"Doamne, mintea mea lipsita de putere nu poate ajunge la Tine. Ca si regele Avgar Te chem: "Vino si tamaduieste-mi ranile gandurilor mele celor rele si.... Te voi lauda ziua si noaptea Te voi vesti oamenilor, ca toate neamurile sa stie ca Tu, Doamne, savarsesti minuni ca si altadata, ierti pacatele, sfintesti si dai viata"....
Rugati-va pentru mine, toti Sfintii, ca sufletul meu sa invete smerenia lui Hristos ...
Era in zilele lui Irod, regele Iudeii, un preot cu
numele Zaharia din ceata preoteasca a lui Abia, iar femeia lui era din
fiicele lui Aaron si se numea Elisabeta. Si erau amandoi drepti inaintea
lui Dumnezeu, umbland fara prihana in toate poruncile si randuielile
Domnului. Dar nu aveau nici un copil, deoarece Elisabeta era stearpa si
amandoi erau inaintati in zilele lor.
Si i s-a aratat ingerul Domnului, stand de-a dreapta altarului tamaierii. Si vazandu-l, Zaharia s-a tulburat si frica a cazut peste el. Iar ingerul a zis catre el: Nu te teme, Zaharia, pentru ca rugaciunea ta a fost ascultata si Elisabeta, femeia ta, iti va naste un fiu si-l vei numi Ioan. Si bucurie si veselie vei avea si, de nasterea lui, multi se vor bucura. Caci va fi mare inaintea Domnului; nu va bea vin, nici alta bautura ametitoare si inca din pantecele mamei sale se va umple de Duhul Sfant.
Si in acele zile, sculandu-se Maria, s-a dus in graba in tinutul muntos, intr-o cetate a semintiei lui Iuda. Si a intrat in casa lui Zaharia si a salutat pe Elisabeta. Iar cand a auzit Elisabeta salutarea Mariei, pruncul a saltat in pantecele ei si Elisabeta s-a umplut de Duh Sfant, si cu glas mare a strigat si a zis: Binecuvantata esti tu intre femei si binecuvantat este rodul pantecelui tau." (Luca 1, 39-42) "
Ain Karem este o localitate din Israel, aflata la
mica distanta de Ierusalim. Aceasta este deosebit de importanta pentru
crestini, deoarece, potrivit traditiei, ea este patria lui Zaharia si a
Elisabetei, parintii Sfantului Ioan Botezatorul. Aici s-a nascut Sfantul Ioan Botezatorul.
Satul Ain Karem se afla la o distanta de aproximativ 8-10 kilometri mai
spre vest de Ierusalim si la 150 de kilometri distanta de Nazaret.
Numele localitatii - Ain Karim - se crede ca a fost
primit de la multimea gradinilor si a campurilor cultivate din zona
(karm), fertile datorita unui izvor cu debit bun (ain). Semnificatia
numelui localitatii nu este insa pe deplin lamurita: "izvorul cu apa multa","izvorul viei" sau "izvorul Karem-ului". Izvorul din Ain Karem este numit Ain Sitti Maryam, adica "Fantana Mariei".
Locuit inca din Epoca Bronzului, conducatorul evreu Iosua a repartizat Karem-ul tribului lui Iuda, precum citim in Sfanta Scriptura: "Aceasta
este mostenirea fiilor lui Iuda, dupa familiile lor (...) Maarat,
Bet-Anot si Eltecon: sase cetati cu satele lor. Tecoa, Efrata sau
Betleemul, Peor, Etam, Culon, Tatam, Sores, Carem (Karem), Galem, Betir
si Manah: unsprezece cetati cu satele lor." (Iosua 15, 20 si 59)
Odata cu aparitia crestinismului, in localitatea
evreiasca Ain Karem a fiintat o puternica comunitate de crestini,
aceasta ocupandu-se in mare parte cu tamplaria si indrumarea
pelerinilor. In prezent, cu exceptia a cateva mici comunitati crestine,
intreaga populatie din Ain Karem este formata din evrei. Prezenta unei
moschei in aceasta localitate tine sa aminteasca de existenta unui sat
arab, mai inainte de anul 1948. Inainte de acest an, satul era locuit de
3.000 de arabi, dintre care 300 erau crestini.
Localitatea Ain Karem pastreaza sapte locasuri de
inchinaciune crestine, biserici si manastiri. Printre acestea, se afla:
Manastirea Franciscana, ridicata pe locul unde a avut loc Nasterea
Sfantului Ioan Botezatorul; Biserica Vizitei Fecioarei Maria la
Elisabeta; Manastirea Sfantul Zaharia; Biserica Doamnei din Sahyun,
impreuna cu o serie de morminte.
Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul - marturia Sfintei Scripturi
Sfanta Scriptura marturiseste cu mare bucurie
Nasterea Inaintemergatorului Domnului. Preotul Zaharia, urmas al lui
Aaron, apartinand tribului lui Levi, in timp ce oferea la templu jertfa
de tamaie a avut o vedenie. Sfantul Apostol si Evanghelist Luca, care
isi si incepe Evanghelia cu acest minunat eveniment, descrie astfel
vestea si nasterea lui Ioan:
Si pe cand Zaharia slujea inaintea lui Dumnezeu, in
randul saptamanii sale, a iesit la sorti, dupa obiceiul preotiei, sa
tamaieze intrand in templul Domnului. Iar toata multimea poporului, in
ceasul tamaierii, era afara si se ruga.
Si i s-a aratat ingerul Domnului, stand de-a dreapta altarului tamaierii. Si vazandu-l, Zaharia s-a tulburat si frica a cazut peste el. Iar ingerul a zis catre el: Nu te teme, Zaharia, pentru ca rugaciunea ta a fost ascultata si Elisabeta, femeia ta, iti va naste un fiu si-l vei numi Ioan. Si bucurie si veselie vei avea si, de nasterea lui, multi se vor bucura. Caci va fi mare inaintea Domnului; nu va bea vin, nici alta bautura ametitoare si inca din pantecele mamei sale se va umple de Duhul Sfant.
Si pe multi din fiii lui Israel ii va intoarce la
Domnul Dumnezeul lor. Si va merge inaintea Lui cu duhul si puterea lui
Ilie, ca sa intoarca inimile parintilor spre copii si pe cei
neascultatori la intelepciunea dreptilor, ca sa gateasca Domnului un
popor
pregatit." (Luca 1, 9-17)
In pestera din stanga Altarului este cinstita
Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul, cu ocazia careia Zaharia a rostit
Cantarea Binecuvantarii: "Si
Zaharia, tatal lui, s-a umplut de Duh Sfant si a proorocit,
zicand: Binecuvantat este Domnul Dumnezeul lui Israel, ca a cercetat si a
facut rascumparare poporului Sau; si ne-a ridicat putere de mantuire in
casa lui David, slujitorul Sau, precum a grait prin gura sfintilor Sai
prooroci din veac; mantuire de vrajmasii nostri si din mana tuturor
celor ce ne urasc pe noi.
Si sa faca mila cu parintii nostri, ca ei sa-si aduca
aminte de legamantul Sau cel sfant; de juramantul cu care S-a jurat
catre Avraam, parintele nostru, ca, fiind izbaviti din mana vrajmasilor,
sa ne dea noua fara frica, sa-I slujim in sfintenie si in dreptate,
inaintea fetei Sale, in toate zilele vietii noastre.
Iar tu, pruncule, prooroc al Celui Preainalt te vei
chema, ca vei merge inaintea fetei Domnului, ca sa gatesti caile Lui, sa
dai poporului Sau cunostinta mantuirii intruiertarea pacatelor lor, prin
milostivirea milei Dumnezeului nostru, cu care ne-a cercetat pe noi
Rasaritul cel de Sus, ca sa lumineze pe cei care sed in intuneric si in
umbra mortii si sa indrepte picioarele noastre pe calea pacii." (Luca 1
,67-79).
Biserica Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul din Ain Karem - scurt istoric
Biserica Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul este cunoscuta si sub denumirea de"Sfantul Ioan cel din Munti".
Acest al doilea nume vine de la cuvintele "tinut muntos", mentionate de
Sfantul Apostol si Evanghelist Luca, atunci cand relateaza vizita
Fecioarei Maria facuta verisoarei sale, Elisabeta, pe cand aceasta din
urma purta in pantece pe Sfantul Ioan Botezatorul.
Si in acele zile, sculandu-se Maria, s-a dus in graba in tinutul muntos, intr-o cetate a semintiei lui Iuda. Si a intrat in casa lui Zaharia si a salutat pe Elisabeta. Iar cand a auzit Elisabeta salutarea Mariei, pruncul a saltat in pantecele ei si Elisabeta s-a umplut de Duh Sfant, si cu glas mare a strigat si a zis: Binecuvantata esti tu intre femei si binecuvantat este rodul pantecelui tau." (Luca 1, 39-42) "
Sfantul Apostol si Evanghelist Luca
nu precizeaza cum se numeste cetatea spre care a plecat in graba Maria,
dar traditia crestina, confirmata si de sapaturile arheologice, ne spune
ca e vorba de Ain Karem. In secolele IV-V,
bizantinii au folosit aceasta zona pe post de cimitir, datorita
mormintelor a doi martiri necunoscuti, amintiti si in inscriptia de la
poarta bisericii. In secolele V-VII, bizantinii au construit aici o
bisericuta in amintirea Sfintei Elisabeta.
