Sfantul Iachint de Vicina este praznuit pe 28
octombrie. Propunerea de canonizare a Sfantului Iachint a fost inaintata
Sfantului Sinod al Bisericii noastre de Mitropolia Munteniei si
Dobrogei pe data de 19 iunie 2008. In sedinta Sfantului Sinod din 8
iulie 2008 s-a facut canonizarea sa, iar proclamarea solemna a
sfinteniei sale a avut loc pe 26 octombrie 2008. Sfantul Iachint de
Vicina este trecut in calendar cu cruce neagra, ca sfant cu polieleu.
Argumente pentru canonizare
Vicina a fost o cetate importanta in secolele
XIII-XIV, asezata in regiunile de nord ale Dobrogei, cel mai probabil pe
o insula din fata asezarii actuale Isaccea (odinioara orasul
Noviodunum). Astazi ruinele ei nu sunt cunoscute, poate au disparut
pentru totdeauna in apele Dunarii. Insula se afla chiar pe cursul
principal al Dunarii, inainte de ramificarea ei in bratele prin care se
varsa in Marea Neagra. Vicina a devenit un important port comercial,
unde negustori bizantini, occidentali (in special genovezi), dar si
altii din jurul Marii Negre faceau afaceri profitabile.
In acest centru dependent de Imperiul Bizantin a luat
fiinta pe la inceputul secolului al XIII-lea o mitropolie, care a avut
un rol spiritual major pentru populatia romaneasca din zona. Catre
mijlocul secolului al XIV-lea, oricum dupa anul 1348, preia scaunul de
mitropolit al Vicinei Iachint. Era o vreme de mare criza politica si
economica, fiindca cetatea Vicina, protejata pana atunci de puterea
Bizantului, ramane acum fara aceasta protectie. Bizantinii mult slabiti
de razboaie interne nu pot impiedica stabilirea pentru prima oara a
turcilor in Europa, care cuceresc in 1352 fortareata Tzimpe, asezata in
stramtoarea Dardanelelor (Helespontul), iar doi ani mai tarziu in 1354
in aceeasi zona, cetatea Galipoli. Anul 1352 este nefast pentru
bizantini si pentru faptul ca flota lor este distrusa intr-un razboi cu
genovezii, iar apararea Vicinei si a altor cetati de la gurile Dunarii -
Kilia si Lykostmion - nu se putea face fara ajutorul ei. Putin mai
inainte, prin anii 1337-1338, Vicina fusese cucerita si pradata de
tatari incat mitropolitii si populatia, in general, faceau cu greu fata
acestei situatii.
Inainte de Iachint, scaunul mitropolitan al cetatii
fusese ocupat de personalitati de seama, al caror nume il cunoastem
partial: Teodor (1285), Luca (1303), Macarie (1340-1343) si Kiril
(mentionat in anii 1347-1348). Iachint succede acestuia din urma si
putem aprecia inceputul pastoririi lui prin anii 1349-1350. Nu stim cat a
putut ramane in scaun, caci dupa 1352 Vicina intra, se pare, sub
ocupatie genoveza. Este posibil ca Iachint sa sefi retras la curtea
domnitorului Basarab I (1330-1352) si a fiului sau Alexandru Basarab
(1352-1364). Profitand de slabirea puterii militare a tatarilor, Tara
Romaneasca isi largise mult teritoriul spre rasarit, ajungand sa aiba in
stapanire sudul Moldovei pana la Chilia si Marea Neagra. Teritoriul
Basarabiei de astazi isi trage numele de la cei doi basarabi, tata si
fiu, adevarati ctitori ai Tarii Romanesti. In acest vast teritoriu isi
exercitau activitatea pastoral-misionara mitropolitii Vicinei, precum si
ai altor centre urbane importante de pe malul drept al Dunarii, ca
Durostorum (Silistra) si Vidinul. In secolul al XIII-lea, populatia
romaneasca din vastul teritoriu nord-dunarean era indrumata spiritual de
episcopi si preoti aflati in stransa legatura cu mitropoliile de pe
malul drept al Dunarii. In unele documente papale ei sunt amintiti cu
denumirea de pseudo-episcopi ori de schismatici, denumiri care reflecta
conceptia confesionala a papalitatii. Clerul acesta episcopal si
preotesc asigura slujirea religioasa a populatiei autohtone, ferind-o de
atragerea ei spre credinte eterodoxe, ca aceea a cumanilor ori cea
catolica. Este ceea ce rezulta dintr-un document emis de papa Grigorie
al IX-lea in noiembrie 1234 si un altul dat de regele Bela al Ungariei
in 1247. Activitatea aceasta pastoral-misionara condusa la romani din
Vicina si alte centre sud-dunarene i-a apropiat pe ierarhii ortodocsi de
sefii formatiunilor politice romanesti, ajutandu-i pe acestia sa-si
creeze structuri organizatorice bisericesti, necesare cultului si
statorniciei in credinta.
