Visul Maicii Domnului, Talismanul si Epistolia - Parintele Arsenie Papacioc
Visul
Maicii Domnului, Epistolia Domnului Iisus si Talismanul, alaturi de
altele asemenea, sunt traditii nesanatoase, aparute in popor. "Cu nimic
nu e lupta mai grea decat cu traditiile intrate in constiinta poporului,
chiar si cand acestea ajung sa fie absurde si sa-si piarda sensurile
originale. Numai prin jertfe, vechiul poate fi biruit de nou,
irationalul de rational." Inalt Preasfintitul Antonie Plamadeala
Frati crestini,
In ultimii ani ni s-au oferit diferite surogate ale credintei prin raspandirea unor scrieri ce se numesc apocrife, care sunt condamnate de Biserica. Cea mai cunoscuta dintre acestea este carticica "Visul Maicii Domnului", retiparita de nenumarate ori la diferite edituri, dar si de unele parohii, acordandu-i-se chiar si "inalte binecuvantari".
In ultimii ani ni s-au oferit diferite surogate ale credintei prin raspandirea unor scrieri ce se numesc apocrife, care sunt condamnate de Biserica. Cea mai cunoscuta dintre acestea este carticica "Visul Maicii Domnului", retiparita de nenumarate ori la diferite edituri, dar si de unele parohii, acordandu-i-se chiar si "inalte binecuvantari".
Brosura prezinta la inceput cateva
rugaciuni obisnuite ale Bisericii dar adauga si un "text" despre care se
crede ca ar fi fost trimis de Dumnezeu oamenilor. Acest "text" nu a
fost acceptat de Biserica, dar unii au considerat ca ar intretine un
sentiment de evlavie. In realitate, insa, apocrifa ademeneste sufletele
mai slabe spre o credinta gresita, spre superstitie.
Se vorbeste acolo despre un vis pe care
l-a avut Maica Domnului, in care i s-au vestit dinainte toate patimile
Domnului. Dar noi stim din Sfanta Scriptura ca la numai 40 de zile de la
nasterea Fiului ei i s-a vestit de catre Dreptul Simeon: "Si prin
sufletul tau va trece sabie". Cu alte cuvinte: vei asista la rastignirea
Fiului tau.
Deci nu era nevoie de un vis pentru a o "instiinta" sau menaja pe Maica Domnului deoarece i se vestise inca de la Intampinarea Domnului. Maica Domnului stia de calvar si din cuvintele Domnului cand le spunea ucenicilor Sai: "Fiul Omului trebuie sa patimeasca multe... si sa fie omorat." (Luca 9, 22)
Deci nu era nevoie de un vis pentru a o "instiinta" sau menaja pe Maica Domnului deoarece i se vestise inca de la Intampinarea Domnului. Maica Domnului stia de calvar si din cuvintele Domnului cand le spunea ucenicilor Sai: "Fiul Omului trebuie sa patimeasca multe... si sa fie omorat." (Luca 9, 22)
Inca si din Vechiul Testament pe care il
cunostea, cu siguranta, Maica Domnului stia de patimile lui Mesia. De-a
lungul vremii, Biserica s-a confruntat cu multe descoperiri si vedenii,
dar Parintii duhovnicesti le-au privit cu circumspectie si de multe ori
au preferat sa le respinga decat sa cada in vreo greseala. Vedem aceasta
mai ales in Pateric si in Vietile sfintilor.
Astfel, Sfantul Diadoh al Foticeii
ne indeamna sa nu primim nici vis, nici aratare, nici lumina, nici
glas, nici stralucire, pentru ca de cele mai multe ori sunt batjocura a
dracilor. Si chiar daca vedenia este de la Dumnezeu, El nu se supara
daca nu o primim pentru ca stie ca din pricina dracilor ne aparam.
(Filocalia vol. 1).
