"Doamne, mintea mea lipsita de putere nu poate ajunge la Tine. Ca si regele Avgar Te chem: "Vino si tamaduieste-mi ranile gandurilor mele celor rele si.... Te voi lauda ziua si noaptea Te voi vesti oamenilor, ca toate neamurile sa stie ca Tu, Doamne, savarsesti minuni ca si altadata, ierti pacatele, sfintesti si dai viata".... Rugati-va pentru mine, toti Sfintii, ca sufletul meu sa invete smerenia lui Hristos ...
Invierea lui Lazar din Betania,prietenul lui Iisus
Sf. Lazăr din Betania
Lazăr din Betania, de asemenea, cunoscut sub numele de Sfântul Lazăr sau Lazăr a celor patru zile, este subiectul unui miracol proeminent atribuit lui Isus în Evanghelia după Ioan , în care Isus îl readuce la viaţă la patru zile după moartea sa.Tradiţiile Ortodoxă de Est şi romano-catolici oferă conturi diferite de evenimentele ulterioare ale vietii sale.
Numele Lazăr (din ebraică : אלעזר, El ʿ Azar, Eleazar - "Dumnezeu este ajutorul meu" ) este, de asemenea, dat la o cifră a doua în Biblie: în narativă lui Lazăr şi Dives , atribuite lui Isus, în Evanghelia de Luca . De asemenea, om bogat şi Cerşetorul Lazăr, spune narativ al relaţiei (în viaţă şi în moarte), intre un om bogat fara nume şi un cerşetor sărac, numit Lazăr. Deşi cele două personaje, numit Lazăr au fost uneori confundate din punct de vedere istoric, ele sunt în general două caractere diferite. Aluzii la Lazăr ca un cerşetor sărac luat la " sânul lui Avraam ", ar trebui să fie înţeles ca referindu-se la Lazăr, mentionat in Luca, mai degrabă decât Lazăr înviat din morţi în Ioan.
Referindu-se la scrierea lui Ioan despre învierea lui Lazăr, numele de Lazăr, este adesea folosit pentru a însemna restaurarea corpului la viaţă. De exemplu, termenul ştiinţific " taxon Lazăr "se referă la organisme care reapar în fosile, după o perioadă de extincţie aparent, şi fenomenul Lazăr se referă la un eveniment în care o persoană se întoarce la viaţă în mod spontan (inima incepe sa bata din nou), după resuscitare . Există, de asemenea, numeroase utilizări literare ale termenului.
Naraţiunea biblică despre învierea lui Lazăr se găseşte în capitolul 11 din Evanghelia lui Ioan. Lazăr este prezentat ca un discipol al lui Isus, care locuieşte în oraşul de Betania, lângă Ierusalim . El este identificat ca fratele cu surorile Maria şi Marta . Surorile trimite cuvântul lui Isus că Lazăr ", pe care îl iubeşti," este bolnav. (de aici termenul de -prieten- al lui Iisus). În loc sa plece de îndată în Betania, în funcţie de narator, Iisus rămâne în mod intenţionat inca două zile înainte de începerea călătoriei.
Când Iisus ajunge în Betania, el constată că Lazăr este mort şi a fost înmormântat de patru zile. El se întâlneşte mai întâi cu Marta şi Maria. La rândul său. Marta se plânge că Isus nu a ajuns destul de repede pentru a vindeca pe fratele ei şi răspunsurile lui Isus bine-cunoscut nu intarzie,de aceasta data, sa vina:
"Eu sunt învierea şi viaţa: cel ce crede în Mine, chiar dacă ar fi murit, va trăi: Şi oricine trăieşte şi crede în Mine nu va muri niciodată ".
Naratorul aici dă celebra fraza simpla, " Iisus a plâns ",deci aici aratandu-si latura pur umana.
În prezenţa unei mulţimi de îndoliaţi evrei, Isus vine la mormânt. Peste obiecţiile Martei, Iisus cere rularea(piatra era rotunda,desi in iconografie pentru a simula capacul sicriului apare dreptunghiulara)pietrei departe de intrarea în mormânt şi spune o rugăciune.