Este greu de precizat cata vreme a putut Iachint sa
activeze la Vicina, dar in 1359 il gasim in Tara Romaneasca la curtea
voievodului Alexandru Nicolae Basarab, ca mitropolit al Ungrovlahiei.
Actul patriarhal din mai 1359, prin care este aprobata mutarea lui,
mentioneaza ca domnitorul "l-a chemat la sine acum catva timp, pe cel
care se afla in vecinatatea lui", facand aluzie la apropierea
teritoriala dintre ei. Din acelasi document reiese ca Iachint era
prieten al domnitorului, fiindca in scrisorile repetate adresate de
acesta patriarhului Calist al Constantinopolului si Sinodului il "cere
numai pe el, nu pe altul, cu multe rugaminti, fiind foarte agreat de
marele voievod". Dorinta voievodului era ca Iachint "sa fie arhiereu,
pastor si dascal al locului".
Sinodul Constantinopolitan, patriarhul Calist si
imparatul Ioan al V-lea Paleologul aproba cererea voievodului Nicolae
Alexandru Basarab, numindu-l pe Iachint "pastor legiuit a toata
Ungrovlahia cu rangul de mitropolit preacinstit (hypertimos), spre
binecuvantarea si indreptarea duhovniceasca a domnitorului, copiilor lui
si a intregii sale domnii". Aluzia la indreptarea duhovniceasca a
domnitorului si a casei lui sugereaza influentele eterodoxe care se
exercitau asupra lui de catre regele maghiar Ludovic cel Mare
(1342-1382), cunoscut ca zelos slujitor al prozelitismului catolic.
Acelasi lucru il indica referirea la grija pe care trebuia s-o aiba
mitropolitul de a indruma poporul nu numai spre "implinirea preceptelor
mantuitoare ale lui Hristos, tinandu-l departe de faptele cele
neingaduite ale pacatului, ci si de la orice dogma dinafara si straina
Bisericii luiHristos, intru pastrarea ferma a credintei noastre".
Cand patriarhul se adreseaza direct domnitorului
intr-o scrisoare din luna mai 1359, el nu uita sa-i recomande "sa se
pazeasca de adunarile eretice si de dogmele dinafara si straine
credintei". Referirile constante la pericolul ereziilor si al dogmelor
straine de credinta ortodoxa trebuie intelese in contextul istoric al
timpului, cand romanii de la oamenii simpli pana la capetele incoronate
si la nobili erau supusi unor presiuni prozelitiste puternice.
Consider ca Iachint a avut un rol hotarator in
orientarea religioasa spre Constantinopol a domnitorului Nicolae
Alexandru Basarab, iar legamantul facut in scris si cu juramant fata de
patriarh, Sfantul Sinod
si imparatul bizantin si apoi respectat, a asezat pentru vecie
crestinismul romanesc in vatra Bisericii Ortodoxe a Rasaritului.
Mitropolia nou infiintata a contribuit la unificarea si centralizarea
statului din punct de vedere bisericesc, dar si politic, constituind un
fel de proclamare a independentei politice fata de Ungaria catolica. De
altfel, voievodul roman este numit in actele constantinopolitane cu
titluri care reflecta noua stare de lucruri: "Preanobilul,
preainteleptul, prea-viteazul, mare voievod si domn de sine statator
(independent) a toata Ungrovlahia ". Patriarhul Calist spune in
scrisoarea catre Alexandru ca "Domnitorul ca fiu legitim al Sfintei Biserici a lui Hristos ortodoxa si apostolica, trebuie sa tina dogmele din Marturisirea de credinta transmisa de Sfintii Parinti, precum si Dum-nezeiestile si Sfintele canoane si Legile iubitoare de credinta".
