"Doamne, mintea mea lipsita de putere nu poate ajunge la Tine. Ca si regele Avgar Te chem: "Vino si tamaduieste-mi ranile gandurilor mele celor rele si.... Te voi lauda ziua si noaptea Te voi vesti oamenilor, ca toate neamurile sa stie ca Tu, Doamne, savarsesti minuni ca si altadata, ierti pacatele, sfintesti si dai viata"....
Rugati-va pentru mine, toti Sfintii, ca sufletul meu sa invete smerenia lui Hristos ...
- Care sunt conditiile de intemeiere a unei familii?
sursa
http://archive-ro.com/page/1414172/2013-02-16/http://cenaclulluminalina.ro/index.php/meniu-interviu/98-despre-taina-casatoriei-pr-arsenie-papacioc
- Care sunt conditiile de intemeiere a unei familii?
-
Conditiile de intemeiere a unei familii sunt la fel, in orice moment
istoric. Exista amanunte de care trebuie sa tinem seama, precum saracia,
dar nu asta impiedica valoarea trainiciei unei familii, pentru ca
iubirea imbogateste orice. Ce dulce este iubirea!... Dar sa nu se mearga
pe instincte si pe placeri intr-o casnicie, ci gandind la un scop
suprem: mantuirea reciproca. Stimularea continua reciproca spre acest
scop este obligatorie, pentru ca e o mare raspundere. Valoarea unei
flori nu sta intr-o petala pe care a luat-o vantul, ci trebuie vazuta
valoarea intrinseca a florii.
Asa ca, dragii mei, o casnicie se poate intemeia pe o iubire adevarata
si pe o coordonata exclusiv crestina. E o mare greseala sa te
indragostesti de un baiat sau de o fata, si punem problema casatoriei
pentru ca mi-e drag de el sau de ea. Nu, nu. Trebuie vazut, cat de cat,
daca sunt strabatuti de fiorii sfintei raspunderi pe care o cere
casatoria. Pentru ca o femeie care se casatoreste, ea va naste si ea
trebuie sa re-nasca copilul, prin educatie. Deci trebuie sa fie foarte
pregatita.
Eu
opresc o serie intreaga de tineri care vin sa ma cerceteze in sensul
asta de a se amagi prin sarutari, care mai apoi se consuma si pier. Ca
bine a zis cine a zis, ca: este mai lunga calea pana la sarut decat
aceea pana la pacatul cel mare.
Si se
consuma in felul acesta de a-si manifesta iubirea, incat nu se deosebesc
de paganii care se casatoresc pentru placeri. A gresit un baiat cu o
fata; dar ea a rezistat la inceput, iar el i-a zis: "Nu, asta face parte
din ritmul dragostei..." "... Si un prunc la anul, bland si mic, sa
creasca mare si voinic, si noi sa mai discutam un pic, si la botez!" -
datorita ritmului dragostei. Pentru ca frumusetea o sa se mai schimbe,
dar trebuie sa ramana mai departe frumusetea crestina din fiecare,
pentru fiecare. Asta e verigheta, care se si da: iubirea celuilalt catre
celalalt. Adica iubirea nu are nici inceput, nici sfarsit - asta ar fi
semnificatia verighetei.
Exista mai multe conditii, din punct de vedere
strict religios, pe care trebuie sa le indeplineasca tinerii, si
printre ele sunt si acestea doua: sa se iubeasca, si sa fie si parintii
de acord. Aici, de multe ori, este un conflict intre iubirea tinerilor
si acordul parintilor. Si atunci trebuie sa optam pentru unul din doua,
daca lucrurile nu mai pot ramane pe loc: sa se iubeasca in Hristos, cu
scopul casatoriei.
- Cum putem sti ca partenerul e cel pe care ni-l daruieste Dumnezeu?
