"Doamne, mintea mea lipsita de putere nu poate ajunge la Tine. Ca si regele Avgar Te chem: "Vino si tamaduieste-mi ranile gandurilor mele celor rele si.... Te voi lauda ziua si noaptea Te voi vesti oamenilor, ca toate neamurile sa stie ca Tu, Doamne, savarsesti minuni ca si altadata, ierti pacatele, sfintesti si dai viata"....
Rugati-va pentru mine, toti Sfintii, ca sufletul meu sa invete smerenia lui Hristos...
CUVÂNT CĂTRE CREŞTINII ORTODOCŞI
DUMINICA SĂ MERGEM LA SFÂNTA BISERICĂ
Preot Ioan
Motto: „În afara Bisericii nu existǍ mǍntuire“ (Sfântul Ciprian) şi ca atare: „Să nu părăsim Biserica noastră Ortodoxă
precum este obiceiul unora, ci îndemnători făcându-ne,
cu atât mai mult cu cât vedem că se apropie ziua aceea“ (Evrei
10:25).
Iubiţi credincioşi,
Au
trecut aproape 2000 de ani de când, în
anul 40 după Hristos, în Scyţia Minor, adică în Dobrogea, a poposit întâiul
chemat al lui Iisus Hristos, respectiv Sfântul
Apostol Andrei, care a încreştinat poporul român şi, de atunci, poporul
nostru nu a fost decât CREŞTIN - ORTODOX. Marele nostru poet naţional,
Mihai Eminescu, spunea că: „SFÂNTA BISERICĂ ORTODOXĂ ESTE MAICA
NEAMULUI NOSTRU“. În fapt, strigăm în viaţă,
cel mai adesea, două nume: DOAMNE şi MAMĂ, adică, exact de
unde ne tragem.
În
liniştea dimineţilor de duminică şi în sărbători (când este cruce roşie în calendar), se aud clopotele Bisericilor,
care-i îndeamnă pe oameni să nu se lase robiţi de lucruri lumeşti sau amăgiţi
de fapte păcătoase, ci să vină la Sfânta Biserică spre a li se da hrană
duhovnicească. DUMINICA NU
ESTE O ZI A OMULUI, CI ESTE O ZI A DOMNULUI (DIES DOMINICA), ŞI DE ACEEA TREBUIE CONSACRATĂ LUI DUMNEZEU. Biserica Ortodoxă este un lăcaş sfânt, este „POARTA DE INTRARE ÎN CER“,
iar turlele ei sunt parcă nişte degete uriaşe, care ne arată că acolo sus, în
cer, este Cel pe care Îl căutăm şi tot acolo „ADEVĂRATA NOASTRĂ PATRIE“:
„UitĂ-te în stânga şi în dreapta, dar mai uită-te şi în sus!“ (Sfântul Ciprian).
„UitĂ-te în stânga şi în dreapta, dar mai uită-te şi în sus!“ (Sfântul Ciprian).
Omul
este format din trup muritor şi suflet nemuritor. „Să punem mai întâi caii şi apoi căruţa,
adică mai întâi sufletul şi apoi trupul“. Deci, ne ajung cele
şase zile acordate trupului, căci săptămâna are 168 de ore şi,
din acestea, măcar două ore să le întrebuinţăm pentru a merge la Sfânta
Biserică, să-I dăm slavă lui Dumnezeu, pentru ajutorul ce ni l-a dat în cursul
săptămânii şi să-I cerem cele ce ne mai trebuie spre mântuire.
CÂŢI DINTRE NOI FAC ACEASTĂ SOCOTEALĂ? CÂŢI DINTRE NOI, DIN
ACEASTĂ SOCOTEALĂ, ÎNŢELEG IUBIREA NEMĂRGINITĂ ŞI PURTAREA DE GRIJĂ A LUI
DUMNEZEU ???
Să
mergem la Sfânta Liturghie, dar acum, acum când încă mai avem picioare
zdravene, când încă mai suntem în putere.
„Las’ că mergi duminica viitoare la
Biserică“ este îndemnul diavolului. „Nici duminica asta să nu lipseşti de la Biserică“
este îndemnul
lui Dumnezeu. A merge la Biserică
în fiecare duminică este O
DATORIE SFÂNTĂ, este o poruncă. Cea dintâi poruncă a Bisericii
ne obligă în acest sens („Să
participăm cu evlavie la Sfânta Liturghie, în Duminici şi sărbători“)
şi, cu atât mai mult, cea de-a patra poruncă dumnezeiască: „ADU-ŢI AMINTE
DE ZIUA ODIHNEI (DUMINICA)
SĂ O SFINŢEŞTI...“.