O scriere in limba georgiana, datand din secolele
VII-VIII, marturiseste ca Biserica din Ierusalim celebra o mare
sarbatoare la data de 28 august: "In orasul Encharim, in biserica in care este pomenita Dreapta Elisabeta." Acest
lucru reiese si din Calendarul Bisericii din Ierusalim. Exista obiceiul
ca in fiecare an, comunitatea din Ierusalim, sa mearga in pelerinaj la "Sanctuarul Sfanta Elisabeta de la Encarim". Cruciatii au gasit la Ain Karem doua sanctuare pe care le-au reconstruit.
De la pelerinul rus Daniel Staretul, de la inceputul
secolului al XII-lea, ni se pastreaza cea dintai descriere detaliata a
locului: "Casa lui Zaharia se afla la poalele unui munte, putin mai la
vest de Ierusalim. La aceasta casa a lui Zaharia a venit Preasfanta
Nascatoare de Dumnezeu, pentru a o vizita pe verisoara ai, Elisabeta. In
aceasta casa s-a nascut Sfantul Ioan Botezatorul. Acum, pe acest loc se
inalta o biserica foarte inalta. Pe partea stanga, dupa intrarea in
biserica, sub un mic Altar, se afla o micuta pestera. In aceasta pestera a fost nascut Sfantul Ioan."
O mare si frumoasa biserica se inalta pe acest loc
inca din perioada cruciatilor. In orice caz, imediat dupa caderea
Imperiului Latin, in anul 1187, cladirea bisericii a fost mult redusa de
catre localnicii musulmani, din aceasta ei facand grajd pentru
adapostit vitele, mai bine de patru secole. Biserica cruciatilor a fost
distrusa de Saladin sau, mai exact, a fost transformata intr-un mare
han.
Mai multi pelerini scriitori au marturisit despre
situatia grea a Bisericii Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul din Ain
Karem, pana in momentul in care franciscanii au recuperat acest loc
sfant, in secolul al XVII-lea. Odata cu venirea acestora, cladirea
bisericii si anexele acesteia au inceput a fi curatate si folosite
potrivit scopului lor initial. Biserica din Ain Karem a fost redata
cultului crestin.
Biserica Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul din Ain Karem - arhitectura
Biserica Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul din Ain
Karem pastreaza capele si morminte foarte vechi, alaturi de aportul mai
nou al cruciatilor. Planul bisericii, din imaginea de mai jos, este
urmatorul: 1. Cripta in care s-a nascut Sfantul Ioan Botezatorul; 2.
Biserica din secolele XI-XII; 3. Capela Martirilor, cu inscriptii si
morminte, din secolul al V-lea; 4. Capela de Sud, din secolul al
VII-lea; 5. Locul in care se faceau spalarile rituale, din primul secol;
6-7. Sala Cruciatilor, din secolul al XII-lea.
Partea cea mai consistenta a bisericii a fost zidita
in secolul al XI-lea, exceptie facand domul acesteia, care a fost
terminat in secolul al XII-lea. Cripta ce aminteste locul in care a avut
loc Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul se afla in partea stanga a
Altarului. Cateva trepte de piatra conduc spre o grota naturala,
considerata ca facand parte din locuinta lui Zaharia.
In timpul lucrarilor de restaurare a fost
descoperita, sub actualul portic al bisericii, o capela din secolul al
V-lea sau al VI-lea, cu doua morminte sapate in piatra din epoca romana.
Inscriptia greceasca de pe unul din mozaicurile capelei da marturie ca
este vorba de mormintele unor martiri. Mai tarziu, catre secolele
VII-VIII, evlavia crestina a vazut in aceste morminte locul de ingropare
a pruncilor nevinovati masacrati din porunca lui Irod.
Alaturi de aceasta capela a fost descoperita o alta
capela, tot din epoca bizantina, iar in micuta curte din fata bisericii a
fost descoperita o statuie din marmura a lui Venus Pudica (sau
Afrodita). Fragmentul dintr-o statuie a lui Venus, gasit pe acest loc,
indica posibilitatea ca aici sa fi existat si un antic templu pagan al
romanilor.
In anul 1885, pe poartea intrarii in curtea
bisericii, in partea stanga, s-a descoperit o inscriptie in limba
greaca, lucrata in mozaic; aceasta indeamna astfel: "Bucurati-va, O,
Martiri ai Domnului!" In urma sapaturilor efectuate in anii 1941-1942,
in curtea bisericii din Ain Karem s-au descoperit unele ramasite de
cladiri din perioada romana.
Teodor Danalache
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
AVEM SFINTI
Sunt mii de sfinţi
Ce-au îndurat martiriu,
Chinuri cumplite ei au suferit,
Dar câţi din oameni
Ştiu de-a lor durere,
Câţi despre ei au auzit?
Avem mulţi sfinţi
Ce mijlocesc la Domnul
Pentru a noastră mântuire,
Să le aducem şi noi astăzi
Prinos de mulţumire.
Să le urmăm credinţa neclinită
Şi dragostea de Dumnezeu,
Să îi rugăm să ne ajute,
Căci drumul vieţii este
Din zi în zi mai greu.