-
Trebuie sa simti ca celalalt e pentru tine. Exista o forta nevazuta in
tine, cu care simti ca acesta este... cel ce este. Il vezi cum se
manifesta, ii vezi naivitatea celuilalt, cumintenia, dorinta de a se
darui, dar nu doar numai pentru placeri; pentru ca, de multe ori,
dorinta acopera scopurile. Adica, domnule, nu mai tin cont de nimic, ne
iubim. Ca pana la urma sa-si puna problema despartirii, pentru ca nu-i
mai convine, pentru ca s-au consumat curiozitatile si au aparut alte
imprejurari ispititoare. Sa aiba, deci, o identitate crestina, un eroism
de a-si mentine aceasta identitate.
- Daca doi tineri se iubesc, dar sunt necredinciosi, in dragostea lor mai este prezent Hristos?
- Sunt necredinciosi unul fata de altul, sau necredinciosi fata de Dumnezeu?
- Fata de Dumnezeu.
- Acum
vreau sa va spun un lucru: sa stiti ca nici inteligenta, si nici orice
educatie, nu are nici o valoare daca nu este in slujba dragostei si a
iubirii. Dar nu putem sa-i oprim sa nu se casatoreasca. Insa, nu ajung
nicaieri, daca nu sunt cu Hristos. "Ne iubim, si gata!" Acesta este
instinct si nimic altceva. Iubirea aceea nu are durabilitate.
Casatoria
in sine trebuie sa se faca dupa cum spune proverbul: ori bine, ori
deloc! - fiindca este in slujba unui ideal, nu in slujba placerilor
numaidecat. Iubirea, casatoria care urmeaza, daca nu slujeste unor
idealuri mai inalte - chiar necasatorit, dar mai ales casatorit - sigur
ca nu ajungi la nimic pozitiv: nu faci decat sa pierzi un timp atat de
scump.
Daca
se iubesc, este un fel de a vorbi. Ce rost are sa mai vorbim ca sa
iubesc, dar nu cred in Dumnezeu! Nu exista nici un fel de siguranta de
percepere in viitor, de sens, de scop, daca nu exista Dumnezeu. Daca nu
este in Biserica, nu exista nimic! Acesta ar putea sa fie raspunsul care
sa raspunda la intrebarea ce ati pus-o.
Ce sa le cerem? Casnicia are nevoie de educatia copiilor,
de a-i invata sa se inchine. Pot sa traiasca ca niste pagani, fara nici
un fel de ideal? N-au batut clopotele destul ca sa se destepte
tineretul acesta? Iar cuvantul acela, ca "astazi familiile trec prin
momente dificile", nu prea sunt de parere. Pentru ca atunci cand
traiesti prezentul, nu mai poti sa vezi defectiunile in actiuni: vezi
numai perfectiunile. 0 tendinta mereu de a ma completa facand bine
primul pas spre asa ceva.
- Taina Cununiei
lucreaza si asupra oamenilor necredinciosi? Pentru ca astazi oamenii se
cununa fara sa aiba habar ce inseamna cununia, sau chiar relatia cu
Dumnezeu.
- Daca
sunt necredinciosi, nu are nici un haz, cum am zice. Dar, daca s-au
cununat la Biserica inseamna ca sunt, cat de cat, credinciosi. Daca sunt
necredinciosi, nu se mai cununa.
- Dar daca o fac doar ca pe o datina, Taina Cununiei lucreaza oricum?
Nu
putem spune ca nu lucreaza din momentul in care se face, pentru este
incadrata intr-o intreaga ceremonie, cu harul preotiei...
Nu
recomandam deloc aceasta taina a cununiei, daca sunt necredinciosi.
Pentru ca avem prin aceasta Taina anumite pretentii, sau niste
raspunderi. Si daca aceste raspunderi sunt nedorite, nu se pot implini,
pentru ce mai plecam pe acest drum? Sau fac Taina aceasta numai dintr-o
datina? Cuvantul acesta datina este un cuvant mai scump si nu as vrea
sa-l implic aici, printre necredinciosi.
Se
cununau ca datina si mosii si stramosii nostri, si inca numai la
Biserica, fara primarie. Dar cununia era facuta cu scopuri extraordinar
de mari.
