Maria Magdalena,
sarbatorita pe 22 iulie, era din semintia lui Neftalim, din Magdala
Galileei, un sat situat intre orasele Capernaum si Tiberiada.
Maria Magdalena o desfranata?
Evanghelistul Luca mentioneaza ca
Hristos a tamaduit-o de sapte demoni. In Evanghelii nu se face nicio
mentiune cu privire la ce fel de demoni o posedasera. Unul din
temeiurile pentru identificarea ei cu o desfranata, a fost acela ca
Maria Magdalena preia imaginea Israelului infidel, descrisa de profeti
ca o prostituata in privinta relatiilor sale cu Dumnezeu.
Alt motiv pentru sustinerea afirmatiei
ca Maria Magdalena a fost o desfranata, cu care nu trebuie sa fim de
acord, sunt cateva fragmente gnostice in care ea este privita ca fiind
amanta lui Hristos. In Evanghelia lui Filip, de exemplu, ea este
descrisa ca insotitoarea cea mai intima a lui Iisus:
"Insotitoarea Mantuitorului e Maria Magdalena. Hristos a iubit-o mai mult decat pe toti ucenicii Sai si obisnuia adesea sa o sarute pe gura".
"Insotitoarea Mantuitorului e Maria Magdalena. Hristos a iubit-o mai mult decat pe toti ucenicii Sai si obisnuia adesea sa o sarute pe gura".
Din diverse texte apocrife, fara
legatura cu Sfanta Scriptura, reiese ca ea a fost logodita cu Sfantul
Ioan Evanghelistul, insa pentru ca acesta a lasat-o pentru a-L urma pe
Hristos, Maria Magdalena a devenit prostituata:
"Fugind de aici la Ierusalim, fara sa-i pese de nasterea ei si uitand de legea lui Dumnezeu, s-a facut o prostituata vulgara si dupa ce de bunavoie a facut un bordel al destrabalarii, s-a facut pe drept cuvant un templu al demonilor, fiindca sapte diavoli au intrat deodata in ea si o chinuiau neincetat cu dorinte spurcate".
"Fugind de aici la Ierusalim, fara sa-i pese de nasterea ei si uitand de legea lui Dumnezeu, s-a facut o prostituata vulgara si dupa ce de bunavoie a facut un bordel al destrabalarii, s-a facut pe drept cuvant un templu al demonilor, fiindca sapte diavoli au intrat deodata in ea si o chinuiau neincetat cu dorinte spurcate".
Maria Magdalena in Evanghelii
In Sfintele Evanghelii (Luca 8,2 si Marcu 16,9), Maria Magdalena este prezentata ca fiind "o femeie din care s-au scos sapte draci", dar si cea dintai care a adus vestea invierii lui Iisus apostolilor (Ioan 19, 25; 20, 1-19).
Maria Magdalena confundata cu alte femei
A fost confundata cu cele trei femei
care au uns cu mir pe Mantuitorul. Doua sunt numite pacatoase, cea de la
evanghelistii Luca si Marcu, pe cand cea de la evanghelistul Ioan este
Maria, sora lui Lazar.
Evanghelistul Luca vorbeste de o femeie
pacatoasa care "a inceput sa ude cu lacrimi picioarele Lui, cu parul
capului ei le stergea si ungea cu mir picioarele Lui" (Luca 7, 36-50).
Marcu vorbeste si el de o femeie pacatoasa, dar care toarna mir de mare
pret doar pe capul lui Iisus si nu pe picioarele Acestuia (Mc. 14,3), in
vreme ce Evanghelistul Ioan vorbeste de o femeie care unge numai
picioarele Domnului, cu sase zile inainte de Pasti (Ioan 12, 13).
Nu avem nici un motiv sa vedem in femeia
pacatoasa (desfranata) pe Maria Magdalena, tinand seama ca in Traditia
bisericeasca, in imnologia cultica sau in scrierile Sfintilor
Evanghelisti, nu se vorbeste de Maria decat ca a fost izbavita de sapte
demoni.
Cea de-a treia femeie a fost vazuta ca fiind Maria din Betania, sora Martei, identificata fara temei scripturistic cu Maria din Magdala.