Păi, cum sfinţeşti duminica? Dormind? Gătind? Spălând? Mergând la piaţă? Mergând
la târg? Lucrând pe câmp? Arând? Prăşind? Săpând?...
Dacă duminica nu mergem la Sfânta Liturghie înseamnă
că-I întoarcem spatele lui Dumnezeu. Iar când sufletele noastre vor ajunge în faţa lui şi vor fi judecate, atunci şi El ne va întoarce spatele zicându-ne: „Mergeţi de la mine blestemaţilor în focul cel veşnic... Adevărat grăiesc vouă, nu vă cunosc pe voi “
că-I întoarcem spatele lui Dumnezeu. Iar când sufletele noastre vor ajunge în faţa lui şi vor fi judecate, atunci şi El ne va întoarce spatele zicându-ne: „Mergeţi de la mine blestemaţilor în focul cel veşnic... Adevărat grăiesc vouă, nu vă cunosc pe voi “
Să
luăm aminte la cuvintele unui preot, care ne învăţa că nu trebuie să muncim duminica
fiindcă toţi banii câştigaţi, de fapt în păcat, îi vom pierde într-un fel sau
altul, mai devreme sau mai târziu: pe medicamente, la doctori, pe amenzi la
poliţie, ni-i fură hoţii, vine o grindină, vine o secetă mare, o revărsare de
ape Şi atunci cu ce ne-am ales? NE-AM ALES CU
PAGUBA ŞI CU PĂCATUL ! Amintiţi-vă că Dumnezeu nu i-a binecuvântat
pe israeliţii lacomi, care au lucrat în ziua de odihnă şi, când au ieşit să
adune mană au găsit-o stricată şi plină de viermi. Aşa au rămas israeliţii în
corturile lor să-L laude pe Dumnezeu. Aşa să rămânem şi noi creştinii în
Biserica Ortodoxă în fiecare duminică să-L lăudăm pe Dumnezeu. Dacă însă un
creştin - ortodox este angajat la un patron şi acesta îl obligă să lucreze duminica,
lipsindu-l astfel de slujba Sfintei Liturghii, păcatul şi paguba sunt numai ale
patronului.
SĂ NU UITAŢI NICIODATĂ OAMENI BUNI: „SUNTEM SĂRACI PENTRU CĂ
MUNCIM DUMINICA, NU PENTRU CĂ NU MUNCIM, DECI LUCRUL DE DUMINICĂ NU ÎMBOGĂŢEŞTE
NICIODATĂ PE NIMENI, CI DIMPOTRIVĂ, ÎL SĂRĂCEŞTE!“
Cineva a fost întrebat de un preot: „Ce faci
dumneata Duminica, atunci când ar trebui să mergi la Biserică?“ Şi el a răspuns: „Mă
uit la televizor!“
Preotul l-a întrebat: „Ştii dumneata ce înseamnă asta? Înseamnă că ai
televizorul în faţă şi pe Dumnezeu în spate! Du-te acum şi mută televizorul în
spate şi pe Dumnezeu în faţă!“
Bine mai zicea bunica mea:
„DUMINICA NICI RĂDĂCINILE DE PĂMÂNT SĂ NU LE SCUTURI“.
„DUMINICA NICI RĂDĂCINILE DE PĂMÂNT SĂ NU LE SCUTURI“.
Iată ce făceau bunicii şi străbunicii noştri.
Sâmbătă spre seară, când bătea clopotul de vecernie, dacă se aflau pe câmp, opreau
lucrul, dejugau boii, iar când clopotul se oprea, înjugau boii din nou şi plecau
acasă la odihnă până luni dimineaţa. Există oameni şi chiar destul de mulţi,
care se ruşinează să meargă la Sfânta Biserică. Ruşinea aceasta este sigur de
la diavol, care caută pieirea noastră. Să ne aducem aminte că şi de Noe au râs
oamenii când făcea o corabie pe uscat, dar el nu s-a ruşinat, ci a respectat porunca lui
Dumnezeu de a face corabia. CEI CARE AU RÂS DE EL S-AU ÎNECAT, IAR NOE A
SCĂPAT. Corabia lui
Noe cea de odinioară, plutind peste puhoaiele potopului, preînchipuia Sfânta
Biserică Ortodoxă = Corabia mântuirii peste puhoaiele pierzării. Deosebirea
este că în timp ce corabia lui Noe a fost închisă de Dumnezeu pe dinafară şi
nimeni n-a mai putut intra, „Corabia Biserică“, cea cu cruce pe
catarg, are intrarea deschisă şi mai pot intra oameni învălmăşiţi de puhoaiele
păcatelor. Acolo era Noe, aici este Hristos, iar în valurile păcatelor este
ucigaşul înecând pe oameni. Şi noi, asemenea cu Noe, să nu ne ruşinăm a respecta porunca a patra din Decalog şi să ne construim «corabia sufletului». Este bună ruşinea, ba chiar foarte
trebuincioasă, dar numai pentru a nu săvârşi fapte urâte şi rele. Diavolul ne
ia ruşinea când păcătuim şi ne-o dă când să ne spovedim sau când vrem să mergem
la Biserică.