Asta
este o mare Taina, dragii mei! Mai intai de toate se pun in valoare
lucrurile asa cum le-a creat Dumnezeu. Bmeinteles, nu este singura Taina
- mai mult decat atat este calugaria.
Pe
urma, sa ne gandim ca se vor satura unul de altul foarte repede, neavand
nici un ideal care sa-i ajute, ca nu e har. Harul este acolo unde este
credinta. Dumnezeu nu da harul ca la un milog - la o mana intinsa
tiganeasca -, il da doar daca te jertfesti.
Datina
aceasta se savarseste datorita unui scop, cu o raspundere
extraordinara. Sa nu se incurajeze cineva ca o face din datina. E o
iubire subreda care nu dureaza. Cum ar zice omul: "O luna de miere si o
viata de amar!"
- Parinte, astazi se intelege din ce in ce mai putin rostul barbatului si al femeii in casnicie. Puteti sa ne spuneti care este rostul lor in viata de familie?
- Adevarul este ca nu sunt de parere cu cuvantul acesta "astazi". Barbatul si femeia sunt aceeasi cu cei pe care i-a creat Dumnezeu la inceput, cu un scop bine definit.
S-a facut o constatare: intrucat femeia a fost roaba mii de ani, si cu ocazia Edictului de la Milan, Sfantul Constantin
cel Mare a dat libertate si femeii, ca sa nu mai fie omorata fara
judecata - s-a transmis atavic, adica a trecut peste veacuri teama
femeii de barbat, si a ramas femeia cu spaimele acestea atavic
transmise. Nu este permis acest lucru.
Femeia
inseamna "imparateasa daruitoare". Femeia, daca zici ca-i slaba,
totusi, din momentul in care te-ai angajat sa te numesti sot, nu te poti
numi sot, decat langa o sotie. Trebuie sa o pui pe tron, cu orice chip!
Sa nu se mai vada in femeie numai un scop meschin sau un lucru de
cazna.
Femeia este extraordinara in creatia lui Dumnezeu! Dati-va seama ca destinul intregii omeniri depinde de cuvantul Fecioarei Maria, libere: Fie mie dupa cuvantul Tau (Luca 1, 15). Si s-a schimbat destinul intregii omeniri, si chiar al lui Dumnezeu in lume.
Maica Domnului este o femeie care a deschis portile fericirii, libertatii si vesniciei in lume.
Femeia
trebuie cu orice chip respectata, pentru ca daca Dumnezeirea ar intreba
omenirea: "Ce este in omenire?", n-ar intreba paternitatea, ci
maternitatea! Deci, femeia joaca un rol primordial in ceea ce priveste
creatia lui Dumnezeu, barbat si femeie.
Putem
noi, oare, sa desprindem o Taina atat de importanta de cuvintele
Mantuitorului: Fara de Mine nu puteti face nimic! Acestea sunt cuvinte
dumnezeiesti, si tot ce a spus Hristos este adevarat.
Lumea
crestina, daca ar fi atenta numai la aceste cuvinte, ar fi mult mai
controlata si s-ar descoperi mai repede ori valorile, ori defectele.
Pentru ca El este Vita si noi suntem mladitele. Poate mladita sa
rodeasca ceva fara vita?
Maica
Domnului reprezinta neamul omenesc. Femeia nu trebuie vazuta ca o
roaba. Pentru ca, desi spunem in rugaciunile Tainei Cununiei, ca femeia trebuie
sa se supuna barbatului, acesta din urma trebuie sa fie atent ca i se
spune, tot in aceeasi rugaciune, ca trebuie sa o iubeasca. Daca nu o
iubeste, nu o sa-l asculte. Barbatul, daca nu asculta de acest cuvant,
se face raspunzator de indaratnicia femeii. Deci, trebuie sa o iubeasca
cu orice chip.
