"Doamne, mintea mea lipsita de putere nu poate ajunge la Tine. Ca si regele Avgar Te chem: "Vino si tamaduieste-mi ranile gandurilor mele celor rele si.... Te voi lauda ziua si noaptea Te voi vesti oamenilor, ca toate neamurile sa stie ca Tu, Doamne, savarsesti minuni ca si altadata, ierti pacatele, sfintesti si dai viata".... Rugati-va pentru mine, toti Sfintii, ca sufletul meu sa invete smerenia lui Hristos...
sursa
Duhul lumii si slujitorii lui- cele 8 duhuri ale rautatii-
Spiritualitatea ortodoxa, prin parintii ei duhovnicesti, vorbeste despre 8 patimi, ganduri sau duhuri ale rautatii, prin care duhurile rele pot patrunde in sufletul nostru si il pot dezorganiza.Cunoscandu-le si demascandu-le, avem mai mari sanse de a lupta impotriva lor si de a le invinge.
Sfantul Ioan Casian, spune: " 8 sunt principalele vicii, care otravesc neamul omenesc, si anume: primul este lacomia la mancare, ceea ce inseamna imbuibarea stomacului;al doilea, desfranarea ;al treileaarghilofilia, adica lacomia sau dragostea ptr bani;al patrulea, mania; al cincilea, tristetea; al saselea, lenea, adica nelinistea si lehamitea inimii; al saptelea,desertaciunea, adica vanitatea sauslava desarta;al optelea, trufia (mandria);
Iata pe scurt descrierea celor 8 patimi sau duhuri ale rautatii:
Lacomia pantecelui,lacomia la mancare sau imbuibarea stomacului care se manifesta printr-o grija exagerata fata de hranirea sufletului.Ea are 3 forme: mancarea inainte de ora de masa, lacomia la orice fel de mancare; grija de a manca mancaruri alese si special gatite.Ca remediu impotriva acestei patimi SF. Ioan Casian ne recomanda:sa asteptam timpul stabilit ptr incetarea postului, hrana sa fie cumpatata si sa ne multumim cu orice fel de mancare, chiar si din cele mai ieftine si sarace.
Desfranarea sau curvia are o lucrare patimasa sau variata: ca relatie trupeasca intre sexe opuse in afara cununiei religioase; relatii exagerate fara respectarea perioadelor de post si fara finalitatea de a naste copii, relatii impotriva firii intre acelasi sex, vorbele , glumele, cuvintele usuratice, triviale si necumpatate, care constituie aluzii la desfranare.
Ea este o patima foarte violenta, loveste napraznic si napastuseste cu putere si exercita o presiune atat de puternica, incat f multi sunt cei care cedeaza, satisfacandu-o sau cu ajutorul altuia.Presa si televiziunea, anturajul si prietenii constituie tot atatea cazuri de instigare si incurajare a ei.Curatia si fecioria sunt considerate anacronice, in favoarea experientei sexuale cat mai bogate, a relatiilor libertine, care conduc in mod gresit de intelegere a iubirii si la pacate din cele mai grave, culminand intr-o gama larga de perversiuni fizice si mintale si mai ales in pruncucidere.
Ca remediu, ascetii Bisericii ortodoxe ne recomanda sa ne curatim mai intai gandurile si trairile interioare.
Iubirea de arginti, lacomia sau dragostea ptr bani, patima de bani, zgarcenia-este goana exagerata si preocuparea patimasa de obtinere a unor bunuri materiale ptr strictul necesar...Cazele iubirii de arginti sunt: lancezeala unei minti bolnave si amortite.De aceasta boala pot suferi atat cei care au bani, cat si cei care nu au , la acestia manifestandu-se cat mai violent.Insotitoarele ii sunt: minciuna,inselaciunea, furturile,juramitele strambe, marturii false, violenta....
Izbavirea de aceasta patima este atunci cand din sufletul nostru a disparut chiar si dorinta dupa bani.....
Mania, se manifesta prin ucidere, lovirea, infurierea, strigarea la alta persoana sau orice atitudine nascuta din violenta, fata de acesta. exista si o manie mantuitoare fata de pacatele noastre, patimile si viata noastra pacatoasa. Sfntul Ioan Casian vorbeste despre 3 feluri de manie: unul care este inlauntrul nostru si care in greceste se numeste thimos, altul care se manifesta in vorbe si fapte- orgi. Al treilea care fierbe si pastreaza vreme indelungata -mninis.