Cea de-a treia femeie a fost vazuta ca fiind Maria din Betania, sora Martei, identificata fara temei scripturistic cu Maria din Magdala.
Maria Magdalena prezenta la rastignirea Mantuitorului
Maria Magdalena este prezenta la
procesul lui Hristos, pe drumul Crucii si in momentul rastignirii
Mantuitorului. Potrivit relatarii Sfantului Evanghelist Matei, ea a fost
prezenta si la punerea Domnului in mormant. Dupa ce mormantul a fost
pecetluit, femeile mironosite s-au intors in cetate, insa numai Maria
Magdalena si Fecioara Maria au ramas langa mormant pana seara tarziu. Au
fost nevoite sa plece pentru ca era vineri si Legea mozaica poruncea ca
in ziua sambetei sa se odihneasca.
Maria Magdalena, "apostol al Apostolilor"
Din Evanghelii aflam ca in prima zi a
saptamanii, duminica, femeile mironosite au venit cu miresme la
mormantul lui Hristos, cu care aveau de gand sa unga, dupa obicei,
trupul lui Iisus. Se pare ca Maria Magdalena, venita cu celelalte femei,
ajunge prima la mormant si uimita de vederea pietrei ridicate si a
mormantului gol, nu le mai asteapta pe celelalte femei si alearga sa le
vesteasca apostolilor cele petrecute. Ea nu mai vede ingerul, care le
intampina pe celelalte femei si nici nu-i asculta mesajul - ca Hristos a
inviat.
La mormant ajung si Ioan si Petru. Maria Magdalena, care ii urmase pe cei doi ucenici, nu pleaca de la mormant, ramane aici sa planga. Gandul ei era ca trupul lui Iisus fusese furat. Pe cand plangea, potrivit Scripturii, i se arata doi ingeri. Dupa putin timp, i se arata si Hristos, pe care Il aseamana pentru inceput cu un gradinar, caruia ii cere sa-i vesteasca unde a fost pus Hristos. Dupa ce are loc recunoasterea lui Hristos, primeste misiunea sa mearga si sa vesteasca ucenicilor: "Mergi la fratii Mei si le spune: Ma voi sui la Tatal Meu si Tatal vostru".
La mormant ajung si Ioan si Petru. Maria Magdalena, care ii urmase pe cei doi ucenici, nu pleaca de la mormant, ramane aici sa planga. Gandul ei era ca trupul lui Iisus fusese furat. Pe cand plangea, potrivit Scripturii, i se arata doi ingeri. Dupa putin timp, i se arata si Hristos, pe care Il aseamana pentru inceput cu un gradinar, caruia ii cere sa-i vesteasca unde a fost pus Hristos. Dupa ce are loc recunoasterea lui Hristos, primeste misiunea sa mearga si sa vesteasca ucenicilor: "Mergi la fratii Mei si le spune: Ma voi sui la Tatal Meu si Tatal vostru".
Maria Magdalena propovaduieste in Biserica primara
Potrivit Traditiei, Maria Magdalena va
fi prezenta in Fenicia, Egipt, Siria si Roma, pentru a propovadui
invatatura lui Hristos. Se vorbeste si de faptul ca l-a tamaduit pe
imparatul Tiberiu (14-37 d.Hr.), care avea un ochi bolnav.
A fost inmormantata intr-o pestera din Efes, loc ce va deveni locas de tamaduire pentru multe neputinte. In anul 899, imparatul Leon al VI-lea Filosoful a poruncit ca moastele Sfintei Maria Magdalena sa fie mutate la Constantinopol, pentru a fi asezate in Manastirea "Sfantul Lazar". Racla cu mana stanga a Sfintei Maria Magdalena este prezenta la Manastirea "Simonos Petra" din Sfantul Munte Athos.
A fost inmormantata intr-o pestera din Efes, loc ce va deveni locas de tamaduire pentru multe neputinte. In anul 899, imparatul Leon al VI-lea Filosoful a poruncit ca moastele Sfintei Maria Magdalena sa fie mutate la Constantinopol, pentru a fi asezate in Manastirea "Sfantul Lazar". Racla cu mana stanga a Sfintei Maria Magdalena este prezenta la Manastirea "Simonos Petra" din Sfantul Munte Athos.
Adrian Cocosila