In
casnicie se intra prin foarte multe transformari si lucruri neprevazute,
datorita marilor intimitati: nastere de copii, care nu se face numai
citind cum se face, ci se naste in modul cel mai normal de catre toate
femeile, fie imparateasa, fie femeie de rand.
Cuvantul
femeie trebuie, cu orice chip, mult mai respectat, pentru ca, va repet,
cuvantul femeie inseamna "imparateasa daruitoare", si daruirea este
toata Scriptura.
- Dar putem identifica, in viata de familie, un rost diferit al femeii de al barbatului, si al barbatului de al femeii?
- In ce priveste idealurile, nu. Dar in ceea ce priveste preocuparile, fiecare are indeletnicirea lui.
- Ne puteti spune care este scopul ascultarii in viata de familie?
- Daca este iubire lucrurile se rezolva de la sine: se uita unul la altul si stiu ce au de facut.
In ce priveste copiii, ei trebuie educati de mici, sa le imprime in suflet ideea de Dumnezeu cu orice chip, ca astfel, incet-incet, sa creasca in invatatura crestina.
- De ce spune ca barbatul este cap femeii?
- Si femeia ce este, daca barbatul este cap? Unde este situata fata de cap?
Barbatul
este cap femeii in sensul unei armonii care trebuie sa existe,
respectandu-se indeletnicirea fiecaruia. Cand se spune ca femeia este
grozav de valoroasa in creatia lui Dumnezeu, asta nu insemna ca barbatul
nu este nimic. Pentru ca supunerea, in sine, inseamna mantuirea in
sine.
Femeia
nu se supune pentru ca este miloaga, ci se supune pentru ca sa
intregeasca armonia lucrurilor. Ea este cea care face efortul cel mai
mare pentru ca barbatul sa-i fie cap, din momentul in care il iubeste.
Intre cei doi soti nu exista grad de rudenie. Daca barbatul este capul, femeia este
tot cap. Trebuie sa se supuna unul fata de altul; fiindca sunt foarte
dese situatiile in care barbatul o intreaba si-si asculta femeia.
Ei trebuie sa se iubeasca. Daca nu se iubesc, relatia dintre soti este numai o ordinara galceava.
Daca
barbatul este cap, femeia este inima! Si inima este mai mult decat
orice, este adancul cel mai adanc al fiintei omenesti, este chiar locul unde Dumnezeu si-a facut locas. Si daca ea este inima, e si el inima, fiindca iubirea armonizeaza casnicia.
Iubirea
raspunde la toate intrebarile: iubirea aduce prunci, care dau valoare
nemaipomenita casniciei - zambetul lor -, si creeaza unitate
nezdruncinata familiei.
Dar, va repet, nasterea de prunci nu este scop casniciei, este o consecinta. Scopul este stimularea reciproca spre mantuire.
- De multe ori relatia dintre cei doi se raceste. Cum se poate depasi aceasta criza?
- Daca punem intai problema iadului, nu mai vorbim de rai!
Nu se
pune problema. Acestea sunt consecintele vietii. Calcarea gresita,
pacatele, inseamna iadul. Raceala dintre cei doi este consecinta
pacatelor.
Dumnezeu
este drept, poate sa faca orice. Dar un singur lucru nu poate sa faca:
sa-si calce cuvantul! Fiindca prima porunca data in rai a fost: Sa nu
mananci din pomul asta! - si a mancat. Consecinta a urmat imediat,
fiindca exista si dreptate dumnezeiasca, nu numai mila. Si face orice ca
sa ne scape de caderile acestea. Caderile de dupa Adam, pe care le
facem noi, le rezolvam prin Taina Spovedaniei.
Nu putem sa discutam despre dracul, fara sa vorbim despre Dumnezeu. In creatie el este un tolerat.
Noi
nu putem sa-i invatam sa iubeasca. In iubire nu exista nimic rational.
"Nu stiu de ce il iubesc pe acela!" Iubirea nu are nici inceput, nici
sfarsit, exista deodata cu Dumnezeu.
Deci, ca sa se depaseasca aceasta raceala trebuie sa duca o viata crestineasca.
