biserica pentru inchinare, unde sta o saptamina? Se scoate pentru a
ne intari si a ne imbarbata in nevointa postului, ca sa-l putem parcurge
cu folos pana la capat. Caci privind la Sfanta Cruce si cugetand la
patimile Domnului uitam de necazurile vietii si primim putere pe calea
mantuirii.
Fratii mei, este puterea Crucii lui Hristos in lume!
Crucea ne-a adus mantuirea si impacarea cu Dumnezeu. Crucea a sfaramat
prin Inviere portile iadului. Crucea ne-a deschis raiul si a biruit
moartea. Crucea zdrobeste pe diavoli si-i alunga dintre noi. Crucea este
scara de mantuire a lumii care ne urca la cer. Sa urcam la Dumnezeu pe
scara Crucii. Sa ne impacam si sa ne iubim prin jertfa Sfintei Cruci. Sa
ne silim a ne duce fiecare crucea noastra cu smerenie, cu rabdare si cu
nadejdea mantuirii. Sa nu deznadajduim in boli, in suferinte si in
multimea necazurilor vietii. Sa ne gandim ca toti parintii, inaintasii
si sfintii nostri au suferit si si-au dus crucea cu rabdare si bucurie
pana la capat.
Deci sa ne intarim si noi, fratii mei, in nevointa
postului. Inaintea noastra merge Insusi Hristos Mintuitorul lumii cu
Crucea in spate. Sa-I urmam si noi cu credinta si barbatie, lucrind ziua
si noaptea la mantuirea sufletelor noastre. Si ajungind cu bucurie la
Sfintele Pasti, sa ingenunchem in fata Crucii si impreuna sa cintam:
"Crucii tale ne inchinam, Hristoase, si Sfanta Invierea Ta o laudam si o
marim!" Amin.
Parintele Ilie Cleopa
Parintele Ilie Cleopa
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
AVEM SFINTI
Sunt mii de sfinţi
Ce-au îndurat martiriu,
Chinuri cumplite ei au suferit,
Dar câţi din oameni
Ştiu de-a lor durere,
Câţi despre ei au auzit?
Avem mulţi sfinţi
Ce mijlocesc la Domnul
Pentru a noastră mântuire,
Să le aducem şi noi astăzi
Prinos de mulţumire.
Să le urmăm credinţa neclinită
Şi dragostea de Dumnezeu,
Să îi rugăm să ne ajute,
Căci drumul vieţii este
Din zi în zi mai greu.