Apoi el cheamă pe Lazăr să iasă şi Lazăr face acest lucru, încă înfăşurat în mormânt de cârpele sale . Iisus apoi cere cuiva sa elimine hainele mormântului.
Aceste fese,sunt simboluri,v-am vorbit de ele in iconografia nasterii lui Iisus,ca infasand pruncul,si va spuneam atunci ca prefigureaza moartea sa.
Naratia se încheie cu afirmaţia că multi dintre martori la acest eveniment "au crezut în El." Fapte consemnate in evenimentele autorităţilor religioase din Ierusalim.
Evanghelia după Ioan menţionează pe Lazăr din nou în capitolul 12. Şase zile înainte de Paşte cand Isus este răstignit , Isus se întoarce la Betania şi Lazăr participă la o cină pe care Marta, sora lui, o serveşte.
Miracolul invierii lui Lazăr, explică mulţimea care-L caută pe Isus in Duminica Floriilor , şi duce direct la decizia lui Caiafa şi Sanhedrin de a ucide pe Iisus.
Este notabil faptul că Lazăr este singurul personaj înviat din Biblie (în afară de el însuşi), care se referă la Isus personal ca "mort". Fiica lui Iair , care a înviat într-un alt timp, a fost ,spune Domnul Iisus "dormit".
O alta poveste de înviere, care este foarte similară, este de asemenea găsita în controversata Evanghelia secretă a lui Marcu , deşi tânărul nu este numit în mod special acolo. Unii cercetători cred că versiunea Marcu reprezinta o forma mai devreme de poveste canonica găsit în Ioan.
Unii cercetători, cum ar fi Ben Witherington au sugerat că Lazăr ar fi fost identificat " ucenicul pe care-l iubea Iisus ", care a fost sprijinul lui Iisus în timpul Cinei celei de Taină , şi care este, de asemenea, menţionat în mai multe părţi ale Evangheliei lui Ioan, inclusiv paragrafele de răstignirea şi înviere.Deci le luati ca speculatii.
Reprezentări în arta
Vincent van Gogh
Învierea lui Lazăr este un subiect popular în arta religioasă. Două dintre cele mai renumite picturi sunt cele de Michelangelo Merisi da Caravaggio (c. 1609) şi Sebastiano del Piombo (1516) . Printre alte reprezentări proeminente ale lui Lazăr sunt lucrări de Rembrandt , Van Gogh , Ivor Williams , şi Lazăr Breaking Fast de către Walter Sickert .
Asta in arta occidentala.
Învierea lui Lazăr, 1540-1545, Rembrandt van Rijn
Reputatul mormântul lui Lazăr, în Al-Eizariya
Reputatatul , primul mormântul lui Lazăr de la Al-Eizariya în Cisiordania (în general considerat a fi biblic Betania ), continuă să fie un loc de pelerinaj .
Mai multe creştine biserici au existat de-a lungul secolelor in jurul acestui mormant. Începând cu secolul al 16-lea, site-ul apartinand mormântul a fost ocupat de Moscheea Al-Uzair. Adiacent Biserica Romano-Catolică Sfântul Lazăr, proiectata de Antonio Barluzzi şi construita între 1952 şi 1955 sub auspiciile Ordinului Franciscan , se află in imediata apropiere.. În 1965, o biserica greca ortodoxa a fost construită la vest de mormânt.
Prima menţiune a unei biserici de la Betania este în secolul 4-lea, dar atât istoricul Eusebiu de Cezareea (c. 330) şi Bordeaux pelerinul menţionează mormântul lui Lazăr. În 390 Ieronim menţionează o biserică închinată Sfântului Lazăr, numit Lazarium.
Acest lucru este confirmat de pelerinul Egeria , în jurul anului 410. Prin urmare, biserica se crede ca a fost construite între 333 şi 390. Lazarium a fost distrus de un cutremur, în secolul al saselea , şi a fost înlocuita cu o biserica mai mare. Această biserică a supravieţuit intact până la Cruciade.