- Se accepta ca cei casatoriti sa aiba relatii trupesti, fara scopul procreerii?
-
Scopul casatoriei nu este numai placerea, dragul meu. Placerea este o
consecinta, scopul este nasterea de copii. Dar nici nasterea de copii nu
este un scop, ci este vorba de o stimulare permanenta reciproca. Asta
este casnicia! Sigur ca va trebui sa avem si marile intimitati, ca sot
si sotie, dar cu un scop, nu numai cu placere.
As
putea sa spun, pentru ca lucrul acesta priveste pe toata lumea: nu are
nici un sens casatoria doar pentru placere. Casnicia inseamna ajungerea
in vesnicie, si daca acest scop nu este avut in vedere, ci se cauta
numai placerea, atunci casnicia nu-si implineste scopul.
Daca
ei se hotarasc reciproc pentru o curatenie, dar cu adevarat, nu sa se
mazgaleasca si sa faca prin dos fel de fel de greseli. Ori sa-si vada de
casnicie si de nastere, ori sa nu se mai impreune!
- Ce parere aveti de relatia dintre o fata si un baiat care este la moda acum?
-
Intai de toate, odata cu varsta, cresc si sentimentele. Exista un obicei
- mai mult a devenit o traditie - sa ai un iubit. Acum nu-i mai spune
iubit, ii spune prieten. Este un paravan acesta; nu exista prietenie
intre baiat si fata, decat iubire. Se merge cu mintea foarte adanc pe
intimitati, iar prietenia e cu totul altceva: fara nici cel mai mic
interes. Relatia cu o fata nu se face doar din dorinta de a avea o
relatie, ci cu scopul unei casatorii; iubirea nu inseamna lins. Are o
motivatie daca va fi sotia ta. Dar e foarte prematur sa spui ca va fi-
sotia ta, cand abia ai inceput studiile, cand abia ai inceput sa ai si
tu gust de fete.
Chiar azi a venit un baiat care mi-a spus: "Parinte, iubesc o fata!" "Si mori dupa ea?", i-am raspuns. "Da, parinte!"
Acum
va intreb pe dumneavoastra, opresti viata pe loc pentru niste sentimente
asupra unei persoane, care deja il parasise? Unde-i barbatia? Unde-i
cavalerismul? Unde este energia, curajul? Unde-i puterea de a acapara?
Daca
te prinde fetita ca nu esti stapan pe tine, se duce acolo unde-i
protejata. Ea are niste forte sufletesti nemaipomenite. Fata are un
instinct de conservare mai dezvoltat si o crestere a puterii rationale
mai din vreme decat baiatul. Ea poate sa fie mama si la 13 ani. Citeam
acum, intr-un ziar, ca o fata a nascut la 11 ani chiar! Pe cand un baiat
nu poate sa fie tata la varsta asta. Dar si puterea ei de a acumula
rational e mai scurta - pana la 20-21 de ani, pe cand a barbatului e
pana la 30 de ani. Incepe sa mearga pe linia unor interese de viitor.
Avand un mai mare instinct de conservare vrea sa puna mana chiar pe Alexandru Macedon, adica pe un mare erou. Si daca tu esti erou, intr-un fel, te-a ochit.
Cunosc
un baiat, foarte destept, student. Era si baiat serios, nu-si pierdea
vremea, spunea: "Toate la vremea lor". Si o fata, mediocra din punct de
vedere intelectual, nu s-a lasat cu nici un chip - ii scria scrisori,
statea in calea lui... Si a intrebat-o o colega: "tie nu ti-e rusine?"
Ea i-a raspuns: "Vreau sa vad cum reactioneaza un om destept la astfel
de propuneri!" Daca acel baiat era mai putin stapan pe el, punea mana pe
ea; asa ca ei ii convenea aceasta lupta, si intr-un sens si in altul.
Daca este destept, este destept peste tot, si atunci lasa lucrurile la
vremea lor. Zice Solomon: "Este vreme pentru toate, dar fiecare la
vremea lor!"