La un mare duhovnic din
Ţara Făgăraşului, a venit odată un cetăţean şi i-a zis: - Părinte, am făcut un păcat mare, mare, mare de tot. - Bine, dar
poţi să-l spui? - Da (zice el), cum
să nu-l pot spune, că doar îl ştie tot satul. - Păi bine, atunci spune-l!
- Părinte, am omorât pe un fiu al meu. M-am bătut cu soţia, el s-a băgat între noi şi, fără să vreau, l-am lovit şi a murit. Am făcut pentru asta nouă ani de închisoare. Precum părintele acesta nu dădea mai mult de 3 ani canon, s-a gândit că ajunge cât a stat la închisoare, dar, înainte de a-i da dezlegare să se împărtăşească, l-a întrebat: - Duminica, la Biserică, mergi dumneata? El a zis:
- Nuuu! - Dar spui dimineaţa, seara şi la masă rugăciuni? El a răspuns: - Nuuu! - Dar post ţii cel puţin miercurea şi vinerea? El a zis: - Nuuu! Şi atunci părintele i-a spus: - Măi omule, păcatele acestea pe care le faci acum sunt mai mari decât cel dinainte. Pentru că acela l-ai făcut într-o clipă şi fără voia ta, pe când acestea le faci cu bună ştiinţă. Cei care n-au omorât oameni, merg la Biserică, postesc şi se roagă, iar dumneata nu mergi. Deci, nu l-a împărtăşit, nu pentru că omorâse un om, ci pentru că trăia într-un sistem de păcătuire.
- Părinte, am omorât pe un fiu al meu. M-am bătut cu soţia, el s-a băgat între noi şi, fără să vreau, l-am lovit şi a murit. Am făcut pentru asta nouă ani de închisoare. Precum părintele acesta nu dădea mai mult de 3 ani canon, s-a gândit că ajunge cât a stat la închisoare, dar, înainte de a-i da dezlegare să se împărtăşească, l-a întrebat: - Duminica, la Biserică, mergi dumneata? El a zis:
- Nuuu! - Dar spui dimineaţa, seara şi la masă rugăciuni? El a răspuns: - Nuuu! - Dar post ţii cel puţin miercurea şi vinerea? El a zis: - Nuuu! Şi atunci părintele i-a spus: - Măi omule, păcatele acestea pe care le faci acum sunt mai mari decât cel dinainte. Pentru că acela l-ai făcut într-o clipă şi fără voia ta, pe când acestea le faci cu bună ştiinţă. Cei care n-au omorât oameni, merg la Biserică, postesc şi se roagă, iar dumneata nu mergi. Deci, nu l-a împărtăşit, nu pentru că omorâse un om, ci pentru că trăia într-un sistem de păcătuire.
OARE CÂŢI DINTRE NOI NU TRĂIESC ÎNTR-UN ASEMENEA SISTEM DE
PĂCĂTUIRE ???
Există
şi astăzi mulţi oameni care spun: „Am credinţa mea, nu merg la Biserică, dar cred“. „TU CREZI CĂ UNUL ESTE DUMNEZEU? BINE
FACI; DAR ŞI DRACII CRED ŞI SE CUTREMURĂ. VREI SĂ ÎNŢELEGI, OMULE NESOCOTIT, CĂ
CREDINŢA FĂRĂ FAPTE MOARTE ESTE?“ (Iacov 2:19-20).
Este adevărat că această categorie de oameni nu-L tăgăduiesc pe Dumnezeu cu
cuvântul, dar îl tăgăduiesc cu fapta şi aceasta tot TĂGĂDUIRE este. Sau
nu ştiţi că cel care calcă o singură poruncă din cele zece date de Dumnezeu pe
muntele Sinai prin profetul său Moise, le calcă pe toate?