În 1143 structura existentă şi terenuri au fost achiziţionate de către regele Fulk şi Regina Melisende, din Ierusalim şi de o mare mănăstire benedictina dedicată Mariei şi a Martei ce a fost construit în apropiere de mormântul lui Lazăr. După căderea Ierusalimului în anul 1187, manastirea a fost parasita si a cazut in ruina. Pana in anul 1384, o simplu moschee a fost construita pe site.În secolul al 16-lea, otomanii au construit mai mare al-Uzair Moscheea pentru a servi de oraş (în prezent musulmană) de locuitori şi a numit-o, în onoarea sfântului patron al oraşului, Lazăr din Betania.
În conformitate cu Enciclopedia Catolică din 1913, au fost savanţi, care au pus la îndoială site-ul satului vechi (deşi acest lucru a fost actualizate de autor Enciclopedia lui):
Tradiţiile suplimentare despre Lazăr din Betania
Deşi nu există nici o menţiune în continuare a lui Lazăr în Biblie, tradiţiile ortodoxe şi romano-catolici oferă evenimentele ulterioare ale vietii sale. El este cel mai frecvent asociat cu Cipru , unde se spune că a devenit primul episcop din Chitim ( Larnaka ), şi Provence , unde se spune că a fost primul episcop de Marsilia .
Episcop de Chitim
Potrivit Bisericii Ortodoxe de Est, cândva după Învierea lui Hristos , Lazăr a fost nevoit să fugă din Iudeea şi a venit în Cipru . Acolo, el a fost numit de către Pavel şi Barnaba ca fiind primul episcop de Chitim (azi Larnaka ). El a trăit acolo timp de treizeci de ani şi la moartea lui a fost îngropat acolo pentru a doua oara si ultima.
Traditia spune ca in cei treizeci de ani cat a trait dupa inviere,Lazar nu a mai fost vazut zambind niciodata,ceeace a vazut in in cele 4 zile in iad marcandu-l definitiv.o singura data a zambit cand a vazut un hot furand un vas de lut si a fost auzind exclamand ". Lutul fură lutul" .Sensul era clar,lipsa suflarii lui Dumnezeu din corpul hotului,in lipsa acesteia ramand numai lutul,fara suflare.
În 890, un mormânt a fost găsit în Larnaca purtând inscripţia "Lazăr, prietenul lui Hristos". Impăratul Leon al VI- al Bizanţului a apua "Lazăr rămâne transferat la Constantinopol în 898". Transferul a fost consemnat de Areta, episcop de Cezareea , şi este pomenit de Biserica Ortodoxă în fiecare an pe 17 octombrie.
În recompensa la Larnaca, împăratul Leon a zidit Biserica Sf. Lazăr , care încă mai există şi astăzi, ridicata peste mormântul lui Lazăr ". Un Sarcofag de marmura poate fi văzut în interiorul bisericii sub Sfânta Sfintelor. La 2 noiembrie 1972, ramasite umane într-un sarcofag de marmura sub altar au fost descoperite în timpul lucrărilor de renovare în biserica de la Larnaka, şi au fost identificate ca făcând parte din moaştele sfântului.
Dupăcucerirea a Constantinopolului de către franci în timpul Cruciadei a patra , în 1204, cruciaţii muta(de fapt scriu adevarul-FURA-) moaştele sfântului la Marsilia , Franţa, ca parte din prada de război. De acolo, "mai târziu, au dispărut şi până în prezent nu au fost depistate." In fapt Cruciatii au jefuit Constantinopolul ducand in Franta cele mai pretioase odoare bisericesti.
Sa mentionam ca in jurul acestor ani,cu 50 ani in urma,a avut loc schisma intre biserica Ortodoxa si Catolica.
Episcop de Marsilia
Autun Catedrala (Catedrala Saint-Lazare d'Autun), Autun a fost construita pe mormântul lui Lazăr
În Occident, în conformitate cu o tradiţie medievală alternativă (centrat în Provence ), Lazăr, Maria, şi Marta, au fost "scoase pe mare de evrei ostili la creştinism într-o navă fără vele, vâsle, sau Helm, şi după o miraculosa călătorie a aterizat în Provence ,intr-un loc numit astăzi Saintes Maries ". Familia este apoi separata ducandu-se in diferite părţi ale sud-estul Galiei să predice; Lazăr merge la Marsilia . Converteste la creştinism mulţi oameni acolo, el devine primul episcop de Marsilia .