Floarea
sta in glastra; baiatul trebuie sa umble sa si-o aleaga. Fata nu
trebuie sa bata cararile baiatului, ci baiatul sa dea peste ea. Si apoi,
voi trebuie sa pretuiti foarte mult femeia. Ea este o creatie a lui
Dumnezeu extraordinara. Va dati seama ce puteri are o femeie sa te
scoata dintr-o stare amarata? Faptul ca un barbat stie ca acasa are
parte de iubire desavarsita il face sa munceasca, sa castige razboaiele,
sa-si rezolve problemele. Sa stiti ca femeia nu gandeste simplu. Chiar
daca nu e invatata, ea are o putere de patrundere deosebita, si e mult
mai realista decat un barbat. Ea are inca de azi un sentiment pentru
ziua de maine. Insa noi discutam, rationalizam niste lucruri, dar in
iubire nu este nimic rational.
Un
student la Politehnica se indragostise de o fata foarte urata. M-am
trezit cu el la mine sa-mi ceara sfaturi, ca era innebunit dupa ea. Ea,
saraca, n-avea cum sa speculeze iubirea, pentru ca nu avea nimic, era
urata. Dar nu exista femeie urata. Femeile sunt ca florile: toate sunt
frumoase, dar fiecare in felul ei. Barbatul trebuie sa se aplece sa o ia
- adica sa-i arate eleganta, pretuire. Atunci floarea isi arata si
mirosul si calitatile ascunse, pentru ca tu ai stiut sa rascolesti
adancurile si ai facut din ea ceea ce nu stia ca este. Femeia trebuie
pretuita, sa stiti, pentru ca mai intai ne reprezinta o femeie in Imparatia cerurilor: Maica Domnului. Te cutremuri, ti-e si frica sa vorbesti comparand-o pe ea cu oamenii!
Sa va
spun un caz. Ati auzit de Clemenceau? A fost un om de stiinta francez,
care a creat o epoca in vremea lui, dar care era ateu. Pe acest
Clemenceau l-a calcat o masina, si, desigur, a aparut o editie speciala:
"Marele Clemenceau lovit!" "Marele Clemenceau internat in spitalul
cutare! ingrijit de doctorul cutare!", care informa lumea in acesti
termeni la superiativ. A scapat din accident acest Clemenceau si a spus
asa: "Domnule, pe mine nu doctorii acestia m-au facut sanatosi, ci o
asistenta care se ocupa de mine, de care nu a vorbit nimeni, nici un
ziar!" In acest timp, un alt mare om de stat si scriitor, a fost si el
calcat de o masina, si a vrut sa fie dus la spitalul unde erau
calugarite. "Dar cum, dumneavoastra care erati...!?" "Treaba voastra ce
credeti, eu vreau sa ma fac sanatos!" Vedeti ce superioara este femeia
in creatia lui Dumnezeu?
Am
atras atentia la fete sa nu se grabeasca in privinta acceptarii unei
prietenii cu un baiat, daca nu este credincios. Le intreb: "E crestin?"
"Nu, dar acum doreste sa se faca!" "Bine, dar cum crezi tu, care ai
crescut in biserica, ca il vei invata tu acum sa se inchine?
Maine-poimaine asta iti da in cap!" Asta e o enorm de mare greseala.
Prietenia adevarata este daca ideile sunt comune; cautati-vala biserica,
nu la discoteci si pe trotuare! Cel mai bine este sa nu te grabesti, de
la inceputul inceputurilor. Daca este inevitabila o intalnire intre un
baiat si o fata, acesta trebuie sa o cultive, sa-i semene calitatea de a
fi productiva din punct de vedere sufletesc - pentru ca trupeste, cum
am spus, nu e o problema. Ai vazut ca are un defect, completeaza cu
sfatul si cu comportamentul tau sa-si indrepte defectul. Trebuie sa fie
pregatita sa duca toate aceste lucruri, iar tu trebuie sa o intretii cu
orice chip in problemele ei, sa o stimulezi continuu. Ea nu se baga in
problemele tale, nici nu are cum - daca esti o personalitate, daca
incearca, da gres.