„PENTRU CĂ CINE VA PĂZI TOATĂ LEGEA, DAR VA GREŞI ÎNTR-O
SINGURĂ PORUNCĂ, S-A FĂCUT VINOVAT DE TOATE PORUNCILE“ (Iacov 2:10).
Cu
toţii ştim că în natură, din două molecule de hidrogen şi una de oxigen rezultă
o moleculă de apă, întotdeauna apă, oriunde şi oricând. Este lege. Interesant !
În natură această lege se respectă cu stricteţe, dar noi oamenii de ce nu respectăm
legea dată de Dumnezeu: „ADU-ŢI AMINTE DE ZIUA ODIHNEI (DUMINICA) SĂ O SFINŢEŞTI...“?
Iubiţi credincioşi,
Să
ne amintim Evanghelia de la Marcu capitolul 2, versetele 1-12, unde
Hristos propovăduia în Capernaum şi când, în casa ticsită de lume, a fost adus
de patru oameni milostivi, pe un pat, un om slăbănog. Neputând intra cu el pe
uşă, au făcut o deschizătură prin acoperiş şi l-au lăsat cu pat cu tot în faţa
Mântuitorului, care, văzând credinţa lor, a iertat păcatele slăbănogului şi i-a
zis: „Ia-ţi patul tău şi umblă !“ Ştiind că „La Dumnezeu toate sunt cu putinţă“ (Marcu
10:27), Hristos l-ar fi putut
vindeca fiind la casa lui, însă rezultă că şi noi pentru a ne vindeca de
slăbănogeala păcatelor noastre, trebuie să mergem la Sfânta Liturghie în
fiecare Duminică.
„CINE NU ARE BISERICA DE MAMĂ, NU POATE AVEA PE DUMNEZEU DE TATĂ“ (Sfântul Ciprian).
Am
întâlnit şi o altă categorie de credincioşi, care mergeau Duminica cu
regularitate la Biserică, posteau, se rugau, erau cât se poate de milostivi,
iertători etc., dar neştiind că SCOPUL VIEŢII NOASTRE CREŞTINEŞTI ESTE MÂNTUIREA
erau pe punctul de a pierde Împărăţia lui Dumnezeu, pentru că le lipseau două
Sfinte Taine: SPOVEDANIA şi ÎMPĂRTĂŞANIA. Aceste
două taine constituie acoperişul casei sufletului şi fără ele nu se mântuieşte
nimeni.
Să
facem „potecă“ până la Biserică împreună cu copiii noştri, care
până la vârsta de 7 ani trebuie împărtăşiţi la fiecare 40 de zile, fără
spovedanie. După vârsta de 7 ani, intră în
rânduiala celor adulţi, adică se spovedesc şi se împărtăşesc cel puţin în cele patru posturi
mari ale anului: Sfintele Paşti, Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel, Sfânta Maria,
Crăciun.
Să nu lipsim nici o Duminică din Biserică pentru că:
CEL CE CINSTEŞTE DUMINICA, CINSTIT VA FI DE DOMNUL ÎNAINTEA ÎNGERILOR
ŞI A OAMENILOR !
Bibliografie: Biblia, E.I.B.M., Bucuresti, 1994; www.sfaturiortodoxe.fx.ro;
http//news.securityorg.net; Jurnalul National,
25.01.2001; Ziarul Saptamana, 18-24.11.2002; Ziarul
Cotidianul, 24-31.12.2001; Dictionar de expresii si locutiuni romanesti
- Editura Stiintifica, Bucuresti, 1969; Dictionar de mitologie generala
- Editura Albatros, Bucuresti, 1983; Dictionar de cuvinte si
expresii, citate celebre - Editura Vestala, Bucuresti, 1995; Crestinul
ortodox in lumea televizorului si a internetului - Editura Panaghia;
Ziarul Dracula, 34, miercuri, 10 septembrie, pag. 12-13;
Ne vorbeste Parintele Cleopa - Vol. 7, pag. 68.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
AVEM SFINTI
Sunt mii de sfinţi
Ce-au îndurat martiriu,
Chinuri cumplite ei au suferit,
Dar câţi din oameni
Ştiu de-a lor durere,
Câţi despre ei au auzit?
Avem mulţi sfinţi
Ce mijlocesc la Domnul
Pentru a noastră mântuire,
Să le aducem şi noi astăzi
Prinos de mulţumire.
Să le urmăm credinţa neclinită
Şi dragostea de Dumnezeu,
Să îi rugăm să ne ajute,
Căci drumul vieţii este
Din zi în zi mai greu.