Respectivul ravas sustine ca: "dormind
Preasfanta Fecioara in muntele Eleonului, cand a fost in cetatea
Betleemului, a venit acolo si Domnul nostru Iisus Hristos care i-a spus:
Maica Mea Preasfanta, adevarat vis ai visat. Iar de va scrie cineva
visul tau si-l va purta cu sine si in casa il va pastra, de acea casa
vrajmasul nu se va apropia si duhul cel necurat se va goni. Arhanghelul
Mihail va fi langa dansul indreptand calea lui, iar la dreapta judecata
va afla mila si va fi primit in imparatia cerurilor."
Pentru asemenea cazuri de falsa credinta,
Pravila Bisericeasca vesteste cu luminat adevar: "Dumnezeu nu voieste
sa fie slujit prin minciuna caci ceea ce astazi minciuna pare ca
zideste, maine distruge impatrit mai rau ." In Pravila Bisericeasca
amuleta este considerata un obiect facut de oameni spre a le aduce noroc
sau a-i apara de pagube, dar care este, in realitate, un semn al
necredintei in Dumnezeu. De aceea se canoniseste ca si vrajitoria
fiindca este neplacut lui Dumnezeu.
Siguranta ca te vei mantui este o ispita grea care isi are radacina in mandrie, ispita a celui rau tocmai pentru a-l indeparta pe om de la mantuire. Atitudinea corecta este cea ortodoxa adica nadejdea mantuirii, nu certitudinea.
Siguranta ca te vei mantui este o ispita grea care isi are radacina in mandrie, ispita a celui rau tocmai pentru a-l indeparta pe om de la mantuire. Atitudinea corecta este cea ortodoxa adica nadejdea mantuirii, nu certitudinea.
Iata o pilda in acest sens: Un bun
crestin ce era preocupat de mantuirea sa se stradui a sa implineasca
trei lucruri. Mai intai, tinea sa fie bine spovedit intotdeauna. Apoi,
punea intotdeauna pomelnice la Sfanta Liturghie si, al treilea, dadea
milostenii. Cel mai important lucru cu care trebuie sa ne prezentam la
Judecata de Apoi este dezlegarea de pacate obtinuta prin spovedanie la
duhovnic, nu talismanul. Ca nu raman pacatele nespuse, ori la duhovnic
spre iertare, ori la Judecata spre pedeapsa.
Dupa moarte l-au luat ingerii si l-au dus
in Rai. Primul lucru de care s-a mirat a fost ca n-a intalnit acolo pe
cei care murisera inaintea lui si care fusesera siguri ca se mantuiesc.
Al doilea, s-a mirat ca a aflat pe unii la care nu se astepta, care dupa
socoteala omeneasca nu aveau sanse de mantuire. Si cea mai mare mirare
pentru el a fost ca era si el acolo, din mila lui Dumnezeu.
Asta inseamna sa ai nadejde, nu sa fii
sigur. Asa si noi, fiind ortodocsi, nu ne vom lasa "dusi de nas" de
garantiile unui vis sau talisman care ne promite ca "la Judecata de Apoi
vom afla mila". Fratilor, fara spovedanie, fara dorinta de a ne curati
viata, nu se mantuieste nici un crestin, chiar de ar purta la el toate
talismanele din lume.
Nu este oare aceasta promisiune "va fi
primit in imparatia cerurilor" o pacaleala de 1 aprilie sau un fel de
asigurare ADAS ? Mai departe se spune acolo: „iar de va scrie cineva
visul si-l va purta cu sine... arhanghelul Mihail va fi langa dansul
indreptand calea lui".
Niciodata nu-i va cere Hristos vreunui
crestin ca, de dragul Lui, acesta sa-si vopseasca barba in albastru sau
sa-si puna la palarie o pana mare de paun. La fel, nici nu-i va cere
vreodata sa poarte la el vreun talisman. In schimb Mantuitorul ne cere
sa ne purtam crucea vietii cu rabdare. Apostolul Iacov spune: "Credinta
fara fapte este moarta." Iar faptele inseamna sa implinim poruncile lui
Hristos din Evanghelie.
In schimb, omul care poarta visul sau
talismanul implineste porunci omenesti si crede ca acestea ii vor aduce
mantuirea. El cauta o credinta ieftina, care nu-i cere nici un efort.