În timpul persecuţiei lui Domitian , el este închis şi decapitat într-o peşteră de sub închisoarea Saint-Lazare. Trupul lui este dus mai târziu la Autun , unde este înmormântat în Catedrala Autun , dedicata lui Lazăr ca Saint-Lazare. Cu toate acestea, locuitorii din Marsilia au pretenţia de a fi în posesia capului, pe care le venerează încă.
Pelerinii, de asemenea, vizita un alt mormânt pretinse a lui Lazăr de la Vézelay Abbey în Burgundia.
În mănăstirea Sfintei Treimi de la Vendôme , o amuletă conţine o lacrima vărsata de Iisus , la mormântul lui Lazăr.
As putea sa va mai umplu vreo cateva pagini cu ce isi aroga francezii ca le apartine.Evident adevarul in cazul francezilor nu tine smerenie,frica de Dumnezeu sau etica a onoarei.Ei isi aroga multe drepturi ce nu le au.dar ,ma rog,sa revin la Invierea lui Lazar
Cum vede Ortodoxia de Est Invierea lui Lazar
În Biserica Ortodoxă de Est , precum şi bizantin Biserica Catolică , cu o zi înainte de Duminica Floriilor este celebrată Sâmbăta lui Lazăr . Aceasta zi, împreună cu Duminica Floriilor, deţine o poziţie unică în anul biserică, ca zile de bucurie şi de triumf între penitenţă a Postului Mare şi doliu de Săptămâna Mare . Lecturile biblice şi imnuri pentru Sâmbăta lui Lazăr se concentreze pe învierea lui Lazăr ca o prefigurare a Învierii lui Hristos , şi o promisiune a Învierii general . Narativ Evanghelia este interpretat în imnuri ca ilustrând cele două naturi ale lui Hristos: umanitatea Lui în a cere, "Unde l-aţi pus?", şi divinitatea Lui poruncind lui Lazar sa iasa din morti.Multe de imnuri Învierii de duminică normală de serviciu, care sunt omise în Duminica Floriilor, sunt cântate în Sâmbăta lui Lazăr. În timpul Sfintei Liturghii , Imnul botez, "Asa cum multi ca au fost botezaţi în Hristos, s-au pus pe Hristos", este cântată în loc de Trisaghion .
În Rusia, este tradiţional să mănânce caviar în Sâmbăta lui Lazăr.
Pe sâmbătă înainte de Săptămâna Sfântă, Biserica Ortodoxă sărbătoreşte o sărbătoare importantă a anului, miracolul a Domnului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos, când a înviat pe Lazăr din morţi, după ce a zăcut în mormânt patru zile. Aici, la sfârşitul Postului Mare şi a patruzeci de zile de post şi pocăinţă, Biserica combină această sărbătoare, cu care de Duminica Floriilor. În triumf şi bucurie a Bisericii poartă mărturie la puterea lui Hristos asupra morţii şi înalţă pe El ca Rege înainte de a intra în săptămâna cea mai solemnă din an, cel care îi conduce pe credincioşi, în amintirea suferinţei şi morţii Sale şi se încheie cu sărbătoarea mare şi gloriosa de Paşti.
Istoria Biblică
Învierea lui Lazăr
Învierea lui Lazăr este una din minunile lui Iisus, consemnată numai în Evanghelia după Ioan (11:1-46), în care Iisus îl aduce la viață pe Lazăr din Betania la patru zile după înmormântarea acestuia.
Teologii Moloney și Harrington privesc învierea lui Lazăr ca pe o minune care va declanșa șirul de evenimente ce vor duce la Răstignirea lui Iisus. Ei o consideră "o înviere care va duce la moarte", în care învierea lui Lazăr va duce la moartea lui Iisus, Fiul lui Dumnezeu, la Ierusalim ca să se arate Slava lui Dumnezeu.
În conformitate cu Evanghelia după Ioan, surorile lui Lazăr îl informează pe Iisus că Lazăr este bolnav și îi cer ajutorul. Dar Iisus afirmă:
"Această boală nu este spre moarte, ci pentru slava lui Dumnezeu, pentru ca Fiul lui Dumnezeu să fie slăvit prin ea."