Tamaduirea- cand nuu ne vom mai mania in nici un chip atat ptr cauze drepte cat si pentru cauze nedrepte.
Tristetea sau angosa pe care o provoaca lumea patimasa, este datorata uniui lucru dorit, frica, deznadejdea, tinerea de minte a raului.Insa tristetea cea" rea" are drept cauze o manie anterioara datorata pierderii vreunui castig; neimplinirea vreunei pofte sau dobandirea vreunui castig sperat, o jignire sau vreo tulburare provocata de altii, ispita vrajmasului.Tristetea este o boala spirituala care zguduie din temelii mintea celui atins de ea si o cufunda in grea deznadejde.Efectele ultime ale intristarii sunt deznadejdea, disperarea si sinuciderea, pacate impotriva Duhului Sfant.Boala sufleteasca poate fi astazi mai mult decat oricand, la ea acasa. Omul zilelor noastre este tot mai tulburat, mai framantat, mai zbuciumat, este asaltat de probleme tot mai multe si mai grele si , neavand o credinta puternica, este tot mai expus tot mai vulnerabil.
Lenea, trandavia, nelinistrea, descurajarea, dezgustul sau lehamitea.Cel ce sufera de aceasta boala, urmareste in toate numai placerea personal, se indreptateste numai pe sine.Tot ceea ce il inconjora nu are valoare decat daca ii poate fi lui de vreun folos si chiar si aceasta valoare paleste in fata calitatilor pe care el si le atribuie singur.
Trandavia este partea irascibila a sufletului. De aceea, lupta impotriva ei presupune un efort permanent de veghere al tuturor miscarilor sufletesti, a tuturor trairilor si gandurilor noastre.Iar cea mai buna metoda de paza a inimii si a mintii, este rugaciunea, meditatia la cele spirituale, lecturi duhovnicesti...
Slava desarta.Din categoria celor 8 duhuri ale rautatii, ultimele doua - slava desarta si mandria- constituie in acest peisaj grotesc al raului, un cadru aparte, deoarece sunt cu mult mai perfide si viclene decat precedesoarele lor. Lupta impotriva acestora este cu mult mai dificila. Acestea sunt si cresc in sufletul nostru , sunt alimentate si intretinute de iubirea de sine. Slava desarta reprezinta forma de debut a mandriei, ea este samburele, iar mandria este fructul copt.Inceputul acestui comportament idolatru il constituie " dispretuirea aproapelui", vestirea nerusinata a ostenelilor proprii, lauda de sine in inima, ura [i]mustrarii"[/i], iar ca o incununare a manifestarilor lui- falirea cu ravna sa.Iubitorul de slava desarta isi inalta in mintea sa patimasa, incetul cu incetul, propriul sau cult, isi edifica propriul sau idol, in care se regaseste pe sine si in care se contempla pe sine.
Mandria sau trufia este supraestimarea noastra si dispretuirea semenilor, nesupunere, invidie, clevetire, blasfemie.
Sf. Ioan Scararul spune ca mandria este" tagaduirea lui Dumnezeu, nascocirea dracilor, dispretuirea oamenilor, maica osandirii aproapelui, nepoata laudelor, semnul nerodirii duhovnicesti, indepartarea ajutorului lui dumnezeu, inaintemergatoarea iesirii din minti, pricinuitoarea caderii in pacate, luarea in stapanire de diavoli,, izvor al maniei, usa fatarniciei, cauza nemilostivirii, pazitoarea pacatelor, contabila amarnica a greselilor altora, judecarea oamenilor, potrivnica lui Dumnezeu, radacina hulei.
Parintele Ioan de la Rarau- " Duhul lumesc"Duhul lumii si slujitorii lui- cele 8 duhuri ale rautatii-
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
AVEM SFINTI
Sunt mii de sfinţi
Ce-au îndurat martiriu,
Chinuri cumplite ei au suferit,
Dar câţi din oameni
Ştiu de-a lor durere,
Câţi despre ei au auzit?
Avem mulţi sfinţi
Ce mijlocesc la Domnul
Pentru a noastră mântuire,
Să le aducem şi noi astăzi
Prinos de mulţumire.
Să le urmăm credinţa neclinită
Şi dragostea de Dumnezeu,
Să îi rugăm să ne ajute,
Căci drumul vieţii este
Din zi în zi mai greu.