0
problema mai intima care trebuie lamurita este ca cei mai multi tineri
se gandesc la o casatorie pentru placeri, mai intai, ceea ce este o mare
greseala. Aceste lucruri ti le-a dat Dumnezeu gratuit, nu trebuie sa te
mai preocupe. Nasterea de copii este o consecinta, nu e un scop suprem
al casatoriei. Scopul este stimularea reciproca pentru mantuire. Asadar
este o greseala sa construiesti o relatie pe niste motive imediate - sa
fie o luna de miere si o viata de amar. Trebuie gandit daca rezista la
toate greutatile binecuvantate ale casatoriei. Prin urmare, trebuie sa
vezi intr-o iubita, de la inceput, cand poti sa judeci - pentru ca daca
te-ai indragostit nu mai judeci - niste lucruri pentru viitor, pana la sfarsitul vietii.
Deci, este dezavantajul celui care se indragosteste prost, pentru ca a
vazut ceva superficial; el nu mai simte frumusetea aceea grozava a
iubirii. Trebuie sa o iubesti, sa urmaresti pacea in familie. Pacea e
mai mare decat dreptatea de patru ori. Are si ea uneori indrazneala si
un punct de vedere. Nu trebuie sa o desconsideri! "Nu prea vad eu cum ai
dreptate, dar tare te iubesc, ca sa nu te contrazic!" Vedeti, iubirea
leaga totul. Acesta e simbolul verighetei. Esti obligat sa o iubesti cu
toate fortele, bineinteles, la masura, nu cat pe Dumnezeu, si ea este
obligata sa se supuna. Nu este o umilinta in sensul in care azi oamenii
ironizeaza supunerea femeii, din contra, ea se supune ca o stapana.
Actul de smerenie al ei este plin de har. Sotul sa iubeasca astfel de
pozitii la sotia sa, si sotia sa sa nu se sperie de faptul ca trebuie sa
asculte. Si zice chiar la rugaciunile de la nunta: "Ca sa dainuiasca in
veci casatorialor!"
Am
cununat odata pe cineva si, cand am ajuns la rugaciunea unde preotul
spune: "Iar femeia saasculte de barbat!", toata lumea s-a uitat la
mireasa si mireasa a plecat capul. Mie nu mi-a convenit acest moment.
Dar am tacut pana mi-a venit vremea la predica si i-am spus: "Am
constatat ca lumea n-a fost atenta la cuvintele de mai inainte care
spuneau ca barbatul este dator sa-si iubeasca sotia. Draga mireasa, daca
nu te iubeste, sa nu-l asculti! Draga mireasa..." Sa nu ne jucam cu
cuvintele! Fata nu e numai o jucarie de pat sau o jucarie de bucatarie.
Femeia, cu gingasia ei: "esprit de finesse", e libera si nu o sa asculte
la infinit de un nepasator. Ca femeia buna nu e nimic mai bun, si ca
femeia rea nu e nimic mai rau. Deci trebuie cu orice chip sa o faci
buna.
Va mai
spun ceva: Mama naste, mama renaste, ea se ocupa de copii. Si, desigur,
foloseste cea mai frumoasa metoda din instinct, din iubire: il ingaduie
pe copil orice ar face acesta. Daca baiatul e navalnic, viteaz, i-a
intrat in cap sa cucereasca lumea, de ce sa nu? Dar in intalnirea cu
prietenii el incepe sa se vada inferior, pentru ca la primul contact cu
lumea n-a biruit, si se intoarce plangand la mama sa. Aceasta ii spune:
"Nu, puiul mamii, tu esti imparat, tu ai sa cuceresti lumea!" Astfel,
mama ii da continuu sentimentul de erou. Ea nu face lucrul acesta pentru
ca a invatat undeva, ci pentru ca-l iubeste si pentru ca nu vrea sa-l
vada un prost.