Informatii despre profilul spiritual-moral al lui
Iachint sunt foarte putine. Actul sinodal si scrisoarea patriarhului
Calist catre voievodul Alexandru il numesc "Preasfintitul mitropolit a
toata Ungrovlahia, preacinstit (hypertimos), frate iubit in Domnul si
coliturghisitor al nostru ".
Ultimii ani din viata i-au fost grei din cauza
bolilor si a supararilor provocate de unii rauvoitori. Faptul ca nu a
putut participa la sedintele Sinodului Patriarhal, al carui membru era
de drept, nu s-a datorat orgoliului si relei vointe, ci slabiciunilor
batranetii. Intr-o scrisoare de justificare catre patriarh din anul 1370
scrie: "O slabiciune grozava m-a cuprins si sufar cele multe", "sufar
si sunt jignit tocmai la batranetile mele"... fiind considerat
"profanator si dispretuitor al Bisericii lui Dumnezeu ". Ca nu a venit
la sinod s-a datorat si faptului ca "voievodul l-a oprit de la aceasta,
pretextand lungimea drumului si teama de ceva neasteptat", "iar in
vremea din urma, datorita slabiciunii peste masura de care sunt cuprins,
sunt neputincios cu totul si fara vlaga". Ultimele cuvinte adresate
patriarhului sunt: "sa nu treci cu vederea batranetea mea inaintata si
asprimea bolii mele, iar rugaciunile preasfintiei tale sa-mi fie pavaza
pentru totdeauna". Iachint a murit la Arges intre octombrie 1370 si
august 1372, dupa ce a pastorit cu ravna, a sfatuit cu intelepciune si a
patimit cu rabdare si smerenie. Pentru credinta sa ortodoxa, viata sa
sfanta si dragostea sa fata de Biserica si neam, Iachint merita sa
devina sfant!
Bibliografie selectiva:
Fontes Historiae Daco-Romanae, IV, Bucuresti, 1982, p. 197-211
Joh, Koder-Marin Hinterberger, Otto Kresten,
Das Register des Patriarhats von Konstantinopel, vol. III, Wien, 2001, p. 409-425.
V. Iorgulescu, Le sud-est europeen entre Byzance et occident, X - XIV siecle. Le cas des Roumains, Trinitas, Iasi, 2005.
Academician Profesor Doctor Emilian Popescu
Joh, Koder-Marin Hinterberger, Otto Kresten,
Das Register des Patriarhats von Konstantinopel, vol. III, Wien, 2001, p. 409-425.
V. Iorgulescu, Le sud-est europeen entre Byzance et occident, X - XIV siecle. Le cas des Roumains, Trinitas, Iasi, 2005.
Academician Profesor Doctor Emilian Popescu
Troparul Sfantului Ierarh Iachint, Mitropolitul Tarii Romanesti
Glasul 1 - Podobie: Ceea ce esti bucuria...
Vrednic urmator al ierarhilor dobrogeni si intaiule
intre mitropolitii Tarii Romanesti, Sfinte Ierarhe Iachint, te-ai aratat
marturisitor al dreptei credinte, lucrator al virtutilor si rugator
pentru sufletele noastre.
Condacul Sfantului Ierarh Iachint, Mitropolitul Tarii Romanesti
Glasul 8 - Podobie: Aparatoare Doamna...
Pe aparatorul dreptei credintei, pe Sfantul Ierarh
Iachint, cel ce s-a aratat ca un luceafar stralucitor al Mitropoliei
Tarii Romanesti si a implinit cele duhovnicesti ale pastoritilor sai,
sa-l laudam cu inimi curate la praznuirea sa cea de peste an, zicand:
Bucura-te, sfinte slujitor al lui Hristos pe pamant romanesc.
Nota: Troparul si Condacul Sfantului Ierarh Iachint,
Mitropolitul Tarii Romanesti au fost alcatuite de P.S. Ioachim
Bacauanul, Arhiereu Vicar al Episcopiei Romanului si diortosite de
Sinodul Mitropolitan al Munteniei si Dobrogei (19 iunie 2008).
Sursa: CrestinOrtodox.ro