Iisus își amână călătoria cu două zile. Ucenicii lui Iisus se tem să se întoarcă în Iudeea, dar Iisus le poruncește să meargă cu el, afirmând:
"Lazăr a murit și mă bucur că n-am fost acolo, pentru ca voi să credeți."
În momentul când au sosit în Betania, Lazăr era mort și îngropat de patru zile. Marta, una din surorile lui Lazăr, l-a întâmpinat pe Iisus și i-a spus: "Dacă ai fi fost aici, fratele meu n-ar fi murit", dar Iisus a asigurat-o că fratele ei va învia și a spus:
"Eu sunt învierea și viața. Cel ce crede în mine, chiar dacă va muri, va trăi. Și oricine trăiește și crede în mine în veci nu va muri. Crezi tu aceasta?"
Apoi Iisus a spus: "Nu ți-am spus că dacă vei crede, vei vedea slava lui Dumnezeu?" Așa că au ridicat piatra. Iisus și-a ridicat ochii în sus și a zis:
"Tată, îți mulțumesc că m-ai ascultat. Eu știam că întotdeauna mă asculți, dar am zis așa pentru mulțimea care stă aici, ca să creadă că tu m-ai trimis."
După ce a spus aceasta, Iisus a strigat cu voce tare: "Lazăre, vino afară!" Mortul a ieșit, cu mâinile și picioarele legate cu fâșii de pânză și cu fața înfășurată cu o maramă. Iisus le-a spus lor: "Dezlegați-l și lăsați-l să meargă."
Minunea învierii lui Lazăr este semnalul care declanșează patimile lui Iisus. Ioan precizează că această minune va duce la decizia lui Caiafa și a Sinedriului de a plănui să-l ucidă pe Iisus.
Cum se vede in romano-catolicism
Nu exista o celebrare a Sfântului Lazăr in Calendarul General Roman, a Bisericii Romano-Catolice. La un moment dat, memorialul său a fost menţionat în Martirologiul roman pentru 17 decembrie editia 2005 .Martirologiul a mutat memorialul său la 29 iulie, în aceeaşi zi ca memorial al surorii sale Martha .
În Cuba , celebrarea de San Lazaro, pe 17 decembrie este un festival important. Data este celebrată cu un pelerinaj la o locuinţă capelă unde se afla o icoana a Sfântul Lazăr, una dintre cele mai sfinte icoane Cuba, în satul de El Rincon, în afara Havana .
Invierea lui Lazar in luteranism
Lazăr este prăznuit în Calendarul Sfinţilor din Biserica Luterană pe 29 iulie, împreună cu Maria şi Marta .
Contopirea Cerşetorul Lazăr cu Sfantul Lazar
Unde credeti ca se intampla aceste confuzii???!!
Evident ca la infumuratii si gomosii de francezi
ICersetorul lazar din parabola (zi de sarbatoare 21 iunie) şi a lui Lazăr din Betania (17 decembrie zi de sărbătoare), au fost adesea confundate, unele biserici sărbătoresc o binecuvântare de câini, asociate cu un cerşetor, pe 17 decembrie, Data asociată cu Lazăr din Betania. Si ca sa vedeti ca stiu ce zic vizitati urmatoarele"obiective turistice"
Un alt exemplu decontopirea poate fi găsita pe portalurile din Burgundia şi Provence. De exemplu, la portalul de vest al Bisericii Sf. Trophime la Arles , Cerşetorul Lazăr este întronat ca Sf. Lazăr. Exemple similare se gasesc la biserica de la Avallon , portalul central la Vézelay , precum şi portalurile de la catedrala din Autun .
Ordinul de Sfântul Lazăr
Ordinul Militar şi ospitalier Sf. Lazăr din Ierusalim (OSLJ) este un ordin religios / militar al cavalerismului , fondat de cavalerii ospitalieri în secolul al doisprezecelea de către cruciaţi a Regatului latin al Ierusalimului.Acestia au infiintat un spital pentru leprosi.