Nu
stiu daca ati citit o poezie scrisa de regina Elisabeta (Carmen Sylva),
sotia regelui Carol I: "De veti auzi de un erou care a cucerit in
razboaie si in urma lui a facut dreptate, sa stiti ca a avut o mama
buna;/ De veti auzi de un erou care a viersuit si versul lui a schimbat
sensuri de viata si frumuseti si inflacarari de inima, sa stiti ca a
avut o mama buna!", si tot asa vreo sapte eroi de felul acesta. Ei, mi-a
placut enorm! Aceasta este fata pe care trebuie sa o avem, sa o
pregatim, mai ales daca e preoteasa, caci multe fete o intreaba pe
preoteasa anumite intimitati femeiesti, mai repede decat pe preot.
- Cum sa ne crestem copiii?
- Sa-i
cresteti sa se mantuiasca. Ca metoda tot blandetea ramane cea mai buna,
pentru ca, folosind asprimea, copilul te asculta de frica si prinde
numai in piele invatatura ta. Dar daca te porti bland cu el: "Copilul
tatii, copilul mamii, uite asa...", el asculta, dar inregistreaza si el -
poate sa faca si nebunii -, el a inregistrat de la tine un cuvant, care
nu l-a inregistrat prin asprimea ta, ci prin blandetea ta. Cu alte
cuvinte, copiii mei sa ma asculte si dupa moartea mea, pentru ca le
raman: "Uite, Doamne, ce spunea mama si tata!" Dar daca te-ai purtat
aspru cu el, a miorlait, l-a durut si nu te asculta. Deci, ca metoda,
tot blandetea. Dar asta nu inseamna sa nu le impletim, ci sa fie si un
pic de asprime, pentru ca el doreste sa implineasca numai ce vrea el, nu
ceea ce trebuie. Dar foarte important este sa-i dai exemplu de viata.
Pentru ca el stie sa vorbeasca, nu l-ai invatat tu sa vorbeasca, dar
te-a auzit pe tine vorbind in casa si a invatat si el. Si-ti invata si
faptele tale. Deci, sa fii exemplu, acesta este cel mai mare lucru. Iar
pentru tineri, sa luptam in scoli pentru ora de religie.
- Vedeti, copiii merg la gradinita, la scoala, la joaca, in tot felul de influente nefaste. Cum sa facem sa eliminam acestea?
- Draga, grija asta cade tot pe familie, sa-l dirijeze continuu si sa
indrepte ceea ce au invatat gresit. Tot familia ramane pedagogul cel
mai bun. Si la scoala ii obisnuiesc cu comunitatea. E o oarecare ordine.
Nu este rea, dar s-ar putea sa fie o dirijare necrestina. El trebuie
invatat sa spuna ce s-a intamplat la scoala si parintii sa indrepte cu
orice chip greseala enorma pe care a facut-o un pedagog. Sunt mai putini
copii care spun: "Eu fac asa pentru ca m-a invatat profesorul", insa
aproape toti spun: "Asa m-a invatat tata sau mama". Pentru ca aici e
dragostea simtita de toti, din partea tuturor.sursa
http://archive-ro.com/page/1414172/2013-02-16/http://cenaclulluminalina.ro/index.php/meniu-interviu/98-despre-taina-casatoriei-pr-arsenie-papacioc
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
AVEM SFINTI
Sunt mii de sfinţi
Ce-au îndurat martiriu,
Chinuri cumplite ei au suferit,
Dar câţi din oameni
Ştiu de-a lor durere,
Câţi despre ei au auzit?
Avem mulţi sfinţi
Ce mijlocesc la Domnul
Pentru a noastră mântuire,
Să le aducem şi noi astăzi
Prinos de mulţumire.
Să le urmăm credinţa neclinită
Şi dragostea de Dumnezeu,
Să îi rugăm să ne ajute,
Căci drumul vieţii este
Din zi în zi mai greu.