În Muntele Athos, atunci când eram inca începător, un călugăr bătrân
mi-a spus, într-o zi, ceva remarcabil în ceea ce priveşte lucrările cele mai
smerite: „Nici un lucru nu înjoseşte valoarea persoanei umane. Dar păcatul
degradează viaţa divina în noi”.
Îndeletnicirile care nu pot sa devina o patima
se potrivesc cel mai bine cu viaţa duhovniceasca. Daca sunt bucătar,
pregătesc hrana, rugându-mă pentru cei pe care Domnul nostru ii iubeşte. Nu
exista patima. In acelaşi timp, aceasta ascultare are o mare valoare, pentru
ca îmi permite sa slujesc oamenii pe care ii iubeşte Hristos. Se poate trai
foarte frumos cu o astfel de atitudine.
Cine va fi primul? Domnul spune: Căutaţi mai întâi împărăţia cerurilor şi
toate celelalte vi se vor adăuga vouă. Este principiul nostru, chiar daca viaţa
materiala ni se impune de dimineaţă pana seara.
Scopurile celor din lume
sunt altele şi nimeni nu mai are timp sa se roage.
Când mintea şi inima noastră sunt îndreptate spre Dumnezeu, totul
devine uşor. Fara aceasta mişcare dinamica spre Dumnezeu, viaţă îşi pierde
sensul.
Odată, în Mănăstirea Sfântul Pantelimon, mi s-a întâmplat sa am pana
la paisprezece ascultări în acelaşi timp. I-am spus aceasta părintelui meu
duhovnic; „Nu reuşesc să-mi împlinesc sarcina: am paisprezece ascultări!”.
El
mi-a răspuns: „N-ai dreptate, n-ai decât o singura sarcina”. „Nu părinte, i-am
răspuns, am paisprezece!”. „Nu, a spus iarăşi, tu nu faci decât un lucru în
acelaşi timp. Atunci, fă-l bine şi treci la următorul.”.
Scopul pe care il dam vieţii noastre pătrunde toate activităţile noastre.
Daca, de exemplu, vom căuta mai întâi sa câştigăm bani, tot ceea ce vom
face va decurge din aceasta.
Munca, poziţia sociala, ar trebui sa nu aibă nici o importanta în relaţiile
dintre persoane.
Privilegiul nu este pe plan exterior, ci interior; cel care
iubeşte cel mai mult pe Dumnezeu, cel care se roagă cel mai mult, cel care
se sileşte sa împlinească cel mai mult poruncile, acela va fi cel mai aproape
de Domnul. Este foarte important. Eliberaţi-vă mintea de orice gând de
cariera. Nu exista cariera în viaţa duhovniceasca.
Daca mântuirea în Hristos este singurul scop al vieţii noastre, tot ceea
ce facem devine act de rugăciune, liturghie.
Tot ceea ce faceţi, lucrul voastru, poate sa fie mântuitor. Aceasta
depinde de voi, de felul în care il faceţi. Istoria abunda de călugări deveniţi
mari sfinţi, fiind bucătari sau spălând cearcefurile. Calea mântuirii consta în
a lucra fara patima, cu rugăciune.
Cunoaşteţi, poate, pe acel călugăr care a fost bucătar toată viaţa într-o
mănăstire din Kiev. Privind focul din soba, se vedea tot timpul în flăcările
iadului. A devenit un sfânt. Ascultarea pe care o avea nu l-a împiedecat sa fie
întotdeauna cu Dumnezeu.
Nu va pierdeţi timpul trăind fara rugăciune, fara meditaţie. In viaţa
noastră totul are sens duhovnicesc.
Aşadar, mai întâi sa căutăm cum putem
sa lucram păzindu-ne inima, mintea, judecata noastră în Dumnezeu.
Dumnezeu sa va dăruiască puterea de a va păzi sufletul, mintea şi
inima voastră în duhul lui Hristos. Atunci, tot ceea ce vi se va întâmpla va
putea foarte repede sa fie transformat în totalitate. Ceea ce era plictisitor şi
descurajator va dispărea, transfigurat de dorinţa voastră de a fi acolo unde
este Hristos, Dumnezeul vostru.
Pentru a ne pastra sufletul şi inima în pace în fata judecăţii lui
Dumnezeu, nu trebuie sa facem nimic care ar putea să-l deranjeze pe
aproapele. Trebuie sa dobândim viaţa noastră prin noi înşine, prin nevoinţa
noastră.
Trebuie sa evitam cu orice preţ grijile vieţii cotidiene ce ne împiedică sa
rămânem în duh cu Hristos, Care este de-a dreapta Tatălui şi cu Duhul Sfânt.
Sfinţii Părinţi recurg câteodată la aceasta metafora: daca suntem
undeva cu un împărat, prezenta sa influenţează tot ceea ce facem. De ce nu
ar fi la fel cu Împăratul veşnic? Pentru ca este prezent, sa facem totul sub
privirea sa. Întotdeauna.
În fiecare zi, în fiecare noapte, sa ne gândim ca Dumnezeu ne priveşte,
ca ne asculta rugăciunile, ca vede profunzimile sufletului nostru. Bineînţeles,
asta nu vrea sa spună ca Il vedem pe Dumnezeu aşa cum este El, dar creează
o atmosfera care permite sa observam imperfecţiunile noastre, împrăştierea
mintii noastre, greşelile noastre în relaţiile cu aproapele în timpul zilei.
Trăind cu alte persoane, suntem supuşi la anumite limite, reguli
exterioare, restricţii, etc. Dar Duhul, Care purcede din tatăl, trece peste toate
aceste forme.
Gândul nostru sa fie acolo unde este Hristos. Atunci, rugăciunea
noastră va fi cu El şi nu ne va mai ramane mult loc pentru patimi. Ne vom
obişnui sa trăim astfel şi, în aceasta viaţă liniştită, ne vom reclădi întreaga
noastră fiinţă.
În viaţa nimic nu este banal, mărunt, neînsemnat!
Păstrând mintea la Dumnezeu, este uşor sa observi toate legile, regulile
şi limitele exterioare, fara sa devii robul acestora. Formele exterioare ale
vieţii se îmbină, cu uşurinţă, cu conştiinţa duhovniceasca. Ordinea aparenta
a vieţii ramane aceeaşi, doar conţinutul este cel ce se transforma.
Sporirea noastră duhovniceasca depinde în primul rand de atitudinea
pe care o adoptam. Este ciudat, dar nu suntem obişnuiţi sa fim atenţi la tot
ceea ce se petrece în jurul nostru şi în interiorul noastru. Uitam acest lucru.
Impresiile vieţii exterioare, materiale, ni se întipăresc atât de puternic, încât
uitam de viaţa duhovniceasca.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
AVEM SFINTI
Sunt mii de sfinţi
Ce-au îndurat martiriu,
Chinuri cumplite ei au suferit,
Dar câţi din oameni
Ştiu de-a lor durere,
Câţi despre ei au auzit?
Avem mulţi sfinţi
Ce mijlocesc la Domnul
Pentru a noastră mântuire,
Să le aducem şi noi astăzi
Prinos de mulţumire.
Să le urmăm credinţa neclinită
Şi dragostea de Dumnezeu,
Să îi rugăm să ne ajute,
Căci drumul vieţii este
Din zi în zi mai greu.