Cei care sufereau de lepra considera pe Cerşetorul Lazăr (Luca 16:19-31) ca patronul lor
Lazăr ca Babalu Aye în Santeria
Prin sincretism , Lazăr (sau mai exact contopirea celor două cifre, numit Lazăr), a devenit o figură importantă în Santeria ca zeitate Yoruba Babalu Da . Ca cerşetor al Evangheliei creştine , Luca, Babalu-Aye reprezintă pe cineva acoperit cu răni lins de câini care a fost vindecat prin intervenţia divină. Farmece de argint cunoscute sub numele - carja Sf. Lazăr - in romano-catolicism, sunt niste medalii ce sunt purtate ca talismane pentru a invoca ajutorul divinităţii syncretized în cazuri de suferinţă medicală, în special pentru persoanele cu SIDA . În Santeria, data asociat cu Sf. Lazăr este 17 decembrie, în ciuda încrederii în iconografia asociate cu cerşitul sfântul ,a cărui zi de sărbătoare este 21 iunie.
Sper ca am reusit sa va spun tot ce stiu si am citit despre Lazar,ca personaj biblic si Invierea lui Lazar ca fenomen mistic.
Articolul a fost constituit din cunostintele mele si traducerea mai multor articole din diverse enciclopedii franceze,engleze si grecesti..
http://ro.netlog.com/artasireligie/photo/setid=...-
Lazăr din Betania, de asemenea, cunoscut sub numele de Sfântul Lazăr sau Lazăr a celor patru zile, este subiectul unui miracol proeminent atribuit lui Isus în Evanghelia după Ioan , în care Isus îl readuce la viaţă la patru zile după moartea sa.Tradiţiile Ortodoxă de Est şi romano-catolici oferă conturi diferite de evenimentele ulterioare ale vietii sale. Numele Lazăr (din ebraică : אלעזר, El ʿ Azar, Eleazar - "Dumnezeu este ajutorul meu" ) este, de asemenea, dat la o cifră a doua în Biblie: în narativă lui Lazăr şi Dives , atribuite lui Isus, în Evanghelia de Luca . De asemenea, om bogat şi Cerşetorul Lazăr, spune narativ al relaţiei (în viaţă şi în moarte), intre un om bogat fara nume şi un cerşetor sărac, numit Lazăr. Deşi cele două personaje, numit Lazăr au fost uneori confundate din punct de vedere istoric, ele sunt în general două caractere diferite. Aluzii la Lazăr ca un cerşetor sărac luat la " sânul lui Avraam ", ar trebui să fie înţeles ca referindu-se la Lazăr, mentionat in Luca, mai degrabă decât Lazăr înviat din morţi în Ioan. Referindu-se la scrierea lui Ioan despre învierea lui Lazăr, numele de Lazăr, este adesea folosit pentru a însemna restaurarea corpului la viaţă. De exemplu, termenul ştiinţific " taxon Lazăr "se referă la organisme care reapar în fosile, după o perioadă de extincţie aparent, şi fenomenul Lazăr se referă la un eveniment în care o persoană se întoarce la viaţă în mod spontan (inima incepe sa bata din nou), după resuscitare . Există, de asemenea, numeroase utilizări literare ale termenului. Naraţiunea biblică despre învierea lui Lazăr se găseşte în capitolul 11 din Evanghelia lui Ioan. Lazăr este prezentat ca un discipol al lui Isus, care locuieşte în oraşul de Betania, lângă Ierusalim . El este identificat ca fratele cu surorile Maria şi Marta . Surorile trimite cuvântul lui Isus că Lazăr ", pe care îl iubeşti," este bolnav. (de aici termenul de -prieten- al lui Iisus). În loc sa plece de îndată în Betania, în funcţie de narator, Iisus rămâne în mod intenţionat inca două zile înainte de începerea călătoriei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
AVEM SFINTI
Sunt mii de sfinţi
Ce-au îndurat martiriu,
Chinuri cumplite ei au suferit,
Dar câţi din oameni
Ştiu de-a lor durere,
Câţi despre ei au auzit?
Avem mulţi sfinţi
Ce mijlocesc la Domnul
Pentru a noastră mântuire,
Să le aducem şi noi astăzi
Prinos de mulţumire.
Să le urmăm credinţa neclinită
Şi dragostea de Dumnezeu,
Să îi rugăm să ne ajute,
Căci drumul vieţii este
Din zi în zi mai greu.