Credinta lui se afla in buzunar si nu se cere dovedita prin fapte bune.
Se lauda cu talismanul si-i gaseste diferite intrebuintari: vesta
antiglont, paratraznet, le atribuie putere de exorcizare.
Se mai spune acolo ca "din acea casa in
care va fi pastrat, duhul rau va fi gonit". Dar Sfintii Parinti spun ca
diavolul are indrazneala sa intre si in biserica si in Altar, numai in
Sfantul Potir nu-i ingaduie Dumnezeu sa intre. Deci de vom crede ca nu
va intra in casa ce are talismanul, se imbolnaveste dracul de ras! Iata
cat de grosolana este inselaciunea vrajmasului pentru cei creduli, si cu
cata obraznicie se foloseste el de numele Maicii Domnului si al
Arhanghelului Mihail pentru a insela. Aceasta din cauza urii nestavilite
pe care o are fata de Arhanghelul Mihail care i s-a impotrivit, si fata
de Maica Domnului care i-a zdrobit capul.
Mai nou, se face reclama pe posturile TV
la diferite lantisoare cu cruciulite aducatoare de noroc si castig care,
zice-se, au girul Ierusalimului. Iarasi o credinta care nu-ti cere nici
un efort. Dar un proverb romanesc spune: "Dumnezeu iti da dar nu-ti
pune in traista." Altul german: "Dumnezeu ajuta pe marinar la vreme de
furtuna dar timonierul trebuie sa fie la carma."
Intelepciunea popoarelor arata de mult
prapastia dintre credinta si credulitate. Iubesc naivitatea, spunea
cineva, dar nu la barbosi. Barbosii se cade sa fie intelepti.
Cumparatorii dornici de noroc si-au achizitionat bijuteria miraculoasa
doar-doar cocosul cel batut din poveste va aduce punguta cu doi bani.
Niciodata nu vom trai fara probleme si
fara sabii indreptate impotriva noastra, dar toate acestea nu trebuie sa
ne descurajeze. Nu trebuie sa ne dam batuti. Dumnezeu stie necazurile
noastre dar ne curateste prin ele asa cum se curata aurul in cuptor.
Dumnezeu ne-a mantuit prin Cruce, nu prin
dreptate, nu prin minuni. Pe Cruce Hristos era biruitor iar Satana era
invins. Deci nici un crestin nu este scutit de crucea sa, pentru ca este
un dar de la Dumnezeu spre mantuire. Suferinta nu este numaidecat o
pedeapsa dar chiar daca ar fi, ea este un canon care ne ajuta sa ne
indreptam, sa ne intoarcem la bine.
De vreti sa va pregatiti pentru viata si
sa nu aveti surprize, bune sunt studiile, buna e ingineria si mai buna
este meseria - bratara de aur -, buna este tehnica, bune sunt limbile
straine, dar cea mai temeinica pregatire este studiul Calvarului si al
Golgotei. Asta este scoala practica si tehnica, asta este adevarata
scoala profesionala a meseriei de om in lume.
In concluzie, "dorim" vanzare buna celor
care comercializeaza acesti idoli in miniatura: visul, epistolia,
talismanul si bijuteria de la Ierusalim. Iar putin credinciosilor care
le cumpara inselare usoara daca sunt slabi. Dar sa nu fie nimeni slab!
Parintele Arhimandrit Arsenie Papacioc
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
AVEM SFINTI
Sunt mii de sfinţi
Ce-au îndurat martiriu,
Chinuri cumplite ei au suferit,
Dar câţi din oameni
Ştiu de-a lor durere,
Câţi despre ei au auzit?
Avem mulţi sfinţi
Ce mijlocesc la Domnul
Pentru a noastră mântuire,
Să le aducem şi noi astăzi
Prinos de mulţumire.
Să le urmăm credinţa neclinită
Şi dragostea de Dumnezeu,
Să îi rugăm să ne ajute,
Căci drumul vieţii este
Din zi în zi mai greu.